Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională a realizat, în anul școlar 2020-2021, un studiu cu privire la preferințele elevilor care au terminat ciclul gimnazial pentru instituțiile de învățământ.
Au participat 10.901 de elevi din toate cele șase sectoare ale Capitalei. Dintre aceștia, 8.083 au răspuns la chestionar.
Studiu privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a
98 % dintre respondenți au afirmat că doresc să continuie studiile după terminarea clasei a VIII-a. Studiul a fost realizat prin intermediul platformei educaționale online AMN Insight, cu sprijinul profesorilor consilieri şcolari din municipiul Bucureşti.
Astfel, cele trei licee bucureștene aflate în topul preferințelor absolvenților de clasa a VIII-a sunt Colegiile Naționale „I. L. Caragiale”, „Gheorghe Lazăr” și „Gheorghe Șincai”.
Liceul care atrage cele mai multe opțiuni pe filiera vocațională este Liceul de Arte Plastice Nicolae Tonitza, iar primul loc în topul celor care optează pentru filiera tehnologică este Colegiul Economic Virgil Madgearu.
Mulți dintre viitorii liceeni au spus că prietenii au avut o influență în alegerea unei instituții de învățământ, 38,17%. Procentul este unul mai mare decât al celor care au spus că au ascultat de sfaturile profesorilor – 8,58%, ale consilerilor școlari – 5,46% sau ale diriginților – 11,40%.
Totuși, cel mai important factor în consultarea cu privire la alegerea instituției de învățământ și a profilului a fost familia, cu un procent de 86,65%.
La fel ca și în anii precedenți, cei mai mulți elevi din generația care a terminat clasa a VIII-a cu anul școlar 2020 -2021 aleg filiera teoretică, 75,34%. Pentru cea tehnologică au optat 6,36% dintre respondenți, iar pentru filiera vocațională și-au îndreptat răspunsurile 7,53 dintre elevi.
Interesul elevilor pentru învățământul profesional este unul foarte scăzut, reprezentat de un procent de 1,32%. Acest lucru se întâmplă, „deși cerințele pieţei muncii indică nevoia unui alt tip de abordare a domeniului formării profesionale”.
„Acest aspect poate fi consecinţa unei promovări insuficiente a ofertei educaționale din partea liceelor care organizează invaţământ profesional şi profesional dual, a lipsei atractivității locurilor de muncă de pe piața muncii, a etichetării negative a statutului absolvenților de învățământ profesional etc,” au notat realizatorii studiului.
Mai mult, aproximativ jumătate din elevii care au optat pentru filiera teoretică înclină spre profilul real, 46%. Procentul celor care s-au declarat indeciși este de 8,06%.