Mii de bucureșteni habar nu au că zilnic calcă pe una dintre cele mai prețioase comori din Capitală. În stația de metrou Politehnica, podeaua este una specială, unică în România, dar mulți nu cunosc însemnătatea ei.
Metroul din București este unul dintre cele mai folosite mijloace de transport. În fiecare zi, sute de mii de bucureșteni tranzitează stațiile de metrou, însă, fără a le cunoaște povestea.
Stația de metrou Politehnica este una cu adevărat specială, iar povestea ei a atras atenția documentariștilor internaționali. Construită în 1980, este singura de acest fel din Capitală și nu numai.
Cea care o face specială este podeaua. Cine a tranzitat, măcar o dată staâia de metroul Politehnica, sigur a observat că pavajul este de culoare roz. Marmura adusă din cariera Săvădisla din județul Cluj nu este deloc o marmură obițnuită.
Pe suprafața marmurei se pot observa mii de forme albicioase, unele perfect rotunde ce se află încapsulate în podea. Formele albicioase nu au fost create artificial, ci găzduiesc o adevărată biodiversitate.
Acestea sunt vechi de peste 70.000 de ani și sunt date de prezența rudiștilor, a algelor, a scoicilor și a coralilor. Fiind prezente astfel de organisme în podeaua de la stația de metrou Politehnica, putem spune că aceasta are o istorie mult mai îndepărtată, având în vedere că unele dintre aceste specii datează din perioada Cretacicului târziu.
Cu o astfel de biodiversitate ascunsă în marmură, stația de metrou Politehica este unica și singura care conține atâta istorie. Formațiunile găzduite aici, în subteran reprezintă una dintre cele mai importante file de istorie din evoluția planetei.
Însă, stația de metrou Politehnica nu este singura care se remarcă printr-o poveste uimitoare. La fel de interesantă este și stația Piața Romană, una dintre stațiile care au fost construite în secret.
Este stația cu cel mai îngust peron din București, iar ”vinovată” pentru construcția ei este nimeni alta decât Elena Ceaușeșcu. Inițial, atât ea, cât și Nicolae Ceaușescu au șters stația din proiectul constructorilor.
Ulterior, după ce au realizat cât de importantă este și cât de folositoar e pentru a crea legături cu alte zone din Capitală, au ridicat-o în secret.