Începând cu anul 2016 și până la jumătatea anului trecut, Spitalul Clinic de Urgență București a încheiat mai multe contracte pentru achiziția de oxigen medical lichefiat în valoare totală de 15,58 milioane lei, fără TVA. Toate aceste contracte au fost încheiate cu aceeași firmă, unul dintre cei trei operatori economici de pe piață care oferă aceste servicii. Motivul: o construcție controversată din curtea spitalului care oferă practic un monopol acestei firme, potrivit unui raport al Curții de Conturi.
Raportul Curții de Conturi vorbește de abateri „semnificative” de la prevederile legale în ceea ce privește contractele de achiziție a oxigenului medical lichefiat. Aceste nereguli vin pe fondul unor nenumărate contravenții în ceea ce privește managementul achizițiilor publice în cadrul Spitalului Clinic de Urgență București (SCUB).
Astfel, pe ultimii patru ani, conducerea spitalului nu a elaborat la timp Programul Anual de Achiziții Publice (PAAP), iar pe ultimii opt ani acest document a fost întocmit defectuos, fără a oferi informații despre obiectul contractelor de achiziție publică, fiind specificată doar denumirea produselor ce urmau a fi achiziționate. Practic, aceste PAAP-uri nu au fost utilizate în scopul lor de planificare și monitorizare a achizițiilor publice iar, prin nepublicarea în SEAP a extraselor din aceste programe, au fost încălcate prevederile legale privind transparența în achizițiile publice.
Reprezentanții SCUB au spus că aceste programe au fost întocmite și actualizate cu întârziere atât din cauza lipsei personalului cât și din cauza deselor rectificări bugetare, 25 pe an în medie, argumente despre care auditorii Curții de Conturi spun că nu pot fi dovedite pe baza vreunei probe.
Pentru serviciile medicale oferite, SCUB achiziționează oxigen medicinal lichefiat pe care îl depozitează într -un recipient criogenic de stocare (stocator). În anul 2016, spitalul publică în SEAP un anunț pentru achiziția de oxigen medicinal lichefiat. Una dintre condițiile menționate restricționa accesul altor ofertanți prin impunerea respectării acelorași caracteristici constructive ale echipamentelor care vor compune instalația de stocare și evaporare oxigen medicinal lichefiat cu „cele ale echipamentelor care compun instalația existentă”. Problema era că aceste alte firme nu aveau asigurat un spațiu corespunzător pentru accesul la instalație.
În aceste condiții, două firme contestă în instanță atribuirea contractului și obțin decizii definitive favorabile în acest sens. Instanța de soluționare a contestațiilor observa că „la elaborarea documentației de atribuire, autoritatea contractantă nu a ținut cont de schimbările intervenite în fapt, generate de concesionarea unei suprafețe de 1450 mp pentru construirea unui spital privat și de ridicarea unui zid și a unui stâlp de iluminare nocturnă”.
Astfel, contractul de achiziție se reia în 2017, SCUB menționând acum că firma câștigătoare poate identifica un alt spațiu pentru construirea unei unități de stocare, urmând ca tot ea să vină cu autorizațiile de construire. Din nou, licitația este contestată cu succes pe motiv că identificarea unui nou spațiu pentru o unitate de stocare ar trebui să cadă în sarcina spitalului. Instanța obligă spitalul să modifice din nou licitația din SEAP, în care să fie inclusă și o locație pentru noua stație de stocare.
SCUB spune că nu poate duce la îndeplinire această cerință și anulează procedura de atribuire în urma unei hotărâri din luna martie a anului 2017, prin care se obligă să reia procesul de achiziție odată ce va identifica o locație potrivită. Conducerea unității sanitare ignoră își ignoră însă propriul angajament și, pe parcursul anilor 2017-2023 atribuie mai multe contracte pentru achiziția de oxigen lichefiat aceleiași firme. E vorba de firma care construise instalația în anul 1999 și era singura care avea acces la aceasta.
„În anul 2017, patru negocieri fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, proceduri de atribuire netransparente, cu SC MESSER ROMÂNIA GAZ SRL, operatorul economic proprietar al stocatorului, care furnizează oxigen lichid către SCUB neîntrerupt, din anul 1999, căruia i-a atribuit” trei contracte de achiziție (între ianuarie și octombrie 2017) și unul cadru (până în mai 2018), potrivit raportului Curții de Conturi.
Contractele continuă apoi și după 2018, iar de data asta nu se prezintă decât aceeași firmă.
„În anul 2018, o procedură de licitație deschisă inițiată prin anunțul de participare 183061/28.02.2018, la care, însă, a fost depusă o singură ofertă, de către SC MESSER ROMÂNIA GAZ SRL, căruia i-a atribuit un acord cadru pentru patru ani (perioada 27.04.2018 –26.04.2022), în baza căruia s-au încheiat contracte subsecvente pentru perioada 30.05.2018 –30.09.2022.
Specificațiile tehnice solicitate prin caietul de sarcini nu au permis oricărui operator economic interesat accesul egal la procedura de atribuire, având ca efect introducerea unor obstacole nejustificate față de asigurarea unei concurențe efective”, se arată în raportul Curții.
În anul 2022, aceeași poveste se reia de la capăt. Spitalul de Urgență scoate la licitație un contracte cadru, pe patru ani, în valoare de 31,7 milioane lei (fără TVA), pentru achiziția de oxigen medical. Prețul unitar estimat era de 6,97 lei/mc, în condițiile în care spitalul dorea 4,5 milioane mc oxigen lichefiat. De această dată, în anunțul din SEAP, spitalul menționa că firmei câștigătoare îi reveneau toate obligațiile pentru montajul instalațiilor de aprovizionare, să obțină avizele și autorizațiile și să să amenajeze spațiul necesar amplasării stocatorului criogenic si vaporizatoarelor.
Licitația este contestată din nou pe motiv că realizarea acestor obligații este imposibilă dată fiind situația de fapt, dată atât de lipsa unui spațiu pentru o nouă instalație dar și de faptul că celelalte firme nu aveau acces la instalație existentă pentru a știi care este stadiul autorizațiilor.
„De asemenea, a menționat că lipsa identificării unui alt spațiu pentru montarea instalațiilor necesare furnizării oxigenului, precum și lipsa de informare a operatorilor economici cu privire la stadiul de autorizare al lucrărilor efectuate la unicul loc de montare a echipamentelor, unde se află instalat stocatorul furnizorului din ultimii ani, SC MESSER ROMÂNIA GAZ SRL, restricționează participarea la procedura de atribuire a operatorilor economici interesați”, se arată în decizia consiliului de soluționare a contestațiilor.
În aceeași hotărâre, autoritatea de judecată arată că spitalul se află în imposibilitate de a pune la dispoziție un alt amplasament dar nici „nu a efectuat nici un demers pentru obținerea unui teren propice amplasării unui alt stocator de oxigen”. În plus, este menționat faptul că această atitudine ignoră faptul că actuala instalație se apropie de finalul duratei de viață, și că va trebui înlocuită.
„Atitudinea autorității contractante a fost una pasivă, deși în mod previzibil, chiar inevitabil, stocatorul existent va ajunge la limita duratei normale de viață, acesta fiind instalat în 1999, situație în care problema găsirii unui nou amplasament și a soluțiilor de înlocuire va fi una presantă, de natură a „provoca o criză în sistemul medical românesc”, se arată în documentul citat. CNSC mai arată în motivarea deciziei că unitatea sanitară este dezavantajată de aceste „dificultăți existente pe teren”, autoritatea contractantă fiind singura avantajată de „o negociere cu un singur ofertant posibil”.
Raportul Curții notează că SCUB „nu a căutat urgent soluții pentru deblocarea acestei situații”, iar în perioada septembrie 2022 – iunie 2023 a efectuat două negocieri fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare și 4 achiziții directe, urmare cărora a atribuit contracte de achiziție de oxigen medicinal lichid către aceeași firmă, fără ca documentația de atribuire aferentă să fi suportat modificări.
Potrivit Curții de Conturi, cauza principală a neregulilor constatate o constituie faptul că orice firmă căreia i s-ar atribui contractul de achiziție de oxigen lichid urmare unei proceduri de atribuire concurențială, altul decât cel care furnizează fără întrerupere acest produs către SCUB din anul 1999, nu are posibilitatea să introducă un mijloc de transport în curtea interioară a SCUB, pentru ridicarea și înlocuirea stocatorului de oxigen medical lichid care se află montat în acea curte.
Această operațiune este absolut necesară pentru executarea contractului întrucât stocatorul existent este proprietatea operatorului economic care furnizează oxigenul lichid de aproape 24 de ani. Accesul în curtea interioară a SCUB este împiedicat de pasarela de la mezanin, care face legătura între clădirea SCUB și clădirea spitalului învecinat.
„După cum se poate observa din fotografia de mai sus, intrarea situată între cele două spitale are un regim de înălțime și de lățime care nu permite nici accesul unui vehicul de dimensiunile unei cisterne.
Astfel, alimentarea cu oxigen medicinal lichefiat se efectuează, în prezent, printr-o țeavă conectată la stocatorul din curtea interioară, care are continuitate până în Calea Floreasca, la intrarea Spitalului Euroclinic, unde poate staționa cisterna cu oxigen. Prin aceeași țeavă se realizează și alimentarea stocatorului ce deservește spitalul privat”, se arată în raportul Curții.
Spitalul privat a fost construit pe terenul de 1.450 mp concesionat în acest scop pe 49 de ani de către SCUB. Raportul Curții menționează că, potrivit extrasului de Carte Funciară între clădirea noului spital și clădirea SCUB se face legătura doar printr-un corp care se regăsește pe planul subsolului.
În fapt, însă, pe lângă pasajul de la subsol, mai există două pasarele, una la mezanin și una la etajul 2, după cum se poate observa în fotografia de mai sus. Situația legală a celor două pasarele este neclară. Ele nu apar în planurile cadastrale, însă sunt menționate atât în Cartea Funciară cât și în autorizația de construire.
În acest context, cerințele unei licitații concurențiale rămân simple „deziderate”, niciun alt agent economic neavând posibilitatea fizică a intra cu o macara în curtea interioară a spitalului pentru schimbarea stației de stocare a oxigenului. „În această situație, chiar dacă inițiază proceduri concurențiale, autoritatea contractantă se află în situația de a nu avea alți operatori în competiție, operatorul existent fiind singurul care poate furniza oxigen, medicament vital pentru spital, impunând autorității contractante propriile condiții”, arată raportul Curții de Conturi.
Curtea de Conturi spune că în aceste condiții, SCUB a fost în poziția de „client captiv” al furnizorului. „În ceea ce privește prețul practicat de SC MESSER ROMÂNIA GAZ SRL, acesta a fost influențat de situația autorității contractante de client captiv”.
Raportul notează că, între aprilie 2018 și septembrie 2022, SCUB a achiziționat oxigen lichefiat la prețul de 3,5 lei pe mc. Apoi, pentru ultimele trei luni din 2022, a fost atribuit un contract prin negociere, fără publicare prealabilă, un alt contract, mult mai mic, pentru un preț de 4,45 lei/mc. Raportul Curții menționează că aceste prețuri atribuite Spitalului de Urgență București „au fost situate în intervalul practicat de acest furnizor”. În piață, prețurile practicate de către cei trei furnizori variază între 0,73 și 14,85 lei/mc.
Totuși, dacă raportul Curții nu susține că prețul plătit pentru oxigenul lichefiat a fost peste cel practicat de furnizor, este notat faptul că pentru contractele de achiziție din 2023, firma a impus o serie de costuri unității sanitare.
„Atașat la dosarele acestor patru achiziții directe s-a regăsit propunerea tehnică, parte a contractului, prin care SC MESSER ROMÂNIA SRLa impus și alte costuri în sarcina achizitorului, respectiv obligația achizitorului de a achita către proprietar o chirie de blocare a instalației, în valoare de 500 RON/zi, până la data la care va fi posibilă returnarea integrală a acestuia. De asemenea, prin propunerea tehnică operatorul s-a asigurat că toate costurile legate de demontarea și transportul echipamentelor vor fi suportate de achizitor”, se mai arată în documentul citat.
Nu în ultimul rând, Curtea de Conturi subliniază poziția delicată în care se află SCUB privind stația de stocare pentru oxigenul lichefiat în condițiile în care, la finalul anului 2023, durata normată de funcționare a acesteia (între 16 și 24 ani) a expirat. Din acest moment, vorbim de riscurile producerii unui accident.
„Trebuie menționat riscul producerii unor grave accidente datorită uzurii avansate a stocatorului și a instalației existente, având în vedere faptul că la data 31.12.2023 mijlocul fix va avea durată normată de funcționare expirată”, se mai arată în raportul Curții.
Raportul Curții menționează că SCUB a demarat în luna iulie a anului trecut pașii necesari pentru remedierea acestei situații. În aceeași lună a demarat pașii pentru un concurs de soluții privind soluțiile tehnice pentru înlocuirea instalației și a cerut un raport de la INSEMEX privind funcționarea tehnică a acestor instalații care să servească viitorului proces de achiziție, precizând că a fost identificată și viitoarea locație a stocatorului de oxigen lichefiat. Spitalul a menționat că a formulat și o cerere de renegociere a prețului de achiziție a oxigenului, însă firma a refuzat.
FANATIK a cerut informații atât de la firma care livrează oxigen cât și de la conducerea Spitalului de Urgență Floreasca privind modul în care, în prezent, se face aprovizionarea cu oxigen lichefiat și dacă vechea instalație de stocare mai este în uz.
Conducerea Spitalului de Urgență Floreasca a precizat pentru FANATIK că unitatea sanitară a început procedura de achiziție a unui nou stocator de oxigen în luna noiembrie a anului 2023, în data de 23 fiind publicat în Sicap un anunț de consultare a pieței. Data de depunere a ofertelor a fost 22 ianuarie 2024. De asemenea, Spitalul a precizat că achiziționează în continuare oxigen medical lichefiat prin procedura de „negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare” prin acordul cadru de furnizare încheiat la data de 10 februarie 2023.
În plus, spre deosebire de raportul Curții de Conturi, conducerea SCMB spune că actualul stocator de oxigen lichefiat are autorizație de funcționare până în luna august a acestui an.