În primul an al pandemiei Covid-19, când școala s-a desfășurat cu precădere online, părinții români au fost nevoiți să suporte cheltuieli semnificativ mai mari pentru educația propriilor copii.
Potrivit unui sondaj realizat de Organizaţia Salvaţi Copiii România şi dat publicității la începutul lunii aprilie, costul mediu alocat serviciilor de tip afterschool s-a dublat în comparație cu 2018, învăţământul online a presupus achiziţia unor echipamente IT, iar elevii au avut nevoie de meditaţii pentru a putea ține pasul cu materia.
În schimb, s-a constatat o scădere a incidenţei costurilor legate de prezenţa fizică în sălile de clasă. Ne referim aici la transport, paza unităţilor de învăţământ sau fondul clasei.
Sondajul indică în anul pandemic o creștere spectaculoasă, cu până la 20%, a serviciilor „Școală după școală”, generată, cel mai probabil, de nevoia părinților care nu au putut lucra de acasă de a suplini închiderea fizică a școlilor.
„În cazul copiilor mici care nu pot fi lăsaţi fără supraveghere, părinţii au fost nevoiţi să găsească soluţii. Aceste servicii au crescut şi ca incidenţă, dar au crescut şi din punct de vedere al costurilor.
Pentru că una este să ai nevoie de aceste servicii timp de câteva ore, două-trei, şi alta este să ai nevoie toată ziua. Costul mediu pentru cei care accesează acest tip de servicii este de aproximativ 4.200 de lei, o valoare dublă comparativ cu anul 2018”, a explicat Ciprian Grădinaru, sociolog, expert Salvaţi Copiii România.
Pe locul al doilea în topul cheltuielilor estimate se află cele legate de procurarea echipamentelor necesare școlii online. Vorbim, practic, de o creștere cu 2.800 de lei, în medie, față de anii trecuți.
„Această clasă de cheltuieli legate de echipamentele IT e total nou apărută, dar era de aşteptat. Laptopul a apărut ca o cheltuială foarte importantă, telefonul mobil, tableta, diverse softuri educaţionale şi platforme digitale care nu sunt toate gratuite”, a completat Ciprian Grădinaru.
De asemenea, familiile cu copii au cheltuit în această perioadă semnificativ mai mult pentru meditaţii. Conform sondajului mai sus amintit, patru din zece părinţi au continuat să plătească pentru astfel de servicii, în speranța că elevilor le va fi mai ușor să țină pasul cu materia.