News

Ce vor învăța șoferii la școlile de conducere defensivă. Conducătorii auto vor putea utiliza simulatoare de răsturnare sau impact frontal

Școlile de conducere defensivă au fost legiferate printr-o lege adoptată anul trecut, însă abia acum au fost elaborate normele de aplicare.
29.06.2023 | 18:29
Ce vor invata soferii la scolile de conducere defensiva Conducatorii auto vor putea utiliza simulatoare de rasturnare sau impact frontal
Simulatoarele auto vor fi obligatorii pentru cursurile de conducere defensivă/ Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Șoferii din România vor putea urma cursuri la școlile de conducere defensivă, cursurile fiind concepute special pentru evitarea accidentelor rutiere sau pentru limitarea consecințelor acestora. Se speră că astfel numărul accidentelor rutiere din România să scadă cu 20%.

Școlile de conducere defensivă vor asigura instruire teoretică și practică

Prin Legea 20/2022 a fost introdusă în Codul Rutier posibilitatea ca șoferii să poate urma cursuri la școlile de conducere defensivă, urmând ca normele privind autorizarea școlilor, atestarea profesorilor și instructorilor, precum și procedura de examinare și formare în domeniul conducerii auto defensive să fie stabilite prin ordin al Ministerului Transporturilor. Urma să fie deschis și un registru al absolvenților, iar MAI să evalueze eficiența cursurilor în funcție de incidentele rutiere în care ar fi implicați foștii cursanți.

ADVERTISEMENT

Cum acest ordin al Ministerului Transporturilor nu a fost emis nici măcar după un an, un grup de parlamentari PNL și UDMR, cărora li s-a alăturat și președintele Camerei Deputaților, Alfred Simonis (PSD), au depus la Parlament un proiect de lege care stabilește procedurile de autorizare, precum și programa cursurilor acestor școli.

Cursul va avea o durată de opt ore, împărțite în mod egal în teorie și practică. În prima oră de curs, cursanților li se vor prezenta scopul cursului, statistici legate de accidente rutiere, prezentare cazuistică, precum și noţiuni de prim ajutor. Vor urma două ore în care vor fi învățați despre pregătirea auto pentru deplasare, setarea postului de conducere, elemente de control al aderenței, proceduri de frânare ș.a. În fine, în ultima oră se vor preda reguli generale de conducere defensivă, în funcție de vizibilitate și viteză, proceduri de conducere defensivă, tipuri de pericole în trafic și practici periculoase la volan.

ADVERTISEMENT

Două ore din timpul rezervat exercițiilor practice va fi petrecut în simulator pentru următoarele activități: simulare impact frontal la viteza de 6 km/h; simulare impact din spate, coloană vertebrală (cervicală); simulare referitoare la poziţia la volan şi modul de poziţionare a mâinilor pe volan; simulare răsturnare (roll over); simulator viteză de reacţie. În fine, ultimele două ore vor fi petrecute în poligon pentru: frânare de urgență cu evitare obstacol, cu/fără sistem ABS pe aderență redusă, efectuat la diferite viteze; manevre de control vehicul în derapaj (vehicul și cu punte spate viratoare sau „roți libere”).

Pentru desfășurarea orelor de instruire practică, școlile de conducere defensivă vor trebui să aibă câte un instructor la cel mult cinci cursanți, precum și o dotare minimă, precum simulatoare auto care trebuie să asigure răsturnarea pentru un ciclu de 540 de grade, impactul frontal, dispozitive de testare a vitezei de reacție și a acuității vizuale, de exemplificare a poziționării mâinilor pe volan la rotirea volanului la 90, 180 şi 270 de grade și a mișcării capului unui conducător auto, în funcţie de poziţia tetierei ș.a.

ADVERTISEMENT

Cât ne costă accidentele rutiere din România

Conform statisticilor pentru anul 2021 privind siguranţa rutieră, publicate de Comisia Europeană, constatăm că România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte siguranţa rutieră (statistica Poliţiei Române la nivelul anului 2021, în accidente rutiere s-au înregistrat: 1.779 decese, 3.791 răniţi grav,29.540 răniţi uşor). Conform datelor furnizate de studiul Road Safety Country OverView, publicat de European Road Safety Observatory, în România costurile sociale ale accidentelor rutiere (per persoană) sunt, de 1.048.000 euro în cazul deceselor, 136.200 euro în cazul răniţilor grav, respectiv 10.400 euro în cazul răniţilor uşor, ceea ce duce la concluzia că în România, costul social anual al accidentelor rutiere este de 3,32 miliarde de euro”, scriu inițiatorii proiectului de lege, în expunerea de motive.

De asemenea, Comisia Europeană a prezentat o analiză potrivit căreia instruirea șoferilor la școlile de conducere defensivă de către companii sau pentru șoferii mașinilor îndrituite să folosească girofar (poliție, pompieri, ambulanțe etc.) a dus la reducerea numărului de accidente cu minim 20%. Sunt țări europene care chiar au demarat programe obligatorii de conducere defensivă: Marea Britanie, Suedia, Olanda, Germania, Franţa, Irlanda, Portugalia, Luxemburg.

ADVERTISEMENT

Și în România s-au făcut pași în direcția instruirii suplimentare a șoferilor însă rezultatele sunt încă reduse. Dintre cei 8 milioane de deținători de permise active de conducere, doar 100.000 au făcut cursuri de conducere defensivă. De asemenea, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) a alocat în 2022 peste 12.600.000 lei pentru cursuri destinate șoferilor de pe ambulanțe sau mașinile de pompieri din parcul auto deținut. Cursurile de conducere defensivă urmau să se desfășoare pe durata a două zile, pe durata a opt ore în fiecare zi.

ADVERTISEMENT
Tags: