News

Fostul premier britanic face lobby pentru un avanpost militar al Chinei. David Cameron promovează un controversat proiect în regiunea Indo-Pacific

Colombo Port City, viitorul avanpost militar al Chinei în Indo-Pacific, promovat de David Cameron, scrie Politico. Fostul premier britanic, criticat că sprijină influența Beijingului
18.10.2023 | 18:09
Fostul premier britanic face lobby pentru un avanpost militar al Chinei David Cameron promoveaza un controversat proiect in regiunea IndoPacific
Proiectul controversat Colombo Port City este promovat chiar de gentlemenii britanici, precum fostul premier conservator David Cameron / Foto: colaj, Hepta
ADVERTISEMENT

Fostul premier britanic David Cameron este fața zâmbitoare a intereselor Chinei în regiunea Indo-Pacific. Cameron promovează controversatul proiect Colombo Port City, la o conferință de investiții în Orientul Mijlociu. Este vorba de un plan de mai multe miliarde de dolari pentru construirea unei metropole în Indo-Pacific, de care criticii se tem că într-o zi ar putea acționa ca un avanpost militar chinez. Acum, vastul proiect Colombo Port City are un nou promotor – fostul prim-ministru britanic.

Pe Drumurile Mătăsii ale păianjenului asiatic

Cameron a fost recrutat pentru a atrage investiții străine în controversatul proiect din Sri Lanka, care reprezintă o parte importantă a Inițiativei Belt and Road (BRI sau Drumurile Mătăsii) a lui Xi Jinping – strategia globală de infrastructură a Chinei – și este prezentat ca un rival finanțat de China pentru Singapore și Dubai, scrie Politico.

ADVERTISEMENT

Cameron a zburat în Orientul Mijlociu la sfârșitul lunii septembrie pentru a vorbi la două evenimente fastuoase de investiții pentru orașul portuar Colombo, după ce a vizitat personal, la începutul acestui an, situl din Sri Lanka. Purtătorul său de cuvânt a declarat că fostul premier nu a avut nici un contact direct cu guvernul chinez sau cu firma chineză implicată.

Lobby-ul lui Cameron, criticat de colegii conservatorii

Dar lobby-ul lui Cameron pentru acest proiect a atras reacții și comentarii dure din partea criticilor, care spun că activitățile sale vor ajuta China în ambițiile sale geopolitice. Fostul lider al Partidului Conservator, Iain Duncan Smith, care a fost sancționat de Beijing pentru că a criticat situația drepturilor omului din țara asiatică, a declarat: „Cameron, mai mult decât alte persoane, trebuie să realizeze că proiectul Belt and Road Initiative al Chinei nu este despre ajutor, sprijin și dezvoltare, ci, în cele din urmă, despre obținerea controlului – așa cum au demonstrat deja în Sri Lanka. Sper că își va reconsidera poziția pe care a luat-o în această privință”.

ADVERTISEMENT

Tim Loughton, un alt deputat conservator sancționat de China, a declarat: „Proiectul din Sri Lanka este un exemplu clasic al modului în care China cumpără voturi și influență în țările în curs de dezvoltare și apoi trimite executorii judecătorești atunci când aceste țări nu pot continua plățile”. „David Cameron ar trebui să facă eforturi pentru a ajuta țările vulnerabile să se debaraseze de influența și datoriile chinezești, în loc să le lege și mai strâns” de Beijing, a adăugat el.

„Înrolat de chinezi”

Dilum Amunugama, ministrul Investițiilor din Sri Lanka, care a participat luna trecută la evenimentele de investiții din Emiratele Arabe Unite, a declarat că el crede că David Cameron a fost angajat pentru a convinge investitorii occidentali să pompeze banii în proiect. Amunugama a participat la două evenimente la care a vorbit Cameron – unul în Abu Dhabi, și unul în Dubai.

ADVERTISEMENT

„Principalul punct pe care el Cameron a încercat să îl sublinieze este că nu este un proiect pur chinezesc, ci un proiect aparținând Sri Lanka – și cred că acesta este principalul aspect pe care chinezii au vrut, de asemenea, să îl sublinieze”, a spus Amunugama. Ministrul din Sri Lanka a declarat că decizia de a-l înrola pe Cameron „a fost luată de compania chineză, nu de guvern”.

Speaker în Emirate

Biroul lui Cameron a declarat că implicarea sa a fost organizată de Washington Speakers Bureau, o agenție cu sediul în Washington D.C., care se ocupă cu rezervarea de speakeri invitați pentru evenimente corporative. Purtătorul său de cuvânt a declarat: „David Cameron a vorbit la două evenimente din Emiratele Arabe Unite organizate prin intermediul Washington Speakers Bureau (WSB), în sprijinul Port City Colombo, Sri Lanka. Partea contractantă pentru aceste evenimente a fost KPMG Sri Lanka, iar angajamentul domnului Cameron a urmat unei întâlniri pe care acesta a avut-o cu președintele din Sri Lanka, Ranil Wickremesinghe, la începutul anului”.

ADVERTISEMENT

„Domnul Cameron nu s-a angajat în nici un fel cu China sau cu vreo companie chineză în legătură cu aceste evenimente. Proiectul Port City este susținut pe deplin de guvernul din Sri Lanka”, a adăugat purtătorul său de cuvânt. Purtătorul de cuvânt a refuzat să precizeze cu cât a fost plătit David Cameron. Fostul premier britanic a călătorit în Sri Lanka în ianuarie și a vizitat proiectul, dar biroul său a declarat că a făcut acest lucru în calitate de invitat al președintelui și că nu a existat nici un aspect comercial în această călătorie.

Un proiect încurcat în controverse

Proiectul Colombo Port City a fost controversat încă de la începuturile sale. Acesta a fost prezentat în 2014 de către președintele chinex Xi Jinping și de președintele de atunci al Sri Lankăi, Mahinda Rajapaksa. Trei ani mai târziu, Sri Lanka l-a predat sub control chinez după ce a întâmpinat mari dificultăți să își plătească datoria față de firmele chineze, un caz tipic al țărilor prinse în Drumurile Mătăsii ale Beijingului.

Au fost exprimate mai multe îngrijorări cu privire la acest proiect, inclusiv cu privire la impactul său asupra mediului, avertismente din partea SUA că ar putea fi folosit pentru spălarea de bani și temeri că, în cele din urmă, va fi folosit ca avanpost militar chinezesc. Analiștii au avertizat în repetate rânduri că China se folosește de acest proiect pentru a-și extinde influența strategică în regiune. Beijingul a folosit deja portul Hambantota din apropiere – finanțat, de asemenea, prin împrumuturi chinezești – pentru a andoca nave militare.

Principalul dezvoltator din spatele proiectului Colombo Port City, CHEC Port City Colombo Ltd, a investit inițial 1,3 miliarde de dolari. Proprietarul său final este China Communications Construction Company, o întreprindere cu capital majoritar de stat cu sediul la Beijing.

„Epoca de aur” nu mai există

În calitate de prim-ministru, David Cameron și cancelarul său George Osborne au anunțat o „epocă de aur” a relațiilor dintre Marea Britanie și China. De la plecarea din funcție, în 2016, fostul premier a făcut obiectul unor examinări amănunțite cu privire la activitățile sale de lobby, inclusiv pentru compania financiară Greensill Capital, în prezent falimentară.

Pentru o perioadă, Cameron a fost, de asemenea, vicepreședinte al unui fond de investiții sino-britanic de un miliard de lire sterline. Comisia pentru informații și securitate a parlamentului britanic a declarat anul acesta că numirea lui Cameron în acest rol ar fi putut fi „într-o anumită măsură pusă la cale de statul chinez pentru a conferi credibilitate investițiilor Beijingului”.

ADVERTISEMENT