Liderii industriei de telecom şi hi-tech din România s-au reunit la ZF Digital Summit, cea mai importantă conferinţă anuală despre piaţa de telecomunicaţii din România, care indică direcţiile de urmat de actorii din domeniu. Cea mai importantă informaţie a oferit-o Achilleas Kanaris, CEO al Vodafone România, care promite pentru anul viitor o adevărată revoluţie pe segmentul 5G.
Numărul utilizatorilor români care folosesc tehnologia 5G s-a dublat faţă de 2022, ajungând la 1,5 milioane, însă câştigul de viteză ce ar trebui să rezulte o dată cu îmbrăţişarea noii tehnologii rămâne încă mic în raport cu 4G. Şi, avertizează specialiştii, aşa va rămâne până când operatorii vor aloca fonduri pentru construcţia unei reţele ridicate de la zero, nu pe fundaţia 4G.
Vodafone vine cu o abordare plină de optimism şi anunţă dezvoltarea Real 5G în România, conform spuselor lui Achilleas Kanaris. “Anul viitor ne vom concentra investițiile în infrastructură pe aria mobilă – vrem să demarăm în forță extinderea rețelei Real 5G.
În zona de infrastructură fixă, vom continua să îmbunătățim rețeaua pe care o deținem și să adăugăm și mai multă fibră optică. Ne vom concentra pe o creștere tactică. Începem să vedem rezultatele planului de transformare al Vodafone dintr-o companie de telecomunicații într-o companie de tehnologie.
Businessul a revenit pe creştere şi creştem atât din punctul de vedere al veniturilor totale, cât şi al veniturilor din servicii, pe o piaţă în scădere. Investim peste 200 de milioane de euro în fiecare an în infrastructura de reţea şi în inovaţie tehnologică”, a declarat CEO-ul Vodafone România.
Unul dintre marile avantaje ale Real 5G este că poate oferi viteze de date de până la 10 Gbps, ceea ce este de 100 de ori mai rapid decât vitezele de date oferite de 4G. De asemenea, Real 5G oferă o latență de până la 1 milisecundă, ceea ce este esențial pentru aplicații care necesită o reacție rapidă, precum jocurile online sau conducerea autonomă.
Conform cercetărilor făcute de Vodafone, în medie, o familie de români cheltuie în medie 25 de euro pentru toate nevoile de conectivitate (telefon mobil, fix, TV), dar atunci când aria se extinde la tehnologie, în general, cheltuielile depăşesc 95 de euro, lunar. “Ne-am dori să intrăm în această valoare de 90 de euro, ceea ce ne-ar face mai relevanţi pentru familii. Acesta este planul de investiţii pentru creştere de anul viitor”, mai spune şeful Vodafone România.
Acesta adaugă că vede o creștere solidă pe segmentul B2B, dar și că ecosistemul inteligent IoT, al dispozitivelor conectate, va genera numeroase oportunități în anii viitori.
IoT, sau aşa-numitul concept de Internet al Obiectelor, înglobează reprezintă rețeaua de lucruri care conțin senzori, software și alte tehnologii, în scopul conectării și schimbului de date cu alte dispozitive și sisteme de pe internet. Astfel de dispozitive pot fi atât simple obiecte de uz casnic, dar şi accesorii industriale ultrasofisticate.