O fraudă uriașă este anchetată în România de Parchetul European, condus de Laura Codruța Kovesi. Prejudiciul se ridică la 7 milioane de euro. 12 percheziții au fost organizate de biroul din Cluj-Napoca al Parchetului European.
Potrivit autorităților, mai mulți funcționari din cadrul Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi şi Autorităţii Navale Române sunt vizați de anchetă. Este vorba despre o fraudă într-un caz de achiziții a două remorchere, de 7 milioane de euro.
Aceste ambarcațiuni sunt utilizate pentru tractarea unor nave mai mari pentru Delta Dunării de Jos. Două dintre percheziții se desfășoară la instituții publice din Constanța, iar una la o instituție a statului din județul Galați.
De asemenea, două dintre acțiunile Parchetului European au loc la sediul unor firme private, iar alte șapte percheziții sunt organizate la domiciliile funcționarilor publici. Contractul de achiziție publică privind remorcherele a fost lansat în toamna anului 2019.
„Potrivit probelor strânse până în prezent în cadrul acestei anchete, funcţionari publici din cadrul AFDJ Galaţi, în calitate de reprezentanţi ai acesteia, au obţinut finanţare europeană prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) pentru achiziţionarea a două remorchere multifuncţionale.
Acesta a fost rezultatul unui contract de achiziţie publică lansat în septembrie 2019, în valoare totală de 35.144.000 lei (aproximativ 7 milioane de euro)”, a informat Parchetul European.
De altfel, procurorii suspectează că angajații instituțiilor ar fi prezentat documente inexacte cu scopul finanțării proiectului. Astfel, persoanele bănuite ar fi întocmit caietul de sarcini al licitației ținând cont de caracteristicile tehnice restrictive și cerințelor specifice navelor maritime.
„Tipul de ambarcaţiuni care se încadrau în criteriile din caietul de sarcini a fost foarte limitat, ceea ce a împiedicat participarea altor operatori economici la procedura de licitaţie şi, în cele din urmă, a favorizat un singur candidat”, adaugă EPPO.
După semnarea contractului cu firma care a livrat cele două remorchere, acestea au fost aduse în iulie 2021 cu un pescaj nautic mai mare în comparație cu cel care apărea în caietul de sarcini al licitației.
„Acest lucru le-a făcut să fie adaptate exclusiv pentru Dunărea maritimă, unde adâncimea apei permite navigaţia cu un pescaj mai mare – ceea ce a făcut ca cele două ambarcaţiuni să fie inutilizabile pentru navigaţia fluvială, deoarece nu puteau tranzita rezervoarele pline ale sectorului fluvial al Dunării. Acest lucru a cauzat un prejudiciu bugetului UE în valoare de aproximativ 7 milioane de euro”, adaugă Parchetul European.