Recent, au apărut ştiri că producătorii de automobile chinezi produc în exces vehicule electrice pentru a obține subvenții guvernamentale. Expertul auto din Shanghai, Mark Rainford, a examinat un cimitir de vehicule electrice, din mijlocul unui câmp, și a încercat să-i desluşească misterul.
Informaţiile inițiale s-au bazat pe imagini cu drone realizate lângă Hangzhou, în provincia Zhejiang, care au fost distribuite de Winston Sterzel pe YouTube. El a susținut că peste 10.000 de modele Neta V ruginesc pe câmp. Dar ancheta lui Rainford a dezvăluit că erau doar 146 de Neta V-uri parcate pe acest teren, restul fiind alte modele de maşini.
În plus, mașinile s-au dovedit a nu fi noi. S-a descoperit că acestea conțin în interior diverse articole neoriginale, precum husele pentru scaune sau covorașele, iar urmele de uzură sunt vizibile mai ales pe caroserii. Numărul predominat de modele este reprezentat de BAIC BJEV EC3, un hatchback electric mic care a fost utilizat în principal în serviciile de închirirere de maşini.
S-a mai dovedit că majoritatea mașinilor din acest imens cimitir aparțin companiilor locale de car-sharing care au intrat în faliment nu cu mult timp în urmă. În același timp, majoritatea vehiculelor electrice abandonate sunt modele ieftine cu o autonomie mică.
În capătul îndepărtat al cimitirului de mașini electrice, sunt parcate mai multe modele Toyota, Hyundai, Geely și Dongfeng Peugeot-Citroen. Multe dintre aceste modele sunt noi şi neînmatriculate, dar autorul videoclipului sugerează că acestea ar putea aștepta să fie livrate sau cumpărate.
“Aceste mașini sunt o întruchipare uimitoare a exceselor și a deșeurilor care însoțesc injecția de capital într-o industrie în creștere. De asemenea, poate fi numit un monument ciudat al progresului enorm din domeniul transportului electric observat în ultimii doi ani”, scriu jurnaliştii de la Bloomberg.
Cunoscătorii pieţei auto chineze spun că problema persistă de câțiva ani și amintește de un alt precedent similar, respectiv de gropile uriașe de biciclete care s-au format după prăbușirea serviciilor de închiriere de biciclete.
Anul trecut, China a fabricat aproximativ jumătate din totalul de mașini electrice din lume, mai mult de 13 milioane de vehicule, și a avut o cotă de piaţă 60% din toate vânzările globale de vehicule electrice noi.
De ani de zile, statul chinez a ajutat participanții din sector, inclusiv prin furnizarea de comenzi, ceea ce a fost deosebit de important în primele etape. Până în 2019, în țară erau înregistrați aproximativ 500 de producători de mașini electrice. Astăzi au mai rămas aproximativ 100.
Unii dintre jucătorii importanți din primii ani ai industriei au renunțat deja la cursă. Analiștii spun că unii dintre ei au căutat pur și simplu doar să producă mașini care îndeplineau criteriile programului de subvenții, iar problemele de calitate au fost ignorate.
“Le numim ‘mașini reglementate de stat’. Singura cerință importantă a fost una: ca mașina să fie electrică”, spune Jochen Siebert, de la JSC Automotive, o companie de consultanţă din Singapore. În aceste condiţii nu-i de mirare că multe dintre acele maşini au ajuns deja în cimitire.