ADVERTISEMENT
News

Cât costă o călătorie cu metroul în marile capitale ale lumii! Subvenții minime de la stat pentru companiile de transport

Autor: Alexandru Năstase | 12.05.2021 | 12:33
Cât costă o călătorie cu metroul în marile capitale ale lumii! Subvenții minime de la stat pentru companiile de transport
Subvențiile de la stat sunt mai mici în alte metropole ale lumii pentru metrou. Sursa foto - colaj Fanatik

FANATIK îți spune cât costă o călătorie cu metroul în marile capitale ale lumii, dar și banii pe care companiile din alte țări îi primesc de la stat. Concret, subvenții par a fi peste tot, doar că diferența este făcută de veniturile proprii pe care transportatorii străini reușesc să le bifeze anual. 

ADVERTISEMENT

Între timp, preşedintele Unitatea – Sindicatul Liber din Metrou, Ion Rădoi, a criticat insolvența Metrorex, măsură avansată în mai multe rânduri de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.

De altfel, liderul sindical a oferit și o declarație halucinantă pentru mulți oameni. Acesta a transmis că o călătorie cu metroul ar trebui să coste 50 de lei pentru ca societatea de transport subteran din Capitală să devină rentabilă.

Cât costă o călătorie cu metroul în marile orașe ale lumii!

În Londra, cea mai ieftină călătorie costă aproape 6.5 euro, o sumă destul de mare. Există însă un sistem de carduri speciale care poate să înjumătățească prețul fiecărei rute.

ADVERTISEMENT

La Paris, un bilet pleacă de la 1.9 euro și poate ajunge și până la 3.2 euro. Este adevărat că abonamentul pe zile, săptămâni sau cel lunar reduce semnificativ costul.

Sursa foto – hepta.ro

În Madrid, cel mai ieftin bilet costă 1.50 euro, Budapesta, 1.20, în timp ce în Portugalia, la Lisabona, costul este de 1.60. Puțin peste 1.50 costă un drum cu metroul și la Atena.

La Bucureşti, dacă s-ar respecta dorința lui Rădoi, atunci prețul ar ajunge aproape de 10 euro și capitala ar ajunge direct pe primul loc în topul celor mai scumpe metrouri din lume.

ADVERTISEMENT

Scandal între ministrul Transporturilor și sindicaliștii de la metrou

De altfel, vă readucem aminte că Ion Rădoi nu a ezitat o clipă și a ținut să contrazică declarațiile actualului ministru al Transporturilor. „S-au trezit acum câţiva, cei care sunt acum la conducerea Metrorex şi a ministerului, s-au trezit să facă metroul rentabil. Aşteptăm şi noi această minune”, a spus Ion Rădoi.

Liderul sindical a fost ferm și în privința deficitului de personal cu care se confruntă Metrorex, unul care nu se regăsește în companiile din afară.

ADVERTISEMENT

”Când noi avem deficit de personal, ce vor dumnealor? Să elimine nici mai mult, nici mai puţin decât 1.700 de oameni şi să majoreze tariful la metrou.

Sursa foto – ALEXANDRU DOBRE/ MEDIAFAX FOTO

Păi dacă metroul din Londra, care este dezvoltat pe șase inele, şi care are 25 de lei tariful la un bilet, nu 2,5 lei, deci de 10 ori mai mare, tot n-a reuşit să fie rentabil.

ADVERTISEMENT

Şi a venit domnul Drulă și cel care dă cu barda (referire evidentă la directorul general al Metrorex, Ștefan Paraschiv, care a folosit ranga la demolările de chioșcuri de la metrou – n. red.) şi vor să facă metroul din Bucureşti rentabil. Păi la ce nivel trebuie să ridici tariful unui bilet ca să-l faci tu rentabil? Îţi trebuie să-l duci la 50 de lei sau ceva de genul ăsta. În aceste condiţii noi n-avem cum să supravieţuim, dacă ei o ţin pe a lor – să face metroul rentabil”, a spus Ion Rădoi.

Ce a spus ministrul Transporturilor despre Metrorex

De remarcat că, aproape de fiecare dată când vorbește despre solicitările sindicaliștilor de la Metrorex, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, le transmite acestora că subvențiile de la stat au un rol uriaș în compania pentru care prestează.

Cătălin Drulă a mai spus că speră să nu se ajungă la disponibilizări la Metrorex şi precizează că nu are numărul exact al oamenilor care ar trebui să plece pentru ca nivelul de cheltuieli să fie măcar egal cel de anul trecut.

ADVERTISEMENT

De altfel, actualul ministru a reclamat mai multe probleme la companie şi a precizat că salariile s-au dublat în ultimii cinci ani, iar un consilier al directorului a ajuns să primescă 9.500 de lei în mănă, ceea ce este mai mult decât primesc consilierii ministrului.

Sursa foto – EDUARD VINATORU / MEDIAFAX FOTO

„ O companie care a avut pierderi mari anul trecut, nu poate avea cheltuieli cu personalul decât cât avea la începutul anului 2020. Ca urmare a aşa-zisei negocieri a Contractului Colectiv de Muncă, în condiţii de pandemie, s-au crescut salariile cu 18 la sută. (…)

S-au dublat salariile în 5 ani, sporul de metrou care ar fi trebuit primit de către cei care cu adevărat lucrează în condiţii mai grele, este  primit nediscriminatoriu. Şi cei care stau în birouri primesc spor de condiţii dificile”, a mai zis Drulă.

Câți bani primește Metrorex de la stat

Dacă ne raportăm strict la banii pe care compania îi ia de la stat, atunci trebuie să știți că Metrorex e campioană la capitolul subvenții. Judecând după proporțiile lui 2019, ultimul an înainte de pandemie, dintr-un total al veniturilor de 855 milioane lei, subvențiile au reprezentat 528 milioane lei.

Vorbim despre 420 milioane lei venituri din subvenții de exploatare și 108 milioane lei venituri din subvenții pentru investiții. Ceea ce ar duce la un total de 61% . Vânzările de bilete au însumat și ele 292 milioane lei, adică 34%.

Sursa foto – hepta.ro

„Salariile sunt undeva la 750 de milioane, iarăşi citez cifre din memorie, iar veniturile cred că sunt până în 200 de milioane, mai ales în această perioadă de pandemie.

Dacă ar fi vremuri normale, ar fi 300. După cum vedeţi, este un dezechilibru destul de mare, compania mai are şi alte costuri”, spunea zilele trecute ministrul.

Ce subvenții iau companiile de metrou din alte țări

Capitala Angliei pare a sta cel mai bine la acest capitol. Conform unei statistici oficiale, metroul londonez își asigură 72% din venituri din vânzările de bilete.  Alte 14% din venituri provin din taxe și tot atât din alte venituri operaționale.

De altfel, Londra a rămas una dintre puținele metropole care nu beneficiază de subvenții de la stat pentru metrou. Nu la fel se întâmplă în cazul Parisului. Francezii reușesc să bifeze 38% din venituri prin vânzarea biletelor, după care primesc 16% subvenție de la Guvern.

Sursa foto – hepta.ro

Interesant este că în Paris fiecare companie care are peste 11 angajați este obligată să plătească o taxă de transport către compania de metrou. Din acești bani sunt asigurați 43% din buget.

Capitala Germaniei, Berlin a răspuns imediat cererii tot mai mare pentru transport public cu o investiție masivă. Masterplanul de tranzit indică cheltuieli pe etape în medie de 2 miliarde EUR pe an între 2019 și 2035.

Oficial, masterplanul se încheie în 2023, dar unele dintre proiectele pe care le subliniază vor fi finalizate doar în 2035. Drept pentru care și subvențiile sunt destul de mari, undeva la 27%

Ce bani plătesc pentru metrou statele din afara Europei

Metroul din New York reprezintă o adevărată țesătură și taie orașul în  sute de rute. Reușește să strângă 38% din venituri din vânzări bilete. Subvențiile statului plusează cu 7% din venituri însă 36% vin din diferite taxe dedicate.

Conform unui grafic publicat de metroul londonez, cel mai prost la acest capitol stă metroul din Singapore. Aici doar 21% din venituri provin din vânzările de bilete, în timp ce subvențiile statului reprezintă 56%.

Sursa foto – hepta.ro

Nici în Hong Kong situația nu este una mult mai roză. Din bilete se strâng undeva la 37%, în timp ce o cotă importantă de 39% vine din taxe pe proprietățile internaționale.

Concret, conform graficelor nu doar biletele sunt importante în alcătuirea bugetului companiilor de metrou. Mai toate metropolele au reușit să găsească și alte surse de finanțare reducând cât mai mult subvențiile statului.

CITEȘTE mai multe articole interesante din categoriile NEWS, SPORT sau LIFE
ADVERTISEMENT