Mai multe persoane au reclamat la poliție că nu și-au primit banii pentru produsele scoase la vânzare, după ce cumpărătorii le-au trimis documente false care atestau că plata s-a făcut online, scrie Libertatea.
În primele nouă luni ale acestui an, poliția din București a înregistrat nu mai puțin de 472 de plângeri privind înșelăciuni comise online, însă numărul acestora ar putea fi mai mare, unii dintre cei păcăliți făcând plângere la platformele de comerț online sau la băncile care ar fi fost folosite în tranzacții.
O parte dintre victime sunt păcălite să trimită produsele pe care le scot la vânzare, înainte să primească efectiv banii, doar pe baza unor fotografii făcute unor ordine de plată fictive.
De exemplu, Andreea Rolea a scos la vânxare pe OLX un aspirator performant la prețul de 6.500 de lei. După postarea anunțului, soțul ei a fost contactat pe WhatsApp. După o scurtă negociere a prețului, falsul cumpărător a trimis un PDF ca dovadă a plății făcute la banca la care femeia avea cont.
„Soțul meu i-a cerut cash la un moment dat în conversație și i-a zis că înclină să creadă că este o farsă, dar el a ignorat acest mesaj și a întrebat alte lucruri. Apoi a trimis dovada de plată în care scria că titularul de cont este Adrian Manolache și data la care este făcută plata”, a relatat femeia.
La scurtă vreme, la ușa lor a apărut un șofer de Uber care a ridicat aspiratorul ambalat, însă banii nu au mai intrat în cont. Cum cel care „cumpărase”, cei doi soți au depus plângere la poliția din Chiajna, unde locuiesc.
În PDF-ul primit, figurau ca expeditor al banilor un oareacare Adrian Manolache. Acesta este o persoană reală care a descoperit că cineva îi folosește numele și o fotografie cu cartea de identitate ca acoperire în escrocheriile comise. Manolache a primit până acum zece mesaje de la oameni care îi cereau banii pentru produse pe care el nu le-a cumpărat niciodată.
Tot el a fost vizat de o plângere făcută tot în Ilfov, la Domnești, de o femeie care și-a trimis un telefon prin Uber, dar banii nu i-au mai intrat în cont. Autoritățile au demarat o anchetă în acest caz, sub coordonarea unui procuror de la parchetul din Cornetu.
Însă acestea nu sunt doar câteva cazuri izolate, existând indicii că metoda de fraudă este utilizată pe scară mare. Mariana Naum a fost păcălită atunci când a vrut să vândă un iPhone Max, la 5.500 de lei. Dovada de plată falsă era pe un alt nume, Ionuț-Rodinel Petcu.
„La noi a trimis un Bolt, soțul meu nu a reținut nici numărul de înmatriculare, nici tipul de mașină, pentru că se întâmpla la 8 jumătate seara și eu o adormeam pe cea mică. Noi știam că după ora 5 nu se mai pot face plăți între bănci. Am așteptat să intre banii a doua zi. I-am zis soțului să-l sune. Atunci mi-am dat seama că e ceva în neregulă”, a povestit femeia.
Ulterior, au descoperit că telefonul lor fusese din nou pus la vânzare pe OLX. „Era o singură poză cu telefonul și era ținut în mână de o femeie cu unghiile cu ojă maro. Era pus la vânzare de cineva pe nume Cătălin. Am intrat în vorbă cu el, dar a zis că nu-l trimite prin curier și că oricum e din Bacău, i-am zis că sunt în apropiere și pot veni să-l iau, dar n-a vrut. După ce a zis că-mi trimite și alte poze, a șters anunțul”, a relatat Mariana Naum.
Potrivit specialiștilor, există mai multe indicii care pot sugera celor care vând produse online că au de-a face cu o tentativă de înșelăciune. Primul semne de alarmă ar trebui reprezentat de faptul că potențialul cumpărător face presiuni să se facă tranzacția mai repede sau dacă numărul de telefon nu are prefix de România. O altă recomandare este să se evite accesarea linkurilor de plată sau încasare de bani, chiar dacă par autentice.