Conducerile unor ministere au luat recent decizia de a oferi salariaților care lucrează în condiții nocive de muncă să primească un concediu de odihnă suplimentar.
În ultima lună, direcțiile mai multor ministere, inclusiv Finanțe, Fonduri Europene și Transporturi, au adoptat hotărâri potrivit cărora salariații care lucrează în medii nocive sau periculoase vor beneficia de un concediu de odihnă suplimentar de zece zile, arată un document al Ministerului Finanțelor, Ordin Nr1329.
Documentul este semnat de ministrul interimar Dan Vîlceanu.
Aceste hotărâri au fost adoptate printr-un ordin de ministru și sunt aplicabile începând cu acest an.
„Art. 1 – Începând cu anul 2021 funcționarilor publici și personalului contractual din cadrul Ministerului Finanțelor – aparat propriu, care lucrează în locuri de muncă în care există condiții vătămătoare sau periculoase li se acordă un concediu de odihnă suplimentar cu o durată de maxim 10 zile lucrătoare”, se arată în document.
Cei mai mulți angajați din ministere lucrează în astfel de condiții, lucru atestat prin intermediul unor statistici și certificări realizate de companii specializate.
„Art. 2 – (1) Concediul de odihnă suplimentar, acordat conform art.1 din prezentul ordin, se cumulează cu concediul de odihnă anual al salariatului și se acordă după efectuarea acestuia în funcție de timpul efectiv lucrat în condiții vătămătoare sau periculoase”, este precizat în ordinul de ministru.
Mediul nociv de muncă este determinat, de exemplu, de prezența antenelor de emisie pe sediile ministerelor.
„(4) Numărul de zile de concediu de odihnă suplimentar pentru un an calendaristic, dar nu mai mult de 10 zile lucrătoare, se calculează proporțional cu timpul efectiv lucrat în condiții vătămătoare sau periculoase, respectiv prin raportarea numărului efectiv de zile de prezență la locul de muncă (potrivit pontajului) la numărul total de zile lucrătoare din anul calendaristic respectiv”, se mai arată în ordin.
Concediul suplimentar de zece zile, care se adaugă la concediul de odihnă obișnuit pentru toate persoanele angajate, a fost reglementat de legea privind salarizarea bugetarilor și de Codul Muncii.
„Art.3 – Conducerile structurilor din cadrul aparatului propriu al Ministerului Finanțelor, Direcția generală managementul resurselor umane și Direcția generală economică vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin”, se precizează în ordin, de altfel, această decizie de va lua în direcțiile din toate ministerele.