News

Armata fără contabili. Cum a uitat MApN să treacă în evidență contracte de milioane de euro în achiziția avioanelor F-16

Zeci de contracte, cu valoarea de peste 3 milioane de euro, parte a achiziției avioanelor F-16, nu apar în evidența contabilă a MApN de anul trecut
17.11.2023 | 09:33
Armata fara contabili Cum a uitat MApN sa treaca in evidenta contracte de milioane de euro in achizitia avioanelor F16
Armata fără contabili. Cum a uitat MApN să treacă în evidență contracte de milioane de euro în achiziția avioanelor F-16
ADVERTISEMENT

Nu mai puțin de 28 de facturi, însumând peste trei milioane de euro, emise în baza contractelor de achiziție a celor 17 avioane de vânătoare F-16 nu au apărut în evidențele contabile ale Ministerului Apărării din 2022, arată ultimul raport de audit financiar realizat de către Curtea de Conturi privind situația financiară de la MApN. Cheltuielile au fost trecute abia în anul următor, rezultând o subevaluare a cheltuielilor efectuate. Mai mult, auditul financiar arată că statul român a achitat peste 200 de milioane de dolari, aproape un miliard de lei, Guvernului Statelor Unite pentru componente și prestări servicii pentru aeronavele F-16 însă, chiar dacă au fost plătite avansuri încă de acum 10 ani, produsele în cauză nu au fost încă livrate.

Contracte de milioane de euro lipsă din evidența contabilă

România deține în prezent 17 avioane de vânătoare F-16 achiziționate, în două tranșe de 12 și apoi 5 aparate, de la Ministerul Apărării din Portugalia în baza a două contracte semnate în anii 2013 și 2016. Primele 12 avioane, cu un preț de achiziție de 600 de milioane de dolari, livrate în 2016 și 2017 au intrat în serviciul Forțelor Aeriene Române abia în anul 2019. Asta pentru că aparatele de zbor, cu o vechime de 40 de ani, au intrat înainte într-un proces de modernizare. De-a lungul anilor, Ministerul Apărării a plătit sume importante pentru reparația și întreținerea acestor avioane, ce necesită o mentenanță complexă.

ADVERTISEMENT

Ultimul audit financiar realizat de către Curtea de Conturi arată însă „dificultăți” în gestiunea contabilă a contractelor pe care MApN le derulează cu privire la mentenanța acestor aeronave. Practic, raportul Curții de Conturi arată că în evidența contabilă din anul 2022 nu au fost înregistrate 28 de facturi în valoare de 16,1 milioane lei, echivalentul a 3,2 milioane euro.

„Neînregistrarea în evidența contabilă, în anul 2022, contrar prevederilor legale, a unui număr de 28 de facturi în valoare de 16.148.724 lei (echivalent 3.264.083 Euro), emise în perioada 2018-2022 de Ministerul Apărării din Portugalia, în baza contractelor nr. 02/312/2013 și nr. 02/965/2019, încheiate între Guvernul României și Guvernul Republicii Portugheze, pentru livrarea a 12, respectiv 5 avioane F-16 către partea română din excedentul Forțelor Aeriene Portugheze”, se arată în raportul Curții de Conturi.

ADVERTISEMENT

Este vorba de 22 de facturi, cu valoare de peste 660.000 euro, emise de către Ministerul Apărării din Portugalia în perioada 2018-2021, și alte 6 contracte emise tot de către partea portugheză în baza contractului din 2019 pentru restul de 5 aeronave, facturi ce însumează 2,6 milioane euro. Curtea de Conturi precizează că aceste facturi au fost înregistrate în evidența contabilă a UM 02550, Direcția pentru armament, în registrul jurnal aferent anului 2023.

Potrivit sursei citate, MApN a încălcat astfel prevederile legale privind întocmirea situației financiare, rezultând de aici supraevaluarea creanțelor curente cu suma de 16,1 milioane lei și subevaluarea „cheltuielilor raportate în contul de rezultat patrimonial cu suma de 16.148.724 lei”.

ADVERTISEMENT

Mai mult, auditorii Curții de Conturi subliniază că, pe tot parcursul derulării contractului pentru achiziția de avioane de vânătoare F-16, MApN nu a avut o echipă dedicată pentru derularea efectivă a numeroaselor contracte, în condițiile în care a fost vorba de zeci de mii de produse livrate.

„Cu privire la neînregistrarea acestor facturi s-a constatat că pe parcursul derulării programului major de înzestrare Avion Multirol Forțe Aeriene, început în anul 2013 și derulat în prezent, din lipsă de personal, nu a existat o echipă dedicată pentru derularea efectivă a contractelor, respectiv faptul că volumul mare de produse livrate (zeci de mii de repere), în aceeași perioadă, pe toate contractele semnate în cadrul programului ,,Avion Multirol al Forțelor Aeriene”, coroborat cu lipsa personalului dedicat pentru recepția și derularea acestor contracte foarte complexe, au avut ca rezultat întârzieri/decalări în procesarea activităților de recepție a bunurilor și serviciilor și a documentelor aferente”, se mai arată în raportul de audit al Curții de Conturi.

ADVERTISEMENT

Produse și servicii de 1 miliard, încă nelivrate

De asemenea, documentul citat arată că în evidența contabilă a MApN (UM 02550) apar sume puse la dispoziția Guvernului SUA în perioada 2013-2016, respectiv creanțe pentru contracte interguvernamentale de tip Letter of Offer sau Acceptance, încheiate cu Guvernul SUA (USG), achitate și nedecontate prin livrări de produse sau prestări de servicii. Suma acestor sume plătite este uriașă, respectiv 991.680.770 lei, echivalent a 213.973.324 USD la cursul de 4,6346 lei/USD.

„Din analiza efectuată s-a constatat faptul că pentru unele avansuri plătite integral în perioada 2013-2016, nu au fost efectuate justificări prin livrări de produse sau prestări de servicii, în condițiile în care s-au încheiat noi amendamente la acordul de bază, atât pentru suplimentarea valorică a contractului inițial, cât și pentru prelungirea perioadei de implementare, astfel că nu există o analiză efectuată privind concordanța între evidența contabilă și evidența tehnico-operativă pentru o bună gestiune financiară a fondurilor publice prin asigurarea legalității, regularității, economicității, eficacității și eficienței în desfășurarea activității, contrar prevederilor legale în vigoare”, se arată în raportul de audit.

Raportorii Curții de Conturi subliniază că, prin necunoașterea situației reale a creanțelor, există riscul ca statul român să efectueze plăți pentru produse sau servicii pentru care nu s-a întocmit documente de recepție. Trebuie notat că există la nivel global o cerere uriașă pentru echipamentele de modernizare a acestor aeronave, ceea ce a duce la timpi lungi de așteptare pentru livrări. Luna aceasta, statul Chile a semnat un contract pentru modernizarea celor 28 de aeronave F-16 cu compania americană Lockheed Martin, data de finalizare fiind stabilită pentru 2032.

Armata nu are contabili

Curtea de Conturi subliniază însă că există o problemă de personal la Ministerul Apărării la structurile financiar-contabile, precizând că la unele unități ritmul de ieșire a personalului de specialitate economico-financiară din sistem l-a depășit pe cel al intrărilor. „Există probleme generate de neîncadrarea funcțiilor de contabil șef, de lipsa cadrelor militare de specialitate, precum și de neatractivitatea garnizoanelor mari (București) din punct de vedere al câștigurilor salariale versus cheltuieli”, se arată în raportul de audit citat.

Raportul menționează gradul insuficient de încadrare la structurile financiar-contabile din MApN: Comandamentul Comunicațiilor și Informaticii: 57%, Statul Major al Forțelor Aeriene: 11 funcții de contabil șef neîncadrate, Direcția Domenii și Infrastructuri: 56%, Comandamentul Forțelor pentru operații speciale: 75%, cu 3 unități subordonate din 6 care nu au încadrată funcția de contabil șef, Direcția Medicală: 50,60 -72,72%, Statul Major al Apărării: 8 unități în care nu este încadrată funcția de contabil șef).

Aceste probleme sunt cu atât mai presante cu cât țara noastră a demarat o serie de achiziții importante în domeniul militar. Este vorba de un contract de 6,5 miliarde dolari pentru avioanele F-35 încheiat cu Statele Unite și un altul, de aproape un miliard de euro, pentru achiziționarea a două submarine. Acest lucru este subliniat și în raportul Curții de Conturi, care menționează că Ministerul Apărării nu are un sistem informatic capabil să facă față acestui volum de operațiuni și că evidența contabilă se bazează încă pe introducerea manuală a datelor.

„La momentul actual sistemul informatic nu este adaptat la volumul și complexitatea activităților derulate, având în vedere creșterea alocărilor bugetare pentru achiziția de echipamente și numărul mare de programe de înzestrare. (…) Sistemele și procesele actuale de raportare se bazează intens pe intervenția manuală pentru colectarea, verificarea și validarea informațiilor financiare. Aplicațiile informatice utilizate nu sunt adaptate la specificul entităților, presupun derularea unor proceduri anevoioase”, se arată în documentul citat.

Echipamente uitate de peste 17 ani

Chiar raportul citat evidențiază, fără a o identifica astfel, o urmare a gestiunii defectuoase de la nivelul ministerului. Concret Curtea de Conturi menționează că în patrimoniul și în evidența contabilă a UM 02550 apar menționate echipamente/componente/subansamble/elemente în valoare de 123.517.289 lei, achiziționate de această entitate în calitate de autoritate contractantă în folosul altor unități militare, dar nepreluate încă de către acestea.

Auditorii menționează că o parte din aceste bunuri sunt în custodia unor terți, operatori economici, unele dintre acestea aflându-se în același depozit timp de 17 ani fără a fi mutate, iar unele echipamente chiar au ajuns să fie folosite de către acești operatori economici, în condițiile în care Ministerul Apărării a uitat de ele.

„În prezent, bunurile materiale respective sunt în custodie/depozitare la terţi (operatori economici integratori ai programelor majore de înzestrare/unități militare din subordinea categoriilor de forțe beneficiare sau din subordinea structurilor centrale ale Ministerului Apărării Naționale), constituite în loturi al căror stoc nu a înregistrat mișcări pe perioade îndelungate (peste 17 ani). Pentru unele dintre aceste bunuri s-a constatat necesitatea efectuării de demersuri pentru inițierea și derularea în regim de urgență a activităților de întreținere, conservare și protejare împotriva deprecierii continue.

Bunurile aflate în custodie la SC UPS Dragomirești SA sunt instalate în hala din incinta operatorului economic și sunt utilizate în procesul de producție de către acesta fără a exista documente întocmite în acest sens”, se arată în raportul Curții de Conturi, care notează un caz clar de gestionare neperformantă a resurselor avute la dispoziție.

Precizările MApN

În urma publicării acestui articol, MApN a trimis un drept la replică în care precizează că plățile în contractul de achiziție al avioanelor F-16 din Portugalia au fost făcute înainte, facturile urmând să sosească odată cu livrarea bunurilor materiale.

MApN Drept La Replica by Laurentiu Sirbu on Scribd

ADVERTISEMENT
Tags: