News

CCR a decis că Legea avertizorului de integritate este constituțională. Sesizarea USR, respinsă. Update

Judecătorii Curții Constituționale a României (CCR) au respins miercuri sesizarea USR și au decis că  Legea avertizorului de integritate este constituțională.
13.07.2022 | 12:04
CCR a decis ca Legea avertizorului de integritate este constitutionala Sesizarea USR respinsa Update
Decizie importantă luată de judecătorii CCR. Foto: flickr.com
ADVERTISEMENT
13-07-2022
11:33

Decizie cu unanimitate de voturi la CCR

CCR a transmis într-un comunicat de presă de ce a respins obiecția de neconstituționalitate formulată de USR și a constatat că articolele semnalate sunt constituționale în raport cu criticile formulate.

Judecătorii Curții Constituționale a României au subliniat că rolul avertizorului de integritate este de a dezvălui și a comunica faptele de încălcare a legii realizate în cadrul unei organizații.

Această comunicare se face fie printr-o raportare internă/externă la nivelul respectivei organizații, fie prin divulgare publică. Legiuitorul a ales ca activitățile de raportare internă/externă și divulgare publică să se realizeze succesiv, și nu concomitent, protejând atât entitatea care face obiectul legii, cât și starea de legalitate în care aceasta trebuie să își desfășoare activitatea.

Prin urmare, legea disciplinează conduita avertizorului de integritate, fără a afecta posibilitatea sa de a divulga public informațiile ce fac obiectul legii și fără a aduce atingere dispozițiilor privind normele de procedură penală referitoare la sesizarea organelor de urmărire penală.

Asemenea reguli procedurale nu fac decât să întărească rolul avertizorului de integritate în societate și să îl responsabilizeze în activitatea desfășurată”, se arată în comunicatul CCR.

Astfel, ei au considerat că stabilirea unei proceduri în realizarea activității de raportare/divulgare publică a informațiilor care intră în sfera de aplicare a legii nu aduce atingere protecției juridice a avertizorului de integritate.

La fel se întâmplă și cu delimitarea în funcție de criterii obiective a unor etape aferente acestei activități. CCR a mai statuat că noua reglementare consacră un standard adecvat de protecție juridică al avertizorului.

Decizia este definitivă și general obligatorie. Argumentele reținute în motivarea soluției pronunțate de Curtea Constituțională vor fi prezentate în cuprinsul deciziei, care se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I”, au mai transmis judecătorii CCR.

ADVERTISEMENT

Conform surselor citate de g4media.ro, la această situație s-a ajuns după ce reprezentanții unor ONG-uri i-au cerut recent președintelui Klaus Iohannis să nu promulge legea.

CCR a dat o veste proastă conducerii USR

Cererea lor venise în contextul în care parlamentarii au transpus o directivă privind avertizorul de integritate într-o formă despre care reprezentanții ONG-urilor au spus că descurajează avertizorii de integritate.

ADVERTISEMENT

În conferința de presă susținută săptămâna trecută de președintele României, Klaus Iohannis, s-a precizat că parcursul legii avertizorilor de integritate nu era finalizat.

În același context, șeful statului a declarat că ”este important să fie o lege bună”. ”Situația este în evoluție. Parcursul legii nu s-a terminat.

ADVERTISEMENT

Acum, la momentul când vorbim, legea e la CCR, după care, fie se întoarce în Parlament, fie vine la mine și atunci voi uza de instrumentele de care dispune președintele.

Este important să fie o lege bună, care transpune directiva europeană nu doar în litera, ci și spiritul ei. Orice altă discuție a prematură. Sunt convins că în final vom avea o lege care are o formă bună”, a declarat Iohannis în conferința de presă susținută marțea trecută, la Palatul Cotroceni.

ADVERTISEMENT

Semnalul de alarmă tras de Kovesi

Înaintea de răspunsurile președintelui României despre acest subiect, presa centrală a preluat comunicatul de presă în care șefa Parchetului European, Laura Codruța Kovesi, anunța că analiza formularea unei plângeri la Comisia Europeană chiar din cauza modului în care a fost transpusă directiva privind avertizorul de integritate.

În același comunicat, cea care a condus Direcția Națională Anticorupție preciza că mai exista un motiv pentru care România risca să fie raportată la Comisia Europeană.  În prim-plan erau câteva aspecte esențiale în activitatea instituției pe care o conducea.

ADVERTISEMENT

Practic, Kovesi sublinia că EPPO nu primise încă numirea a nouă procurori europeni delegați din România, dar și că exista o întârziere în alegerea unui număr suficient de ofițeri de poliție judiciară pentru biroul Parchetului European din țara noastră.

ADVERTISEMENT
Tags: