News

Zeci de mii de euro pentru întreținerea mașinilor de la Cotroceni, în 2023. Oamenii lui Klaus Iohannis, între Dacia și Mercedes

Administrația Prezidențială va cheltui o sumă importantă pentru servicii de reparații și întreținere a mașinilor din parcul auto de la Cotroceni.
12.03.2023 | 15:00
Zeci de mii de euro pentru intretinerea masinilor de la Cotroceni in 2023 Oamenii lui Klaus Iohannis intre Dacia si Mercedes
Klaus Iohannis, la un eveniment public, însoțit de una dintre consiliererele lui preferate / Foto: Inquam Photos / George Călin
ADVERTISEMENT

Întreținerea mașinilor de la Cotroceni scoate din bugetul Administrației Prezidențiale o sumă importantă. Flota de care dispune președintele Klaus Iohannis și oamenii săi este formată din automobile Dacia și Mercedes.

Cât costă reperația și mentenanța parcului auto de la Cotroceni

Administrația Prezidențială a achiziționat prin cumpărare directă servicii de întreținere și reparații autovehicule. Instituția a alocat un buget de 100.588,24 lei pentru mentenanța mașinilor marca Dacia și 142.016 lei pentru cele din gama Mercedes.

ADVERTISEMENT

În total, administrația va cheltui 49.334 euro (243.605,95 lei) pentru mentenanța parcului auto de la Cotroceni, în 2023. Anunțul de cumpărare directă a stat ”deschisă” doar două minute, înainte să primească răspuns de la o unitate contractantă.

Societatea care va repara mașinile președintelui, anul acesta, se numește Roris Impex SRL și deține două service-uri în București, unul pe strada Traian iar altul în cartierul Militari. Firma nu are o tradiție în câștigarea de licitații cu statul, iar cifra medie de afaceri în ultimii 10 ani a fost de 1,5 milioane lei.

ADVERTISEMENT

Administrația prezidențială nu și-a făcut public bugetul pentru acest an

Suma pe care Administrația Prezidențială a pus-o la bătaie anul acesta pentru întreținerea automobilelor nu este mai mare decât cea din anii trecuți.

În anul 2016, oamenii lui Iohannis au cumpărat servicii de mentenanță în valoare de 66.000 de euro, pentru 12 automobile Mercedes, 13 Dacia și 21 de mașini din gama Opel. Acestea din urmă costau și cel mai mult, fiind destul de vechi, încă de pe vremea președintelui Ion Iliescu.

ADVERTISEMENT

Administrația Prezidențială nu și-a actualizat bugetul pentru anul 2023, pe care era obligat să-l posteze pe pagina oficială a instituției încă de la începutul acestui an. De asemenea, președintele a rămas în urmă și cu bugetul final, bilanțul și contul de rezultat patrimonial pe anul 2022, documente care încă nu apar pe site.

Guvernul a alocat peste 2 milioane de euro pentru reparații

Anul trecut, președinția a alocat, în bugetul inițial, 200.000 de lei pentru piese de schimb, 14.000 de lei pentru transport și 500.000 de lei pentru carburanți și lubrifianți.

ADVERTISEMENT

De asemenea, instituția a mai prevăzut cheltuieli pentru deplasări interne (600.000 lei) și externe (8.100.000 lei). Bugetul total inițial pe anul 2022 a fost de 90.000.000 lei.

Spre comparație, Guvernul României a cheltuit peste 240.000 de lei doar pentru servicii de spălare a mașinilor din parcul său auto (mult mai numeros) în timp ce pentru întreținerea mașinilor, executivul a alocat peste două milioane de euro.

Iohannis a început de la un elicopter și a ajuns la un avion de lux

În martie 2023, Administrația Prezidențială a închiriat un avion privat de tip Boeing 737-900ER (BBJ), pentru a merge în vizita oficială în Japonia. Înainte de a părăsi România, avionul a făcut o escală la Sibiu, acolo unde locuiește soția președintelui. Potrivit specialiștilor, chiria unei astfel de aeronave se ridică la câteva sute de mii de euro.

Iohannis a reușit să-și creeze, de-a lungul timpului, o imagine de președinte cheltuitor, el folosind în deplasările externe doar cu avioane de lux. Dar asta nu este ceva nou pentru actualul șef de stat.

În anul 2009, pe vremea când era primar al municipiului Sibiu, Klaus Iohannis a închiriat un elicopter pentru a ajunge de urgență la București. La acea vreme, el fusese propus pentru funcția de premier al României, fiind convocat de urgență la o discuție cu liderii principalelor partide politice parlamentare.

România este printre puținele state din lume care nu dispune de un avion care să fie la dispoziția președintelui și a înalților demnitari, pentru deplasări externe.

ADVERTISEMENT