News

Dependența Uniunii Europene de gazul lichefiat rusesc, o ecuație complicată în pragul iernii. „Va trebui să plătim mai mult”

Gazul lichefiat rusesc este la mare căutare în UE, în ciuda războiului din Ucraina. Blocul comunitar vrea să reducă achizițiile dar alternativele sunt mult mai scumpe
06.10.2023 | 08:13
Dependenta Uniunii Europene de gazul lichefiat rusesc o ecuatie complicata in pragul iernii Va trebui sa platim mai mult
Importurile de GNL rusesc în Uniunea Europeană au crescut, deși Bruxelles vrea să le reducă / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

În pofida războiului din Ucraina, UE și-a mărit achizițiile de gaz natural lichefiat (GNL) rusesc. Dependenți de combustibilii fosili și neliniștiți de apropierea iernii, europenii pot găsi furnizori alternativi, dar va fi nevoie de timp, pe o piață restrânsă.

„Putem și trebuie să le reducem”

După invazia Ucrainei, Moscova și-a redus drastic livrările de gaze prin conducte către UE, ceea ce a determinat cele 27 de țări să își diversifice în mod generalizat aprovizionarea. Investind în terminale portuare, acestea și-au mărit achizițiile de GNL cu 70% anul trecut, dintre care peste 40% provin din Statele Unite și sunt transportate cu ajutorul navelor speciale. Importurile de GNL rusesc, în special prin intermediul gigantului francez Total Energies, care a investit masiv în Siberia, au crescut, de asemenea, vertiginos – gazul natural lichefiat nu face obiectul nici unei sancțiuni sau restricții.

ADVERTISEMENT

Este adevărat că ponderea Rusiei în importurile de gaze ale UE (gazoducte și GNL) a scăzut la 15% în primele șapte luni ale anului 2023, față de 24% în 2022 și 45% în 2021. Dar această scădere maschează creșterea achizițiilor de GNL rusesc, care au ajuns la 12,4 miliarde de metri cubi  în perioada ianuarie-iulie (17% din achizițiile europene de GNL), față de 19,3 miliarde metri de cubi pe tot anul 2022 și 13,5 miliarde de metri cubi pentru tot anul 2021, potrivit Comisiei Europene.

Rezerve de gaz pentru iarnă

Jumătate din gazul rusesc importat de UE a fost GNL în ianuarie-iulie, față de doar un sfert anul trecut. „Putem și trebuie să reducem aceste livrări de GNL rusesc, dacă nu să le eliminăm complet. Îndemn companiile și statele membre să-și facă cu toții partea lor”, a declarat comisarul pentru energie, Kadri Simson, de la Varșovia, la jumătatea lunii septembrie.

ADVERTISEMENT

Bruxelles-ul subliniază că este vorba de „un volum relativ limitat” și că Statele Unite și Norvegia și-au majorat în același timp livrările. De asemenea, cele 27 de state ale blocului comunitar sunt bine pregătite pentru iarnă: rezervele lor de gaz sunt pline în proporție de 90% de la jumătatea lunii august și și-au reînnoit obiectivul de reducere a consumului. „Suntem într-o poziție mai bună” în acest an, a declarat luna trecută șeful Agenției Internaționale pentru Energie, Fatih Birol, deși a rămas prudent, deoarece iarna ar putea fi „mai grea decât cea din anul trecut”.

„Realitatea comercială”

„Guvernele trebuie să elaboreze un plan de urgență pentru a interzice comerțul cu gaz rusesc, care umple buzunarele lui Vladimir Putin (…), alimentând războiul din Ucraina și criza climatică”, a declarat la sfârșitul lunii august ONG-ul Global Witness, citând estimări ale importurilor europene chiar mai mari decât cifrele oficiale.

ADVERTISEMENT

Cu toate acestea, experții consideră că ar fi foarte complicat să se renunțe la GNL rusesc în viitorul imediat. „Există o realitate comercială: companiile europene au contracte pe termen lung cu furnizorii ruși” și, prin urmare, nu ar putea decât să-și reducă treptat achizițiile pe măsură ce aceste contracte expiră”, rezumă Simone Tagliapietra de la Institutul Bruegel.

Singura soluție pentru a depăși obstacolul juridic este de a introduce un embargou asupra GNL rusesc sau de a limita importul acestuia la volume coordonate prin intermediul unei platforme comune, la un preț plafonat, potrivit cercetătorului, o modalitate de a reduce expunerea europeană „la un furnizor nesigur” care constituie un risc geopolitic.

ADVERTISEMENT

„Chiar și fără livrările de GNL din Rusia începând cu luna octombrie, Europa ar putea trece peste iarnă, deoarece, din cauza scăderii cererii din partea Chinei”, victimă a unei economii care încetinește, „piața mondială este mai puțin tensionată decât se aștepta”, ceea ce face mai ușor pentru UE să găsească surse alternative, susține Tagliapietra.

Oferta mondială, limitată

Dar, în timp ce GNL, transportat pe navă, poate fi redirecționat cu ușurință dintr-o regiune în alta, oferta mondială este încă „limitată”, în timp ce „noile proiecte anunțate nu vor vedea lumina zilei decât peste câțiva ani”, subliniază Moez Ajmi, de la cabinetul Energy & Resources Assurance.

Sursele alternative (Statele Unite, Qatar etc.) ar fi, de asemenea, mai scumpe: dacă renunțarea la GNL rusesc are un efect, „este negativ pentru UE, pentru că va trebui să plătim mai mult pentru GNL adus peste ocean, din cauza costurilor transportului”, adaugă un actor din sectorul gazelor.

Deocamdată, nici un embargo asupra gazului rusesc nu se află pe masa Bruxelles-ului. Posibilitatea de a autoriza statele membre să își limiteze individual achizițiile de gaz rusesc este doar prevăzută în legislația europeană privind piața gazelor, în curs de negociere. Mai multe țări (Portugalia, Suedia etc.) și-au redus deja achizițiile de GNL rusesc până în 2022, în timp ce Franța, Spania și Belgia – principalele porturi de intrare pe continent – și-au majorat achizițiile cu un total de 55%, potrivit grupului de reflecție IEEFA.

ADVERTISEMENT