News

Avioanele F-16 nu sunt soluția miracol în Ucraina, dar armamentul lor va conta în fața Rusiei

Avioanele F-16 trimise în Ucraina pot înclina balanța în favoarea Kievului. Dar trebuie o desfășurare susținută o muniții potrivite
05.10.2023 | 15:06
Avioanele F16 nu sunt solutia miracol in Ucraina dar armamentul lor va conta in fata Rusiei
SUA vor trebui să susțină puternic escadrilele de F-16 pentru a fi eficiente în zonele de combat / Foto: colaj, Hepta
ADVERTISEMENT

Acum, când Ucraina este pe cale să primească avioane de luptă F-16, opiniile legate de eficiența acestora variază. Unii specialiști le văd ca depășite, uzate, deci contraproductive. Alții, dimpotrivă, un mijloc cu ajutorul căreia Kievul va avea un avantaj solid împotriva armatei lui Vladimir Putin.

Nici o tabără nu are superioritate aeriană

În timp ce majoritatea discuțiilor s-au axat pe performanțele aer-aer ale avioanelor F-16 și pe platforma în sine, efectul mai larg al desfășurării lor cu muniția potrivită va fi diminuarea loviturilor rusești la sol, este de părere Michael Bonhert, de la think-tank-ul RAND Corporation, analizează Defense News.

ADVERTISEMENT

Nici ucrainenii, nici rușii nu au superioritate aeriană pe câmpul de luptă. Rachetele sol-aer, sau SAM, și artileria antiaeriană asigură cea mai mare parte a controlului aerian pentru ambele părți. Și totuși, Ucraina este o țară prea vastă pentru ca SAM-urile să o poată acoperi, deoarece majoritatea necesită o linie de vizibilitate directă, ceea ce le limitează razele maxime de acțiune la altitudini mai mici.

Mobilitatea și vizibilitatea directă a avioanelor de vânătoare le face pe acestea să fie potrivite pentru a apăra zonele cu o acoperire SAM redusă. De asemenea, avioanele de vânătoare pot evita SAM-urile adversarilor zburând la joasă înălțime, putând, în același timp, să angajeze în luptă avioane care fac același lucru.

ADVERTISEMENT

Primul rol al avioanelor F-16 va fi probabil susținerea apărării aeriene prin interceptarea rachetelor de croazieră. Având în vedere capacitatea lunară redusă a Rusiei pentru lovituri cu rachete asupra Ucrainei, sunt necesare doar câteva F-16 pentru a intercepta rachetele de croazieră care intră în spațiul aerian ucrainean – oferind o necesară preluare de sarcini pentru SAM-urile suprasolicitate ale Ucrainei.

Suprimarea rachetelor sol-aer ale Moscovei

Unii comentatori au subliniat capacitatea avionului F-16 de a desfășura rachete de croazieră și alte muniții pentru lovituri și interdicție, cum ar fi rachetele Storm Shadow. Cu toate acestea, aceste arme sunt rare, iar F-16 oferă doar o capacitate suplimentară limitată, cu excepția cazului în care Ucraina primește un aflux mare de muniții aer-sol.

ADVERTISEMENT

Pe măsură ce Ucraina va căpăta mai multe competențe în operarea avioanelor F-16, următoarea misiune va fi suprimarea SAM-urilor rusești, o misiune care implică mai mult decât loviturile de la distanță. Avioanele F-16 sunt foarte potrivite pentru a opera rachetele AGM-88 (rachete aer-sol care distrug echipamentele radar ale sistemelor de apărare aeriană) care au fost furnizate Ucrainei pentru a suprima SAM-urile rusești avansate.

Aceste SAM-uri rusești distruse sunt costisitoare și este puțin probabil să fie înlocuite rapid. Distrugerea acestor sisteme este esențială pentru ca Ucraina să obțină superioritatea aeriană locală, îmbunătățind în acest proces capacitatea de supraviețuire a dronelor și a forțelor sale terestre. Cele două misiuni descrise sunt posibile cu avioanele F-16 promise. Din cele 60 de F-16 promise, doar o duzină sunt așteptate până la începutul anului viitor. Pe măsură ce sosesc mai multe, devin posibile misiuni cu impact mai mare.

ADVERTISEMENT

Efecte în aval asupra operațiunilor rusești

Capacitatea limitată a Rusiei în materie de muniții de tip stand-off nu a împiedicat avioanele și elicopterele sale de atac la sol să lovească Ucraina. Inițial, Rusia a recurs la zboruri sub linia de vizibilitate a SAM-urilor ucrainene, utilizând în același timp bombe „stupide” (neghidate). Dar, de atunci, Rusia s-a adaptat pentru a utiliza bombe de precizie, de tip „stand-off glide”.

De asemenea, Rusia și-a folosit avioanele multirol în lovituri aer-sol, deoarece au întâmpinat puțină rezistență în aer. Avioanele F-16 le pot viza pe acestea din urmă și le pot forța pe primele să joace roluri aer-aer. Indiferent dacă Rusia redirecționează avioanele către apărarea aeriană, își asumă riscuri mai mari sau efectuează mai puține lovituri, rezultatul este un număr mai mic de lovituri eficiente rusești aer-sol.

Vor exista, de asemenea, efecte în aval asupra operațiunilor rusești. De exemplu, Rusia a folosit cantități mari din SAM-urile sale cu rază lungă de acțiune pentru atacuri la sol. Având în vedere suprapunerea ridicată a componentelor SAM, rachetelor balistice și rachetelor lansate din aer, creșterea producției de SAM pentru reaprovizionare se va face probabil în detrimentul producției de alte rachete, ceea ce înseamnă și mai puține atacuri terestre rusești împotriva Ucrainei.

Nu este în sine glonțul de argint

Doar F-16 singure nu sunt suficiente. Ele necesită formare, echipe de mentenanță și susținere, comunicații, avertizare timpurie, avionică și muniții modernizate. Dezvoltarea acestei infrastructuri durează ani de zile și este puțin probabil ca aceasta să fie complet operațională în perioada de desfășurare a conflictului.

Până în prezent, există puține dezbateri publice cu privire la capacitățile și infrastructura de sprijin a avioanelor F-16 promise Ucrainei. Dincolo de probabilitatea ridicată ca Ucraina să primească mai multe rachete AGM-88 și muniție de atac inteligentă (JDAM), nu au fost alte dezvăluiri publice cu privire la munițiile pe care le-ar putea folosi avioanele F-16.

Cele mai capabile rachete aer-aer (AAM) cu rază lungă de acțiune din NATO sunt AIM-120D din SUA și Meteor din Marea Britanie. Acestea sunt necesare pentru a învinge rachetele AAM cu rază lungă de acțiune ale Rusiei, însă niciuna dintre ele nu a fost promisă Kievului. Chiar dacă Rusia și-a folosit în mod ineficient rachetele R-37, trăgând de la distanțe mari și abandonând lupta, Moscova păstrează probabil cantități mari de rachete R-77.

Rămâne incert câte dintre variantele rachetelor AIM-120 prevăzute anterior pentru apărarea aeriană sunt încă disponibile. Un F-16 echipat cu orice AAM constituie oricum o îmbunătățire față de actualele avioane MIG-29 ale Ucrainei.

Un angajament F-16 pe termen lung va înclina balanța

Dacă se așteaptă ca avioanele F-16 ucrainene să lovească ținte terestre, acestea vor avea nevoie de muniția potrivită. Munițiile F-16 concepute pentru a combate formațiunile terestre din epoca Războiului Rece sunt variantele îmbunătățite din seriile CBU și Rockeye.

În curând, acestea vor trebui scoase din uz și vor fi lipsite de aeronave purtătoare. Bombele de tip Stand-off glide, cum ar fi GBU-39, au fost deja propuse ca variante lansate de la sol, iar varianta lansată din aer ar putea oferi avioanelor F-16 capacitatea de supraviețuire necesară pentru a lovi ținte terestre.

„Vor câștiga F-16 războiul pentru Ucraina? Nu. Doar victoriile la sol și pierderi inacceptabile ale Rusiei îl vor forța pe Vladimir Putin să negocieze. Cel mai important sprijin pentru Ucraina rămâne artileria, echipamentele medicale, armele pentru infanterie, vehiculele terestre și dronele. Cu toate acestea, un angajament pe termen lung pentru susținerea unei forțe importante de avioane F-16 bine echipate va crește probabilitatea de succes a Ucrainei, chiar dacă un F-16 nu va deschide focul niciodată asupra unui avion de vânătoare rusesc”, conchide Michael Bonhert.

ADVERTISEMENT
Tags: