News

Blocarea conturilor Blue Air, ilegală? Raport-bombă al Corpului de control: ”Procedurile legale nu au fost respectate”

Criza Blue Air, care a afectat circa 230.000 de pasageri, în toamna anului trecut, putea fi evitată, cel puțin în forma în care aceasta s-a produs.
02.08.2023 | 09:28
Blocarea conturilor Blue Air ilegala Raportbomba al Corpului de control Procedurile legale nu au fost respectate
Blue Air și-a încetat brusc operațiunile, la începutul lui septembrie 2022, lăsând mii de pasageri abandonați prin toată Europa / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
ADVERTISEMENT
09-08-2023
15:50

Președintele AFM spune că a procedat legal în legătură cu Blue Air

Într-un răspuns pentru FANATIK, președintele AFM, Laurențiu Adrian Neculaescu a declarat că instituția a procedat corect în relație cu Blue Air.

”În cadrul activităților privind analizarea și soluționarea cererilor de eșalonare depuse de societatea Blue Air Aviation SA, Administrația Fondului pentru Mediu a respectat toate prevederile în vigoare.

Astfel, inițial societatea Blue Air Aviation SA a solicitat eșalonarea la plată a creanțelor la Fondul de mediu, în baza Capitolului IV, Art. 184 din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, însă societatea mai sus menționată nu a depus toate documentele necesare acordării eșalonării, cele două cereri fiind respinse.

Ulterior, societatea Blue Air Aviation SA a depus o nouă cerere de eșalonare, solicitând la plată, în baza Capitolului IV, Art 209 din Legea nr 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Întrucât au fost îndeplinite condițiile de acordare a eșalonării, în urma acestei cereri, a fost aprobată eșalonarea la plată a creanțelor la Fondul pentru mediu”.

Președintele AFM nu a comentat pe marginea concluziilor Corpului de control, însă a subliniat că ”au fost respectate și aplicate prevederile legale și procedurile interne”.

Corpul de Control al Prim-Ministrului a constatat o serie de nereguli și încălcări ale normelor legale, la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), în relația cu operatorul Blue Air.

Blue Air și-a oprit activitatea după ce AFM a refuzat de două ori eșalonarea datoriilor

În septembrie 2022, cel mai mare operator de transport aerian privat din România, Blue Air, și-a oprit brusc activitatea și a abandonat mii de pasageri prin aeroporturi. Alte sute de mii de clienți, care își rezervaseră zboruri pentru perioada următoare, au intrat într-un proces lung și complicat de recuperare a banilor.

ADVERTISEMENT

În primă fază, conducerea Blue Air de la acea dată a acuzat o lipsă de lichidități provenită de la refuzul Administrației Fondului pentru Mediu de a eșalona o datorie de 28,7 milioane lei, motiv pentru care instituția din subordinea Ministerului Mediului a trecut la executarea conturilor companiei. În acel moment, datoriile totale ale Blue Air erau de 230 de milioane de euro, din care o mare parte, tot către statul român.

Pus în fața dezastrului, guvernul a aprobat suma de 5 milioane de lei către Ministerul Transporturilor, pentru aducerea cetățenilor români rămași în străinătate. În paralel, executivul a ”forțat mâna” AFM care a ridicat imediat poprirea conturilor Blue Air, în speranța că societatea își va continua activitatea. Acest lucru nu s-a întâmplat, operatorul amânând în mod repetat reluarea operațiunilor.

ADVERTISEMENT

Nicolae Ciucă avea suspiciuni că AFM a blocat ilegal conturile Blue Air

În vâltoarea evenimentelor, o declarație a premierului Nicolae Ciucă a scăpat aproape nebăgată în seamă. Șeful executivului a lăsat să se înțeleagă că blocarea conturilor Blue Air de către AFM s-a făcut ilegal. ”Există astfel de suspiciuni, motiv pentru care Corpul de control va identifica care au fost adevăratele cauze”, a declarat Nicolae Ciucă.

În urmă cu doar câteva zile, un raport a Corpului de control al Prim-Ministrului confirmă că în procedura de blocare a conturilor Blue Air, dar și în fazele premergătoare, au existat o serie de nereguli și încălcări ale normelor legale din partea AFM.

ADVERTISEMENT

Cum s-a prăbușit Blue Air

Pe data de 13 mai 2022, Administrația Fondului pentru Mediu a transmis către Blue Air o decizie de impunere referitoare la demararea procedurii de încasare a unei penalități de 100 de euro pentru fiecare tonă de dioxid de carbon eliberat în atmosferă. În acel moment, Blue Air se afla pe lista operatorilor care nu achitaseră achitaseră certificatele de emisii de gaze cu efect de seră, pentru anul anterior.

Decizia de impunere nu a fost contestată de către Blue Air, în schimb compania a solicitat, pe data de 17 mai 2022, o primă cerere de eșalonare la plată a creanțelor la Fondul pentru Mediu.

ADVERTISEMENT

AFM a susținut, într-un comunicat de presă, că a răspuns cu o informare legată de cadrul legal în care se poate realiza eșalonarea. Operatorul a revenit cu o nouă cerere de eșalonare, pe data de 24 iunie 2022, la care AFM a răspuns pe 15 iulie, solicitând mai multe documente ”pentru a realiza legal procedura de eșalonare”.

AFM susține că Blue Air nu a pus la dispoziție informațiile și documentele solicitate, așa că pe data de 25 iulie 2022, a trecut la măsuri de executare silită. Patru zile mai târziu, pe 29 august, Blue Air a primit o nouă înștiințare din partea AFM, prin care i se aduce la cunoștință că propunerea de eșalonare este respinsă.

Poprirea conturilor s-a produs începând cu data de 1 septembrie, iar câteva zile mai târziu, Blue Air s-a prăbușit definitiv.

Raportul Corpului de control confirmă ”încălcări ale procedurilor legale”

Într-o sinteză a acțiunii CCPM la Administrația Fondului pentru Mediu, consultată de FANATIK, apar nu mai puțin de 15 deficiențe ale instituției în relația cu Blue Air.

Potrivit documentului, formularul utilizat de AFM pentru emiterea deciziei de impunere privind aplicarea penalității în cazul nerestituirii certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, nu asigură ”informarea corectă a operatorilor economici”, în ceea ce privește obligația fiscală.

De asemenea, în ceea ce privește solicitările Blue Aur referitoare la eșalonarea de plată ”nu există, la nivelul AFM, un act normativ prin care să se reglementeze conținutul unei astfel de cereri”. În plus, mai arată Corpul de Control, nici în legătură cu documentele justificative anexate unei cereri de eșalonare sau cu procedura de aplicare a eșalonării, nu există un act normativ. Concluzia CCPM este că ”nu au fost respectate procedurile legale incidente”.

În fapt, respingerea AFM a solicitării debitoarei Blue Air de eșalonare la plată a creanțelor, pe motiv de imposibilitate a constituirii garanțiilor sub forma acțiunilor s-a realizat ”prin interpretarea eronată a prevederilor legale în materie”. De asemenea, nu a fost realizată o analiză asupra bunurilor oferite drept garanție.

Cele două cereri de eșalonare formulate de Blue Air au fost respinse fără emiterea certificatului de atestare fiscală, care, arată Corpul de control, ”reprezintă condiție obligatorie pentru verificarea încadrării cererii de acordare a eșalonării la plată, prevăzută de legislația în materie fiscală”.

AFM a acționat în baza unor acte normative care nu mai erau în vigoare

De asemenea, solicitarea constituirii de garanții, corelată cu respingerea cererii de eșalonare la plată, s-a făcut ”fără emiterea și comunicarea unui acord de principiu, așa cum reglementează cadrul legal în materie”.

O altă situație sesizată de CCPM este procedura de comunicare a soluției de respingere a cererii de eșalonare nu s-a realizat prin emiterea unei decizii de respingere, contrar reglementărilor în materie fiscală.

Ulterior, mai arată documentul, procedura de executare silită a fost demarată de către AFM la 50 de zile de la expirarea titlului executoriu, iar adresele de înființare a popririlor, la 30 de zile de la comunicarea somației, ”cu nerespectarea reglementărilor legale în materie”.

Printre cele mai grave abateri raportate de Corpul de control se numără faptul că ”la nivelul AFM erau în vigoare proceduri emise în baza unor acte normative abrogate”. Acestea au fost aplicate la data analizării și soluționării cererilor de eșalonare la plată, precum și în perioada declanșării executării silite, până la suspendarea acestor măsuri.

Corpul de control nu a sesizat organele de anchetă în legătură cu problemele de la AFM

CCPM a formulat propuneri și recomandări către AFM, pentru remedierea deficiențelor constatate, urmând ca activitatea instituției să fie monitorizată în perioada următoare. În cazuri grave de încălcare a normelor legale, Corpul de control, poate sesiza organele abilitate, ceea ce nu s-a întâmplat în cazul de față.

FANATIK a solicitat un punct de vedere din partea Administrația Fondului pentru Mediu, în legătură cu raportul Corpului de control al Prim-Ministrului, urmând ca acesta să fie prezentat în momentul în care instituția va răspunde cererii noastre.

ADVERTISEMENT