News

Cum arăta prima Dacie fabricată în România. Cine a „confiscat” mașina și a plecat cu ea acasă. „Prea luxoasă pentru idioţi!“

Imagini cu prima mașină Dacia care a fost fabricată în România. Cine a condus-o atunci când a ieșit pe poarta fabricii. Mașina a fost făcută cadou
26.08.2023 | 12:00
Cum arata prima Dacie fabricata in Romania Cine a confiscat masina si a plecat cu ea acasa Prea luxoasa pentru idioti
Cum se prezenta prima Dacie construită în România. Sursa foto - hepta.ro
ADVERTISEMENT

Într-o zi însorită de august din anul 1968, pe poarta uzinei de la Colibași, a ieșit ca un răsărit de soare primul autoturism românesc: Dacia 1100. Era ca un vis devenit realitate pentru o țară care visase cu ochii deschiși la posibilitatea de a avea propriul său automobil, fabricat în totalitate acasă.

Cum a arătat prima mașină Dacia construită în România

Cu o linie curată și clasică, Dacia 1100 a pășit pe scena automobilistică ca o prezență ce nu putea fi trecută cu vederea. Pentru cei care au avut șansa să privească acest automobil, cu siguranță a fost ca și cum se deschidea o fereastră către viitor. Prima Dacie produsă în România a fost un pas important către independența în industria auto și un motiv de mândrie pentru toți românii de atunci. Dar, mai ales pentru aparatul comunist.

ADVERTISEMENT

Astfel, data de 20 august 1968 a fost însemnată în cronologia PCR ca o zi a triumfului și a mai fost bifată una din marile realizări ale partidului.

În ediția ziarului “Scînteia” din 21 august 1968, acest eveniment era subliniat pe parcursul a trei pagini, aducând la lumină debutul primului automobil românesc realizat pe meleagurile Colibașiului, în vecinătatea Piteștiului. În esență, vehiculul avea în spate genele unui Renault 8, cu componente furnizate de fabrica franceză, apoi asamblate în atelierele din România. Totuși, acest aspect particular rămânea în umbră.

ADVERTISEMENT

Nicolae Ceaușescu, însoțit de Ion Gheorghe Maurer, Ilie Verdeț, Constantin Drăgan, Manea Mănescu și alți lideri comuniști, au dorit să inaugureze minunea. Primul model menționat era mai degrabă un stadiu intermediar, un adițional în contractul pe termen de 10 ani încheiat cu producătorul francez. Nu este de mirare că producția Dacia 1100 s-a desfășurat într-un număr limitat și doar timp de trei ani, deoarece începând cu aceeași zi de 20 august a anului următor, se inaugura producția celebrei Dacia 1300, care avea să cucerească întreaga scenă auto.

Cine a primit Dacia cu numărul 1 în dar

Interesant este că Nicolae Ceaușescu, tovarășul conducător, părăsea uzina de la Colibași, azi Mioveni,  la volanul primei creații autohtone a României, o mașină unică în felul ei.

ADVERTISEMENT

Într-un material difuzat în anul 2009 în paginile prestigioasei publicații “Wall Street Journal”, generalul Ion Mihai Pacepa, fostul șef al serviciilor de spionaj din timpul erei Ceaușescu, împărtășește povestea din spatele nașterii industriei auto românești.

“Când dictatorul român Nicolae Ceaușescu a decis, în mijlocul anilor ’60, că dorește o industrie auto, m-a ales pentru a pune bazele acestui proiect. Într-o țară unde orbii sunt conducători, chiorul devine rege.

ADVERTISEMENT

Deși nu aveam cunoștințe despre manufacturarea mașinilor, niciunul dintre apropiații lui Ceaușescu nu deținea astfel de competențe. Cu toate acestea, tatăl meu a fost timp de mulți ani la conducerea departamentului de servicii al General Motors în București”, începea Pacepa în articolul intitulat “Ce am învățat ca țar al industriei auto”. La acel moment, el era responsabilul programului românesc de spionaj industrial.

Ce credea Nicolae Ceaușescu despre Dacia

Fostul spion, stabilit în Statele Unite până la moarte, a mai explicat că Nicolae Ceaușescu l-a îndemnat să achiziționeze o licență de la o fabrică din Vest și ulterior “să se apropie discret de tot ceea ce era necesar pentru construirea unei mașini”.

Alegerea lui Ceaușescu s-a orientat către Renault, motivând că aceasta era deținută de guvernul francez, în timp ce companiile private erau privite cu scepticism în rândul conducerilor din țările comuniste.

“Așa ne-am găsit posesori ai unei licențe pentru Renault 12, un model învechit a cărui producție urma să înceteze în Franța. Acesta a fost cel mai accesibil variant”, explică fostul șef al serviciilor secrete românești. În momentul alegerii faimosului model Renault 12, Ceaușescu pare să fi exclamat: “Suficient de bun pentru idioți”, potrivit relatărilor lui Pacepa. După stabilirea modelului, automobilul a primit numele “Dacia”, pentru a omagia istoria milenară a României.

Cu toate acestea, în momentul în care lui Ceaușescu i s-a prezentat primul exemplar de Dacia 1300 fabricat în România, acesta a transmis că e: “Prea luxoasă pentru idioți!”. Pe loc, au fost eliminate dotările radio, oglinda retrovizoare dreaptă și încălzirea scaunelor din partea din spate.

Conform cu relatarea lui Pacepa, “s-a ajuns la un model cu mai puține dotări decât Renault 12, un model care, oricum, nu oferea prea multe opțiuni”. După ce “alte luxuri inutile” au fost eliminate de către birocrații zeloși, Ceaușescu și-a exprimat satisfacția cu varianta finală: “Perfectă pentru idioți!”.

ADVERTISEMENT