News

Actele de stare civilă, obținute doar din câteva click-uri. Ministerul de Interne vrea să informatizeze toate procedurile

Ministerul Afacerilor Interne a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță privind modificarea Legii cu privire la actele de stare civilă, prin care să fie permisă informatizarea procedurilor de acest tip.
26.07.2022 | 13:16
Actele de stare civila obtinute doar din cateva clickuri Ministerul de Interne vrea sa informatizeze toate procedurile
Actele de stare civilă vor fi emise și în format electronic/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

În viitorul apropiat, românii vor depune cererile privind documentele de stare civilă la orice serviciu local de evidență a persoanelor sau primărie, indiferent unde se află, iar aceste acte vor putea fi întocmite și în format electronic. În plus, timpii de așteptare vor fi considerabil mai mici.

Format electronic pentru actele de stare civilă

Prin ordonanța care va modifica Legea 119/1996 se creează cadrul legal necesare pentru utilizarea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), acest fiind un proiect în curs de implementare. După finalizarea SIIEASC, procedurile de eliberare a actelor de stare civilă vor fi mai puțin birocratice.

ADVERTISEMENT

Pentru ca acest lucru să fie posibil, va căpăta statut de ofițer de stare civilă personalul Direcției pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date. DEPABD funcționează deja în cadrul Ministerului de Interne, dar în momentul de față nu are atribuțiile pe care le au serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor și primăriile în ce privește eliberarea actelor de stare civilă.

După implementarea SIIEASC, un cetățean va putea depune cerere pentru eliberarea unui act de stare civilă la orice serviciu public comunitar de evidența populației sau la orice primărie. „Emiterea și transmiterea extraselor de pe actele de stare civilă/extraselor multilingve ale actelor de stare civilă se realizează de către DEPABD”, se spune în proiectul ordonanței. Ulterior, actele vor fi transmise serviciului de evidența populației sau primăriei unde a fost depusă cererea, chiar dacă cel care a depus respectiva cerere nu domiciliază în respectiva localitate.

ADVERTISEMENT

O altă noutate este posibilitatea abilitării avocaților împuterniciți de a solicita/ obține certificate de stare civilă. Astfel, titularii acestor acte nu vor mai fi obligați să ceară personal respectivele acte, ci vor avea posibilitatea să delege acest lucru reprezentanților lor legali.

Beneficiari ai procesului de informatizare sunt și notarii întrucât decesele vor fi înregistrate automat și în baza de date a Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România.

ADVERTISEMENT

Ce se întâmplă când părinții se ceartă pe numele copilului nou-născut

Proiectul de ordonanță reglementează și alte probleme specifice domeniului, cum ar fi cele legate de actele solicitate de către românii aflați în străinătate la ambasadele și consulatele României. De asemenea, se dă posibilitatea primăriilor să transcrie în registrele de stare civilă române, din oficiu, cu titlu gratuit, certificatele de naștere eliberate de autorităţile străine, la sesizarea autorităţilor române cu atribuţii în materie de protecţie a copiilor, în cazul în care părinții sau membrii familiei extinse nu au solicitat acest lucru.

Completarea este necesară pentru clarificarea situației copiilor, cetățeni români născuți în străinătate, ale căror certificate de stare civilă nu au fost transcrise în registrele de stare civilă române și nu pot fi transcrise întrucât, din varii motive, părinții nu solicită transcrierea, îngrădind accesul copilului la servicii de sănătate, învățământ, etc.”, se arată în motivarea acestei prevederi.

ADVERTISEMENT

De asemenea, este reglementată situația în care părinții nu se înțeleg asupra prenumelui copilului lor nou-născut. „Dacă părinții nu se înțeleg cu privire la prenumele copilului născut viu, în actul de naștere se va înregistra prenumele din certificatul medical constatator al nașterii. Dacă în certificatul medical constatator al nașterii prenumele înscris are mai mult de trei cuvinte, în actul de naștere se înscriu doar primele trei”, prevede textul ordonanței. Până acum, Codul Civil reglementa doar disputele dintre părinți privind numele de familie, nu și pe cele legate de prenume.

ADVERTISEMENT