News

Black Friday 2023. Opt din zece români şi-au pregătit deja bugetele. Cum ne ferim de eventualele şarlatanii

Patru din zece români se declară dispuşi să se trezească şi cu noaptea în cap pentru a prinde ofertele pe care le vânează de mai mult timp.
07.11.2023 | 11:57
Black Friday 2023 Opt din zece romani siau pregatit deja bugetele Cum ne ferim de eventualele sarlatanii
Black Friday 2023 va fi pe 10 noiembrie Foto: Pixabay
ADVERTISEMENT

Black Friday se apropie, mulţi şi-au pregătit deja bugetele, dar dorința de a găsi cea mai bună ofertă îi face mai puțin atenți la detalii. Fraudatorii se folosesc de diverse stratageme pentru a-i păcăli pe consumatori, iar Revolut îi sfătuiește pe “vânătorii” de promoții și discounturi avantajoase de Black Friday să fie atenți la ceea ce cumpără.

Peste jumătate dintre români şi-au făcut strategii de Black Friday

Conform unui studiu recent, opt din zece români au banii pregătiți pentru a face achiziții de Black Friday. Cel puțin 53% dintre ei spun că au o strategie de cumpărături, iar cei mai mulți, în procent de 23%, au pregătit un uget între 1.000-2.500 de lei pentru achizițiile făcute cu această ocazie.

ADVERTISEMENT

Studiul, realizat de Revolut şi Dynata, relevă că opt din zece români au intenția de a profita de promoțiile de Black Friday, la fel ca anul trecut şi doar 9% s-au declarat categoric împotriva achizițiilor cu această ocazie. Aproape două treimi dintre ei (69%) spun că achiziționează exclusiv obiecte utile, 11% profită de campaniile de Black Friday pentru a-și satisface micile plăceri, iar 7% își pregătesc cadourile de Crăciun, sperând că astfel vor face şi ceva economii.

Dacă un român din 10 afirmă că nu face deloc cumpărături de Black Friday, 4 din 10 sunt dispuși să se trezească și cu noaptea în cap numai să prindă la prima oră a zilei ofertele pe care le vânează de mai mult timp. “43% își sacrifică din timpul personal și stau lipiți de laptopuri doar pentru ofertele care oferă discounturi importante, în timp ce 5% sunt interesați de promoțiile de Black Friday, dacă astfel pot face o afacere bună din revânzarea produselor cumpărate cu reduceri importante”, se mai arată în studiul realizat de Revolut şi Dynata.

ADVERTISEMENT

De remarcat că femeile sunt mai puțin interesate de Black Friday decât bărbații (10%, faţă de procentul de 5% dintre bărbaţi care declară că nu vor cumpăra nimic cu această ocazie). La fel și seniorii de peste 65 de ani (11%) și rezidenții din centrul țării (11%). În privința bugetelor alocate, bărbații pregătesc între 1.000-2.500 de lei pentru cumpărăturile de Black Friday, femeile între 250-500 de lei. Pe segmente de vârstă, cei de 18-24 de ani și 44-54 de ani au pregătiţi între 250 şi 500 de lei, în timp ce respondenții între 25-44 de ani (26%) și cei peste 55 de ani (23%) au bugete cuprinse între 1.000 şi 2.500 de lei.

Ceele mai generoase bugete le-au pregătit bucureștenii, peste 2.500 de lei (19%), în timp ce românii din vestul țării sunt cei mai reținuți în cheltuieli (13% mai puțin de 250 de lei).

ADVERTISEMENT

Anul trecut, de Black Friday, clienții din România au făcut achiziții de aproape 44 de milioane de euro de Black Friday (11-13 noiembrie 2022), cu Revolut, iar suma medie cheltuită de un utilizator român a fost de aproximativ 84 euro. Segmentul de vârstă cu cea mai mare valoare a achizițiilor de Black Friday a fost 25-34 de ani, cu peste 16,7 milioane de euro. Cea mai mare valoare medie a achizițiilor/ utilizator a fost înregistrată în segmentul 35-44 de ani (103 euro/ client).

În top 5 comercianți, după volumele plăților efectuate cu Revolut, au figurat: Emag, Altex, Carrefour, Tazz, Dedeman.

ADVERTISEMENT

Anul trecut, scam-urile au generat pierderi de peste 42 miliarde dolari

Totuși, astfel de evenimente de tipul Black Friday, vin și cu provocări în privința prevenirii şarlataniilor. Revolut, care studiază fenomenul fraudelor și scam-urilor, a constatat o creștere de la un an la altul. Spre exemplu, în perioada de după pandemie s-a remarcat o creștere a scam-urilor care implică false oferte la bilete la festivaluri de muzică sau concerte. Astfel, în perioada mai-septembrie 2023, numărul scamurilor cu bilete de concert a crescut cu 220% față de aceeași perioadă a anului anterior. grija trebuie să fie cu atât mai mare cu cât anul 2024 se anunță în România plin de oferte tentante pentru iubitorii de muzică și pentru fanii unor mari artiști internaționali, iar riscul tentativelor de fraudă cu bilete la aceste evenimente se amplifica.

Potrivit UK Finance, numai în prima jumătate a anului 2022, infractorii au deturnat prin scamuri peste 609,8 milioane de lire sterline, iar un alt studiu global, realizat de PwC la nivelul anului 2022, arată că scam-urile au generat pierderi de peste 42 miliarde de dolari, inclusiv problemele de imagine și reputație aduse brandurilor care au fost folosite în fraudarea consumatorilor.

În general, Revolut a înregistrat o reducere semnificativă a înșelătoriilor la adresa clienților datorită detectării optimizate a fraudelor. Banca digitală, cu peste 3 milioane de clienți în România și 35 de milioane la nivel global, derulează campanii de educare a consumatorilor cu privire la conștientizarea fraudelor și oferă instrumente precum cardurile virtuale de unică folosință și extensia Chrome shopper pentru a face cumpărături online în siguranță. De exemplu, în primele nouă luni ale anului, clienții români ai Revolut au folosit peste 7,6 milioane de carduri virtuale de unică folosință, cu 115% mai mult decât în primele nouă luni ale anului 2022. Pentru utilizatorii care doresc să profite de ofertele din sezonul de cumpărături, super-aplicația financiară Revolut vine cu o recomandare – să-și instaleze extensia Revolut Shopper Chrome. Aceasta aplică automat orice discount sau cashback practicat de partenerii comerciali și le dă clienților posibilitatea de finaliza comanda prin utilizarea cardurilor virtuale de unică folosință, actualizate automat la fiecare achiziție. Astfel, datele reale ale deținătorului cardului nu pot fi identificate sau urmărite.

Mai mult, pentru cumpărătorii de pe platformele comercianților care au integrat soluția de check-out Revolut Pay, plata este mult mai simplu de realizat, fără bătăi de cap. Revolut Pay are și elemente de securitate integrate care îi vor ajuta pe clienți să își protejeze fondurile atunci când fac cumpărături online, dar scade și rata de abandon a coșurilor de cumpărături, un avantaj pentru site-urile de e-commerce.

Sfaturile expertului Revolut cu privire la un comportament responsabil de Black Friday:

  • Dacă găsiți bilete de vânzare la concertele dorite sau oferte care sunt mult reduse față de prețul lor inițial, faceți-vă timp pentru a investiga site-ul sau comerciantul înainte de a continua cu plata.
  • Atenție dacă vi se cere să plătiți prin transfer bancar în loc de o plată online sau tranzacție cu cardul. Confirmați întotdeauna legitimitatea vânzării înainte de a efectua o plată.
  • Escrocii creează adesea un sentiment de urgență pentru a-i determina pe potențialii cumpărători să ia decizii impulsive. Opriți-vă, respirați și gândiți-vă înainte de a continua cu orice tranzacție.
  • Dacă sună prea bine pentru a fi adevărat – rareori biletele la evenimentele sold out sunt disponibile prin intermediul rețelelor de socializare – atunci este foarte probabil să fie o tentativă de fraudă! Citiți anunțul cu mare atenție!

Ce e de făcut dacă un consumator este, totuși, victima unei fraude legate de serviciile de digital banking:

  • Să raporteze problema către banca digitală sau instituția financiară cu care lucrează pentru a bloca tranzacția și să încerce să recupereze suma pierdută
  • Clienții Revolut sunt sfătuiți să își blocheze cardul direct din aplicație și să raporteze frauda în chat-ul din aplicație, care este disponibil 24/7. Aceste măsuri trebuie luate imediat ce au suspiciunea că cineva a încercat să îi păcălească
  • Să raporteze cazul prin Action Fraud / OLAF pentru a ajuta industria să aibă cât mai multe date și pentru a dezvolta instrumente de acțiune.
ADVERTISEMENT