România se poate mândri cu locul 2 în Europa într-un domeniu preferat mai degrabă de către străini. Aceste produse sunt la mare căutare în afara granițelor și mai puțin pe plan intern.
La mijlocul lunii septembrie, Oficiul European de Statistică (Eurostat) a prezentat datele pentru anul 2022 în ceea ce privește topul producătorilor de biciclete din Uniunea Europeană.
În total, blocul comunitar a produs anul trecut 14,7 milioane de biciclete, o creştere cu oeste 10% faţă de 2021 şi un avans de 29% în cursul unui deceniu, din 2012.
Cei mai mari producători de biciclete din UE au fost Portugalia (2,7 milioane), România (2,6 milioane), Italia (2,5 milioane), Germania (1,7 milioane) şi Polonia (un milion).
Interesant este că, în urmă cu 3 ani, România se afla pe locul 8 în Uniunea Europeană, fiind devansată chiar și de Bulgaria, la producția de biciclete și de componente pentru biciclete. În cele 3 fabrici existente atunci în România, se produceau aproximativ 5% din cele 11,4 milioane de biciclete fabricate anual în Uniunea Europeană. Cele mai multe biciclete se făceau în România la Reșița și la Deva.
”Ciclismul promovează sănătatea şi bunăstarea personală şi, înlocuind potenţial folosirea automobilelor proprietate personală, contribuie la reducerea poluării aerului. Este un mijloc de transport sănătos şi prietenos cu mediul”, anunță Eurostat.
Paradoxal, deși România e în top la producția de biciclete, cu milioane de bucăți pe an, cetățenii din țară nu sunt atrași de acest mijloc de transport. Potrivit Institutului Național de Statistică, țara noastră a exportat anul trecut biciclete de peste 120 milioane de euro. A fost o creștere cu 20% față de acum doi ani.
Din păcate, aceleași statistici mai spun că un procent uriaș, de peste 60% dintre români, aleg să nu folosească bicicleta. Explicațiile pentru care cetățenii evită acest mijloc de transport sunt infrastructura precară, dar şi faptul că avem o accesibilitate scăzută. Nu prea avem unde să o lăsăm în siguranță, spun specialiștii, citați de Observator.
În ceea ce privește prețul, o bicicletă cu dotări medii poate ajunge până la 3.000 de lei. Au apărut, în ultimii ani, și produse pentru cei care vor o altfel de experienţă. Noul trend se îndreaptă către bicicletele electrice. Acestea au chiar şi sistem de frânare ABS.