News

Cum au devenit tichetele de masă o afacere profitabilă pentru anumite firme. Specialiștii din domeniu sunt revoltați: ”Inacceptabil”

Tichetele de masă s-au transformat într-o ofertă extrem de profitabilă pentru anumite firme, iar specialiștii din domeniu sunt cu adevărat revoltați.
19.09.2023 | 22:35
Cum au devenit tichetele de masa o afacere profitabila pentru anumite firme Specialistii din domeniu sunt revoltati Inacceptabil
Cum au devenit tichetele de masă o afacere. Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Anumite firme au ajuns să facă profituri uriașe din afacerea tichetelor de masă, astfel că președintele CNIPMMR (Consiliul Național al Înteprinderilor Private Mici și Mijlocii din România) anunță că această situație i se pare inacceptabilă. Companiile emitente ale acestor tichete de masă au profitat din plin de tichetele sociale de la Guvern, potrivit experților.

Cum au devenit tichetele de masă o afacere profitabilă pentru anumite firme

Marcel Ciolacu anunța că valoarea tichetelor de masă a fost majorată de la 1 august la 35 de lei, de la 30 de lei, iar din 1 ianuarie va urca la 40 de lei, potrivit unei ordonanțe de urgență. Problema e că afacerea a devenit foarte profitabilă pentru cei care le emit, companii mari precum EdenRed, Sodexo, AP România, Unicredit Bank și Banca Transilvania.

ADVERTISEMENT

Primele trei ar fi și principalii jucători de pe piață și au avut o cifră de afaceri în 2021 cumulată la 350 de milioane de lei, însă cupoanele sociale emise de Guvern vor crește masiv profiturile pe 2022. În România aproximativ 3 milioane de angajați beneficiază de tichetele de masă electronice, introduse în 1998.

La un calcul simplu se poate vedea că dacă toate companiile din țară ar acorda valoarea maximă a tichetelor, programul ar depăși 25 de miliarde de lei anual în valoare, la o medie de 35 de lei per tichet la 20 de zile de muncă. În 2022 aproximativ 6.600 de firme distribuiau astfel de tichete angajaților, însă președintele CNIPMMR Florin Jianu crede că sistemul e greșit.

ADVERTISEMENT

“Cred că ar trebui să ne uităm dacă aceste programe care au folosit tichete și-au atins obiectivele și eu cred că și-au atins obiectivele. Sigur că dacă firmele aceste emitente și cele care au lucrat cu aceste tichete nu au avut alte reguli, ele au funcționat după regulile pieței. Dar nu cred că trebuie omorât sistemul tichetelor, cum sunt voucherele de vacanță, tichetele de masă, tichetele sociale.

Nu trebuie omorât acest sistem pentru că nu au existat reguli în cadrul acestui sistem. El a fost un sistem util și s-a ajuns la acest sistem, pentru că înainte se dădeau bani cash, iar atunci când dai bani cash nu ai niciun control și atunci nu atingi niciun obiectiv pe care tu, ca și Guvern, ți-l propui s-ajuți niște categorii sociale, să ajuți turismul românesc.

ADVERTISEMENT

Deci, încă o dată, sistemul trebuie corectat, puse niște limite după care sigur fiecare operator alege dacă poate să se încadreze sau să nu se încadreze și atunci cu siguranță se face ordine în acest sistem. Sigur, e un moment dificil pentru toată lumea, pentru întreaga societate, dar eu am două comentarii aici. De fapt, în primul rând, faptul că Guvernul României știa din martie care este situația finanțelor țării și nu a făcut absolut nimic și iată, suntem în septembrie”, a explicat Florin Jianu la Antena 3.

Totodată, Jianu a comentat mult așteptata reformă din sistemul economic anunțată de Marcel Ciolacu. ”Deci ar fi trebuit să înceapă discuțiile cu partenerii sociali cu diverse categorii și cred că eram într-o cu totul altă situație decât în situația în care suntem. Al doilea comentariu pe care vreau să îl fac, de acela că am citit nota de fundamentare a acestei ordonanțe sau legi și un lucru care mi s-a părut definitoriu pentru politicile publice din România e acela că la analiza de impact asupra mediului de afaceri spune nu e cazul.

ADVERTISEMENT

La acea categorie scrie nu e cazul. Deci această, după gândirea celor care au scris această ordonanță, ea nu are niciun impact asupra mediului de afaceri, niciun impact macroeconomic, niciun impact social. Deci, practic e pur și simplu o lege ca toate celelalte și asta arată o calitate a politicilor publice. Sigur că nu scrie prim-ministrul României legea sau cred că nici ministrul de finanțe nu scrie această lege. Da, cei care scriu în mod tehnic, angajații din minister să nu aibă atâta considerație față de aceste categorii care sunt afectate în momentul în care schimbi impozitări, reguli ș.a.m.d. mi se pare inacceptabil și suntem unde suntem ca urmare a acestor politici publice și a calității lor.

În momentul în care statul ar fi pus un comision maxim, să zicem 1% atunci nu mai puteai. Spuneai eu sunt cel care am astfel de programe. Dacă vrei, te interesează, ai rentabilitate, te încadrezi, așa intri în program, dacă nu, nu intră în program. Dar în momentul în care nu pui niciun fel de limită, ei ce ar fi trebuit să facă”, a declarat Florin Jianu la Antena 3.

ADVERTISEMENT
Tags: