Life

Acte necesare pentru buletin expirat, în 2023. Toate taxele pe care trebuie să le plătești

Ce acte sunt necesare pentru reînnoirea buletinului, în 2023, atunci când ți-a expirat. Iată și taxele pe care trebuie să le achiți.
06.03.2023 | 08:00
Acte necesare pentru buletin expirat in 2023 Toate taxele pe care trebuie sa le platesti
La ce interval se reînnoiește un buletin. Sursa foto: facebook
ADVERTISEMENT

Buletinul este actul de identitate fără de care nu ne putem lipsi. Există o excepție în cazul minorilor cu vârste până în 14 ani. La un anumit interval, el trebuie reînnoit. Asta până la 55 de ani, când va deveni permanent. Dacă te afli în situația în care în 2023 îți expiră, iată ce trebuie să faci!

Îți expiră buletinul în 2023? Unde te deplasezi și ce acte îți trebuie

Pentru a obține un nou buletin, trebuie să iei legătura cu autoritățile. Mai exact, te deplasezi la Serviciul Public Comunitar de Evidență a Persoanelor pe raza căruia ai domiciliul sau reședința, iar aici te prezinți la un ghișeu unde spui ceea ce ai nevoie.

ADVERTISEMENT

Este indicat să nu aștepți termenul de expirare a valabilității, ci să faci toate demersurile cu câteva săptămâni înainte. Poți risca o amendă dacă ești prins de către oamenii legii că utilizezi un buletin expirat. Iată ce acte trebuie să depui la locația menționată:

  • Cerere pentru eliberarea buletinului,
  • Actul de identitate ce trebuie să expire,
  • Certificatul de naștere, în original și în copie,
  • Certificat de căsătorie, doar dacă este cazul,
  • Hotărâre de divorț, doar dacă este cazul și în această situație,
  • Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, în original și în copie,
  • Chitanța pentru contravaloarea cărții de identitate.
ADVERTISEMENT

Ce taxă se achită pentru eliberarea buletinului

Taxa pentru eliberarea noii cărți de identitate nu este deloc mare. Se percepe o sumă de 7 lei, care se achită la orice oficiu al Poștei Române sau chiar la ghișeul unde se depun actele pentru înnoirea buletinului. Dacă se dorește obținerea lui în regim de urgență atunci va fi nevoie să plătești mai mulți bani, în funcție de ceea ce decid autoritățile locale. În Capitală, de exemplu, este nevoie de nicio taxă într-o asemenea situație.

În privința actelor necesare, unii români mai întâmpină probleme cu documentul prin care se face dovada adresei de domiciliu. Dacă solicitantul nu este el titular al spațiului, atunci trebuie să-și dea consimțământul persoana care are acest rol.

ADVERTISEMENT

În cât timp poți obține noul buletin

După ce ai depus toate actele, trebuie să aștepți eliberarea noului act de identitate. Termenul este în general de 30 de zile de la momentul prezentării, dar se poate obține și în regim de urgență, adică în aproximativ 10 zile. În unele secții, la cele 30 de zile, se mai adaugă alte 15 de către șeful Serviciului Public Comunitar de Evidență a Persoanelor.

Cât timp este valabil un buletin

Așa cum am menționat anterior, buletinul trebuie schimbat la anumite intervale. Pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani valabilitatea este de 4 ani, pentru cele între 18 și 25 de ani este stabilit un termen de 7 ani, iar după această perioadă, actul de identitate se va mai schimba după un deceniu.

ADVERTISEMENT

Dup ce vor trece și cei zece ani, buletinul va fi permanent după împlinirea vârstei de 55 de ani. Adică va fi valabil întreaga viață și nu va mai fi nevoie să-l reînnoiești, decât dacă îl pierzi, îți este furat sau îți schimbi adresa de domiciliu.

Pe lângă toate acestea, țara noastră urmează să treacă, până la finalul lui 2023,  la cărțile de identitate cu cip, programul fiind deja lansat în Cluj-Napoca. Românii care vor să aibă un astfel de buletin pot opta pentru el sau în continuare pentru cel clasic. Din 2030, însă, lucrurile s-ar putea complica, căci pentru a ieși din țară se ia în calcul introducerea obligativității acestui document.

ADVERTISEMENT