News

Directorul Metrorex a demisionat din funcţie în urma scandalului cu ministrul Transporturilor

26.02.2021 | 14:50
Directorul Metrorex a demisionat din functie in urma scandalului cu ministrul Transporturilor
ADVERTISEMENT

Gabriel Mocanu, directorul general al Metrorex, a demisionat din funcție. Decizia a fost luată în urma scandalului dintre Ministerul Transporturilor și sindicat referitor la salariile mari.

Atribuțiile pe care acesta le avea vor fi preluate de Mariana Miclăuş. Femeia a fost director interimar al companiei înaintea lui Gabriel Mocanu.

ADVERTISEMENT

Consiliul de Administraţie al Metrorex a luat act de solicitarea directorului general. Acesta a anunțat vineri că a cerut încetarea contractului de mandat.

Directorul Metrorex a demisionat din funcţie în urma scandalului cu ministrul Transporturilor

„Suntem în cadrul Consiliului de Administraţie şi am solicitat Consiliului de Administraţie ca de comun acord să înceteze contractul de mandat. Aceasta este solicitarea, în conformitate cu prevederile specifice ale acestui contract de mandat”, a declarat vineri Gabriel Mocanu pentru Agerpres.

ADVERTISEMENT

Întrebat dacă decizia a venit pe fondul conflictului dintre ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă, şi sindicatul de la Metrou şi conducerea Metrorex, răspunsul acestuia a fost unul destul de clar: „eu, în general, am încercat să fiu fair-play şi sportiv în viaţă şi asta am învăţat: în momentul în care este criticată echipa, antrenorul trebuie să ştie să facă un pas în lateral.”

Gabriel Mocanu ocupa funcția din luna iulie a anului 2020. Predecesoarea sa, dar și cea care o să conducă instituția acum, până la numirea unui nou director general, Mariana Miclăuş, a demisionat din cauza nerespectării termenului de inaugurare a magistralei din Drumul Taberei.

ADVERTISEMENT

Scandalul dintre sindicat și ministrul Transporturilor, cauzat de salariile mari

Cătălin Drulă a criticat salariile mari din cadrul Metrorex, dar și aprobarea unei măriri a veniturilor cu 18%, la sfârșitul anului trecut, în contextul în care pierderile suferite de companie din cauza pandemiei erau unele mari. „Unii dintre bogații tranziției au acaparat și subjugat pentru ei și interesele lor companiile statului, cum este cazul și liderilor de sindicat (cartel) de la Metrorex”, scria într-o postare pe Facebook, pe 8 februarie, ministrul Transporturilor.

Vreau să le transmit celor de la sindicat că metroul nu a fost construit pentru ei și bunăstarea lor si a “famigliilor” lor, ci pentru cetățenii capitalei și a celor care îl folosesc atunci când vin în București”, a adăugat acesta. El a mai precizat că salariul mediu lunar la Metrorex este în jur de 10.000 de lei, dublu faţă de acum 3-4 ani.

ADVERTISEMENT

Drulă a menționat și că veniturile uriașe sunt în contextul în care anul trecut, din cauza pandemiei, călătoriile cu metroul scăzut considerabil, la fel ca și veniturile companiei. Potrivit acestuia, situația financiară și structurală de cheltuilei a Metrorex este una foarte dificilă. În 2020, subvenţia de la bugetul de stat a ajuns la 687 milioane de lei.

„Metrorex, din păcate, este într-o situaţie financiară şi structurală de cheltuieli foarte dificilă. A ajuns subvenţia de la bugetul de stat pentru această companie, cred că acum 5-6 luni, undeva la 250 de milioane de lei. Anul trecut s-au plătit 687 de milioane de lei,” declara Drulă la sfârșitul lunii ianuarie.

„Ca să faceţi o comparaţie de mărime, bugetul Ministerului Transporturilor, pe bani europeni, este undeva în zona a 6-7 miliarde, iar bugetul per ansamblu este de 14 miliarde. Deci, 10% sau mai mult din banii întregii ţări, care sunt pentru toată reţeaua, se duc către subvenţionarea metroului din Bucureşti, iar nevoile pentru anul 2021 sunt mai mari. S-au cerut chiar 1,1 miliarde de lei,” a adăugat acesta.

Sindicaliștii de la Metrorex s-au apărat spunând că salariile sunt de 5.700 de lei net și includ toate sporurile: de vechime, de lucru în subteran, de noapte sau sâmbete și duminici: „venitul mediu brut care include toate contribuţiile plătite la buget este de 9.900 de lei. Aici trebuie precizat că acesta a crescut cu circa 35% în anul 2018, conform prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 79/2017 de modificare a Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal prin care contribuţiile plătite de angajator au fost transferate în sarcina angajaţilor”.

„De asemenea, din 2016 şi până în 2020, Metrorex a pus în funcţiune 12 staţii noi de metrou şi două depouri, care împreună, prin gradul ridicat de asigurare a unor condiţii de calitate, atractivitate şi confort, totalizează circa 50% din volumul total al reţelei de transport care are 63 de staţii şi şase depouri (reţeaua de metrou din Bucureşti are o lungime de 78 km, depăşind reţelele de metrou din oraşe precum Dubai şi Rotterdam). Totodată, urmare a controalelor efectuate de ISU, care au consemnat lipsa de personal pentru mentenanţă şi intervenţii, în cursul anului 2019 au fost angajaţi 354 de salariaţi, astfel încât, împreună cu personalul prevăzut pentru Magistrala 5 de metrou, numărul total de posturi prevăzute este de 5.861 de persoane, din care sunt neocupate peste 150 de posturi,” se arată într-un comunicat transmis de instituție, potrivit sursei citate anterior.

ADVERTISEMENT