News

ANAF ține sechestrate 6 avioane Boeing 737, iar statul plătește o avere pe deplasările lui Iohannis. De ce nu zboară președintele cu Blue Air

Deși România deține, în prezent, două companii aeriene (Tarom și Blue Air), Administrația Prezidențială plătește anual sute de mii de euro pentru închirierea unor aeronave.
08.03.2023 | 16:33
ANAF tine sechestrate 6 avioane Boeing 737 iar statul plateste o avere pe deplasarile lui Iohannis De ce nu zboara presedintele cu Blue Air
Klaus Iohannis a ales să închirieze o aeronavă Boeing 737, deși statul român ține la sol mai multe aeronave ale companiei Blue Air / Colaj foto: Fanatik / Surse foto: Hepta / Global Jet
ADVERTISEMENT

România este una dintre puținele state din lume care nu deține un avion prezidențial. Paradoxal, statul român are, în prezent, două companii aeriene, după preluarea pachetului majoritar al Blue Air, petrecută la sfârșitul anului trecut.

Traian Băsescu a deschis ”moda” închirierii de avioane

Administrația Prezidențială a închiriat de la compania elvețiană Global Jet o aeronavă model Boeing 737-900ER, modificată la o configurație BBJ (Boeing Business Jet), pentru deplasarea lui Klaus Iohannis în Japonia (via Sibiu). Cheltuielile de transport pentru această acțiune se ridică la câteva sute de mii de euro, susțin specialiștii.

ADVERTISEMENT

Nu este prima dată când Iohannis folosește avioane de lux pentru deplasarea în străinătate. Administrația Prezidențială a închiriat un Embraer ERJ 135BJ Legacy 600 pentru deplasările din Republica Moldova (2020) și Spania (2022), de la compania Toyo Aviation, dar și un Falcon 8X, pentru deplasarea în Statele Unite (2021), tot de la Global Jet.

Oficial, România nu mai dispune de un avion prezidențial din anul 2010, odată cu închiderea companiei Romavia, din subordinea Ministerului Apărării Naționale. Ulterior, președintele a avut la dispoziție un Airbus A310-300 de la Tarom, însă pe fondul unei dispute cu premierul Victor Ponta, în 2013, Traian Băsescu a anunțat că renunță la serviciile companiei de stat și că va închiria aeronave din străinătate, atunci când are nevoie.

ADVERTISEMENT

Statul român a preluat pachetul majoritar la Blue Air. Avioanele sunt la ANAF

La preluarea de către statul român, Blue Air dispunea de o flotă de aeronave Boeing 737 (seriile 300, 700, 800 și Max8), având capacități între 126 și 189 de locuri. Teoretic, fiecare dintre acestea ar putea fi modificat pentru a fi folosit de Președintele României. Practic, lucrurile sunt mult de complicate.

În ianuarie 2023, ANAF a pus sechestru pe 6 aeronave ale companiei Blue Air, pentru obligații de plată în valoare totală de peste 400 de milioane de lei. De asemenea, s-au pus popriri pe conturi, iar Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului a preluat 75% din acțiunile companiei.

ADVERTISEMENT

Avioanele sechestrate de ANAF intră într-o procedură de valorificare, care prevede trecerea bunurilor în proprietatea privată a statului. Asta nu înseamnă că statul român se poate folosi de ele ci acestea trebuie scoase la licitație pentru stingerea datoriilor pe care societatea nu le mai poate plăti.

Atribuirea avioanelor nu este prevăzută în lege

Reutilizarea publică (sau socială) a bunurilor confiscate se poate face doar prin intermediul Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI), însă această instituție are atribuții doar în cazul recuperării activelor provenite din infracțiuni, ceea ce nu este cazul de față.

ADVERTISEMENT

Singurul mod prin care se poate face transmiterea cu titlu gratuit a unor bunuri din proprietatea privată a statului în cea a unor instituții, persoane juridice sau fizice este prin modificarea HG 808/2002: ”Ministerul Finanţelor Publice poate transmite cu titlu gratuit unele bunuri legal confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului unor persoane fizice sau juridice”. În varianta originală, hotărârea de guvern face referire doar la anumite categorii de bunuri (autoturisme, ambulanțe, imobile, tehnică de calcul, titluri de stat, etc). Transmiterea bunurilor se face exclusiv prin hotărâre de guvern, semnată de premierul României.

Chiar și în condițiile în care Administrația Prezidențială ar solicita dreptul de folosință asupra unei aeronave Blue Air, aceasta ar trebui să solicite bani de la buget pentru modificarea acesteia, ea fiind configurată pentru cursele de linie.

Marcel Ciolacu ar vrea un avion de care să se folosească înalții demnitari

Ideea achiziției de către statul român al unei aeronave prezidențiale a reapărut în spațiul public în contextul deplasării președintelui Iohannis în Japonia. Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților, susține ideea unei astfel de achiziții, de care să se folosească înalții demnitari.

”Ca să înţelegem foarte clar – aeronavă prezidenţială nu înseamnă că va călători numai preşedintele în deplasările externe, ci este o aeronavă care se pune la dispoziţia statului român, unde cheltuielile sunt deschise”, a declarat Marcel Ciolacu, referindu-se la scandalul provocat de închirierea unei aeronave pentru deplasarea președintelui Iohannis.

ADVERTISEMENT