News

Femei comparate cu bucăți de carne, în reclama atribuită unei carmangerii din București. Cristian Jura, CNCD: ”Încălcare gravă a dreptului la demnitate”

O carmangerie din București a ajuns în atenția Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării pe motiv că a lansat o campanie publicitară care are în prim-plan două tinere fotografiate din spate.
05.09.2022 | 19:01
Femei comparate cu bucati de carne in reclama atribuita unei carmangerii din Bucuresti Cristian Jura CNCD Incalcare grava a dreptului la demnitate
Cristian Jura, membru în Consiliul Drector al CNCD, a depus o sesizare după ce o carmangerie a comparat femeia cu o bucată de carne / Colaj foto: Fanatik / Sursă foto: Fanatik
ADVERTISEMENT

O campanie publicitară atribuită unei carmangerii din Capitală a stârnit un val de reacții negative dar și o autosesizare a CNCD. Este vorba despre o reclamă în care două tinere îmbrăcate doar în costume de baie promovează produsele magazinului. ”Nu toată carnea e la fel”, scrie pe fotografia în care cele două femei sunt fotografiate din spate.

Femeile din reclama la carne: ”Rase diferite, furajare diferită”

Pentru a da și mai multă ”culoare” reclamei, autorii postării au postat și un text sugestiv: ”Rase diferite, furajare diferită, gust diferit”, aluzie la diferența de formă fizică între cele două tinere.

ADVERTISEMENT
Carmangeria Ozana
Reclama atribuită carmangeriei Ozana compară partea dorsală a unor tinere cu bucăți de carne / Foto: Facebook

Campania a fost lansată la sfârșitul lunii august și a devenit virală, stârnind multe reacții negative din partea internauților, în ciuda disclaimerului postat ulterior, în care se indica faptul că este vorba de un pamflet ”și trebuie tratat ca atare”.

În prezent, postarea nu se mai regăsește pe pagina de Facebook a carmangeriei Ozana. Au rămas, însă, câteva zeci de recenzii negative care-i acuză pe șefii carmangeriei de misoginism și umor de proastă calitate.

ADVERTISEMENT

CNCD s-a autosesizat. Ce amendă riscă magazinul de carne

FANATIK a aflat că reclama respectivă a ajuns și în atenția Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării. Conform informațiilor noastre, instituția s-a autosesizat în legătură cu acest caz în cursul zilei de luni, la solicitarea lui Cristian Jura, secretar de stat și membru în Consiliul Director al CNCD.

Societatea care deține carmangeria Ozana riscă acum o amendă de până la 100.000 de lei, în cazul în care CNCD va constata că în acest caz s-au produs lezări ale drepturilor la demnitate, discriminare sau sexism.

ADVERTISEMENT

Cistian Jura, membru în Consiliul Director CNCD: ”Din punctul meu de vedere, e foarte grav”

”Autosesizarea a fost depusă de mine, personal, și înregistrată la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării iar în următoarea perioadă urmează să aflăm datele de identificare ale carmangeriei de la Registrul Comerțului, pentru a face procedura legală de citare. După asta organizăm audierile și ne vom pronunța. Amenda maximă este de 100.000 de lei”, a explicat Cristian Jura pentru FANATIK.

Potrivit lui Jura, există circumstanțe agravante care pot duce chiar către o amendă maximă, pentru că afirmațiile atribuite respectivei companii încalcă dreptul la demnitate, comparând femeia cu o bucată de carne.

ADVERTISEMENT

”Discutăm despre încălcarea gravă a unor drepturi, și anume dreptul la demnitate. În speța respectivă este vorba de o trivializare a femeilor, în general. Adică transformi femeia într-un obiect și o compari cu o bucată de carne de vită sau de porc… Din punctul meu de vedere, e foarte grav ce s-a întâmplat”, a mai explicat Cristian Jura.

De ce nu mai funcționează scuza cu ”pamfletul”

Potrivit acestuia, afirmația cuprinsă în textul reclamei, conform creia este vorba despre un pamflet, nu are nicio relevanță în această speță. Jura spune că o posibilă încălcare a drepturilor omului nu poate fi ascunsă în spatele unei ”pelerine protectoare” a pamfletului sau a dreptului la liberă exprimare. ”Demnitatea umană e mai presus decât dreptul la liberă exprimare”, a mai explicat membrul CNCD.

În fine, Cristian Jura a anunțat că se vor efectua verificări legate de ”originea” mesajului postat, iar dacă se va constata că acesta a fost elaborat de o firmă specializată, CNCD se va îndrepta și împotriva acesteia. Potrivit oficialului, toată procedura va dura câteva luni, urmând ca până la finalul anului 2022 să de ia o decizie în acest caz.

FANATIK a încercat să ia legătura cu reprezentanții carmangeriei Ozana, însă aceștia nu au răspuns solicitării noastre până la momentul publicării articolului. În măsura în care aceștia vor oferi o reacție, vom publica poziția societății.

ADVERTISEMENT