Firmele din România au la dispoziție 5 zile calendaristice pentru a trimite factura în sistemul e-Factura, din momentul emiterii. Problema e că persoanele juridice au nevoie de semnătură electronică pentru a face acest lucru, iar aici există un blocaj de proporții în sistem.
Practic, zeci de mii de firme sunt pe lista de așteptare, iar procesatorii nu fac față cererii.. Cu toate acestea, deși există șanse ca o firmă să umble săptămâni întregi pentru o semnătură electronică, ANAF nu pare interesat de scurt-circuitul din sistem și pregătește amenzi de 10.000 de lei pentru cei care nu respectă ”legea”, începând cu 1 aprilie 2024.
Trebuie menționat că legea obligă firmele să încarce în sistem doar facturile emise altor persoane juridice.Conform RTV.net, pentru început vor intra în vizorul ANAF persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, care riscă sancțiuni de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.
Amenzile sunt între 2.500 și 5.000 de lei pentru contribuabilii mijlocii, iar pentru firmele mici amenzile sunt de la 1.000 la 2.500 de lei. ”Camera Consultanților Fiscali (CCF) a solicitat clarificări referitoare la aplicarea sancțiunilor pentru neîndeplinirea obligațiilor fiscale.
Există opinii contradictorii cu privire la posibilitatea aplicării de amenzi după data de 31 martie 2024, în ciuda faptului că în primul trimestru al anului nu se vor aplica sancțiuni”, a transmis CCF într-un comunicat de presă.
CCF a subliniat că legea ar trebui mai întâi înțeleasă de toată lumea, pentru că poate fi interepretată diferit. Așadar, Ministerul Finanțelor e rugat să ofere clarificări oficiale referitor la situația netransmiterii facturilor în sistemul e-Factura, pentru ”a evita confuziile și neînțelegerile”.
Economistul Adrian Negrescu a tras un semnal de alarmă referitor la situația e-Factura. O mare problemă a digitalizării peste noapte e că multe firme, în special cele mici, nu reușesc să țină pasul, astfel că se poate produce un blocaj în economie.
Așadar, prima problemă e obținerea semnăturii, un proces foarte complicat și care durează foarte mult din cauza volumului mare de cereri. Ulterior, chiar și cei ce obțin semnătura digitală riscă să nu știe să o folosească într-un timp atât de scurt.
”La ora actuală este creată doar luzia digitalizării, vorbim despre un lucru îngrijorător. Se consideră că digitalizarea făcută la acest mod poate reduce evaziunea fiscală, dar datele acumulate nu sunt interpretate eficient și vor fi analizate abia în 2026”, a explicat Negrescu la Antena 3.
O altă problemă pe care nimeni de la putere nu a luat-o în calcul e că există multe firme care nu au acces la internet, care locuiesc în zone izolate, iar aici gestionarea și emiterea facturilor digitale pare imposibilă. În consecință, Adrian Negrescu propune amânarea termenului pentru amendarea firmelor.