News

Cum arăta prima mașină produsă în România. Nu este Dacia

Primele autovehicule din țara noastră au apărut încă din anul 1900. Însă prima mașină produsă în România, fabricată la uzinele Reșița, a fost consemnată în 1945. Nu este vorba de Dacia.
30.04.2022 | 11:11
Cum arata prima masina produsa in Romania Nu este Dacia
Malaxa C1, prima mașină produsă în România. Sursa foto: Facebook
ADVERTISEMENT

În anul 1945, imediat după finalul celui de-Al Doilea Război Mondial, pe străzile din țară apare primul vehicul 100% românesc.

Care e prima mașină produsă în România

Mulți ar fi tentați să spună că e vorba de o Dacie, însă nu e așa. Malaxa 1C este primul vehicul românesc. Modelul a fost fabricat la Reşiţa în anul 1945, imediat după sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial.

ADVERTISEMENT

Această mașină poartă numele inginerului Nicolae Malaxa (1884-1965), cunoscutul industriaș din perioada interbelică.

La construcția mașinii au lucrat şi tehnicieni de la IAR Braşov, prima fabrică de avioane din ţara noastră. Conducătorul echipei era inginerul Petre Carp.

ADVERTISEMENT

Detaliile tehnice ale mașinii Malaxa 1C

În perioada 1945 – 1947 au fost produse circa 200 de maşini Malaxa. Date fiind condițiile economice destul de grele existente pe întregul continent şi în România, nu s-a putut trece la producția de serie.

Cu toate acestea, mașina produsă la acea vreme în țară se remarca printr-un grad mărit de confort, cu o formă aerodinamică, elegantă, având portbagajul în față.

ADVERTISEMENT

Vehiculul putea atinge o viteză maximă de 120 km/oră și consuma 10 litri de benzină la suta de kilometri.

Malaxa C1 dispunea de un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 de cai putere. Era format un tot unitar cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea lui era de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg.

ADVERTISEMENT

Între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar, astfel încât răcirea motorului să poată fi produsă. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator, scrie Auto-bild.

Treptat, uzina Malaxa din Reșița și-a încheiat activitatea. Ea a fost mutată la Podgorie (URSS), în Urali, la cererea generalului Brejnev, care a fost extrem de impresionat de automobilul românesc după ce a efectuat un drum București-Sofia.

ADVERTISEMENT