Șoferii din România nu au o dată limită pentru a schimba anvelopele de vară cu cele de iarnă, însă cerinţa devine obligatorie dacă rulează pe un drum acoperit cu zăpadă sau gheaţă. Mai mult decât atât, în aceste cazuri de vreme extremă trebuie respectate anumite reguli impuse de RAR, care a specificat ce trebuie să scrie pe anvelope, pentru a fi conforme cu legea. În caz contrar, şoferii riscă o amendă de până la 2.900 lei.
Legislaţia privind obligativitatea utilizării anvelopelor de iarnă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei a intrat în vigoare în 2011. Vehiculele cu greutatea de peste 3,5 tone sau cele pentru transport persoane (peste 9 locuri) este obligatoriu să aibă în dotare, pe lângă anvelopele specifice, lanţuri antiderapante, lopată şi nisip.
Registrul Auto Român (RAR) îi sfătuieşte pe şoferi ce tipuri de anvelope să aleagă pe vreme de iarnă şi îi avertizează cu privire la sancţiunile la care se expun în cazul în care nu respectă legea.
„Chiar dacă vremea încă este însorită în cea mai mare parte a țării, au început să circule deja informații menite să panicheze posesorii de autovehicule, așadar precizăm CLAR că NU există o dată limită pentru montarea acestor cauciucuri și că TOATE anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M și S (însemnând noroi și zăpadă – engl. mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condițiile specifice de iarnă prevăzute în legislația națională rutieră.
Obligativitatea utilizării anvelopelor de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei a fost introdusă în România prin Ordonanța Guvernului nr. 5/2011 pentru modificarea și completarea OUG nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în 2006″, transmite RAR.
Specialiştii avertizează că diferența dintre anvelopele de vară și cele de iarnă este semnificativă datorită compoziției acestora, precum și că anvelopele de vară sunt mai rezistente la temperaturi ridicate, în timp ce anvelopele de iarnă sunt realizate din material care este mai rezistent la temperaturi scăzute.
La o temperatură sub 7 grade Celsius, anvelopele de vară își pierd cea mai importantă caracteristică, aderența bună, iar distanța de oprire în timpul frânării este de până la două ori mai lungă decât urma obișnuită lăsată de anvelopele de iarnă.
De asemenea, diferenţa dintre anvelopele de vară şi cele de iarnă constă şi în adâncimea benzii de rulare, astfel că anvelopele de iarnă sunt mai bune pentru utilizare chiar şi atunci când drumurile sunt uscate, dacă temperaturile sunt mai mici de 7 grade Celsius.
În plus, construcția scheletului metalic al anvelopelor de iarnă este mai dură și mai rezistentă la impacturi mecanice.