Sport

Discriminare în Champions League. Sumă de 100 de ori mai mică pentru câștigătoarea trofeului

Dacă pentru echipele masculine Champions League este o importantă sursă de venituri, lucrurile nu stau la fel în întrecerea feminină, unde veniturile sunt ridicole.
12.04.2023 | 15:22
Discriminare in Champions League Suma de 100 de ori mai mica pentru castigatoarea trofeului
Dacă pentru echipele masculine Champions League este o importantă sursă de venituri, lucrurile nu stau la fel în întrecerea feminină, unde veniturile sunt ridicole.
ADVERTISEMENT

Discursurile lui Aleksander Ceferin, președintele UEFA, și a celorlalți oficiali de rang înalt al forului european sunt pline de referiri la egalitate. Realitatea însă îi contrazice. Iar unul dintre exemple este chiar cel legat de competițiile patronate de acesta.

Diferență uriașă între câștigătoarele Champions League: 133 de milioane de euro Real Madrid, doar 1,4 milioane pentru Lyon

Diferențele dintre premiile în bani oferite la competițiile masculine și feminine reprezintă un aprins subiect de discuție în mare majoritate a disciplinelor.

ADVERTISEMENT

În tenis însă, spre exemplu, acest lucru a fost rezolvat. Fie și parțial. Dovadă că în toate evenimentele comune, la care există competiții simultane pentru băieți și fete, sumele sunt aceleași.

Acest lucru este relevant mai ales la turneele de Grand Slam, unde se încasează cele mai mari premii. Dar și în cazul evenimentelor gestionate de WTA și ATP, cum ar fi WTA 1000 și Masters 1000. Există însă și o excepție majoră, Turneul Campionilor. Acolo unde bărbații sunt favorizați, primind de aproape 3 ori mai mult.

ADVERTISEMENT

Până și acest raport este acceptabil dacă ne uităm la fotbal. Acolo unde, potrivit unei analize a jurnaliștilor spanioli de la Marca, diferențele sunt de aproape 100 de ori. Mai exact, în stagiunea trecută, Real Madrid a câștigat un total de 133.709.000 de euro. În timp ce Olympique Lyonnais, abia a ajuns la 1.460.000 de euro.

Care sunt premiile oferite de UEFA

Cluburile masculine câștigă cinci milioane de euro pentru participarea în rundele preliminare. Și un minim de 15.640.000 de euro pentru a fi în faza grupelor.

ADVERTISEMENT

Aici obțin 2.800.000 de euro pentru o victorie și 900.000 de euro pentru o remiză. În cazul ajungerii în optimile de finală, suma de adăugat este de 9.600.000 de euro. Crește la 10.600.000 de euro pentru sferturile de finală, 12.500.000 de euro pentru semifinaliști, 15.500.000 de euro pentru vicecampion și 20.000.000 de euro pentru câștigătoare. Sume la care se adaugă veniturile din Market Pool.

În replică, în varianta feminină a Champions League, lucrurile stau complet diferit. În primul tur preliminar, gazdele primesc 30.000 de euro, echipele oaspete iau 65.000 de euro, iar echipa care se califică mai primește 15.000 de euro.

ADVERTISEMENT

În a doua fază, formația calificată ia 100.000 de euro, iar cea eliminată 140.000 de euro. Apoi, prezența în grupe aduce 400.000 de euro, la care se adaugă 50.000 de euro pentru o victorie și 17.000 de euro pentru o remiză.

Ulterior, bonusurile de performanță sunt: sferturile de finală – 160.000 de euro, semifinale – 180.000 de euro, finalista – 200.000 de euro și câștigătoarea – 350.000 de euro.

Audiențe și sponosorizări în creștere, bani mai mulți la UEFA

Până la un punct, desigur, cei de la UEFA au dreptate. Banii din sponsorizări sunt mai puțini. La fel, cei din drepturi TV, mai ales că și audiențele sunt mult mai mici.

Trebuie făcută însă și o altă precizare. Chiar dacă premiile acordate cluburilor au crescut în ultima vreme, el nu au ținut pasul cu veniturile forului european. Desigur, în beneficiul UEFA.

Spre exemplu, anul acesta, pe platforma DAZN, meciurile din faza grupelor au fost urmărite de peste 20 de milioane de persoane. Cu 14 milioane peste cifra de anul trecut. Iar numărul mediu de spectatori la sferturi a fost de 25.140, aproape dublu față de sezonul trecut.

Un spor de 32% s-a înregistrat și la audiența pe rețelele sociale. A crescut, de asemenea, numărul sponosorilor, care includ acum firme precum Euronics, Grifols, Heineken, Just Eat Takeaway, PepsiCo, Visa, Adidas, Hublot și EA Sport. Ca și sumele oferite de fiecare dintre ei.

ADVERTISEMENT