Sport

Hannah Schmitz, alchimistul succeselor lui Max Verstappen

Mai mereu în ”umbră”, Hannah Schmitz este strategul care i-a permis lui Max Verstappen, și nu o dată, să câștige curse în care nimeni nu-i dădea vreo șansă. Ultima dată, la ultima etapă din Formula 1, pe Hungaroring.
09.08.2022 | 11:26
Hannah Schmitz alchimistul succeselor lui Max Verstappen
Hannah Schmitz este strategul din spatele victoriilor lui Max Verstappen. Foto: Getty Images/Red Bull Racing
ADVERTISEMENT

Maxim poziția a cincea. Acestea erau estimările legate de posibila poziție pe care o putea obține, pe Hungaroring, Max Verstappen. Eventual, cu puțin noroc, o prezență pe podium. Căci campionul lumii pleca în cursă de pe locul 10.

Însă nu a fost deloc așa. Campionul mondial s-a impus și, profitând de dezastrul celor de la Ferrari, s-a dus la 80 de puncte distanță de urmăritori în clasamentul sezonului. La final, oferea și explicația. Rostind un nume. Hannah Schmitz, inginerul principal de strategie al echipei.

ADVERTISEMENT

”Când Ariana Grande a spus că Dumnezeu este o femeie, vorbea despre Hannah Schmitz”

”Astăzi, cred că Hannah, strategul nostru, a fost de un calm nebun. Da, e foarte bună”, spunea Max Verstappen la finele cursei.

Apoi, au apărut detaliile. După ce a ratat calificările, din pricina problemelor cu motorul, campionul lumii nu putea spera la prea multe în Ungaria. Trebuia să se bazeze pe Hannah Schmitz. Cea care a mai izbutit minuni. Cel mai recent, la Monte Carlo.

ADVERTISEMENT

Iar Schmitz a ”mutat” perfect. Vremea s-a schimbat în Ungaria, iar după temperaturile înalte de vineri, sâmbătă a plouat. Iar duminică erau 21 de grade. Cu 13 mai puțin decât la începutul weekendului.

Max a vrut inițial pneuri hard. Însă, mai apoi, după ce a văzut care sunt condițiile pistei, împreună cu Hannah au decis să aleagă varianta soft ”agresiv”.

ADVERTISEMENT

Și avea să fie decizia câștigătoare. Atât Verstappen, care plecase de pe 10, cât și Perez, pornit cu o poziție mai jos, au ajuns rapid pe locurile 5-6. În spatele mașinilor Ferrari și Mercedes.

Iar mai apoi, profitând și de gafele monumentale din tabăra lui Ferrari, dar și de faptul că aceeași Schmitz a ales perfect, și în continuare, pneurile, și momentul schimburilor, s-a impus în fața lui Hamilton și Russell.

ADVERTISEMENT

”Desigur, este foarte greu să fii mereu pe partea bună în ceea ce privește alegerile, să spunem așa. Dar cred că avem mulți băieți și fete bune în echipă. Iar Hannah a fost decisivă astăzi”, a spus Verstappen.

În timp ce un fan al olandezului, comenta într-o manieră originală modul în care Schmitz a influențat destinul cursei.

Când stă cu palmele pe masă știi că a luat o decizie importantă

A fost în echipă la cele patru titluri consecutive ale lui Vettel. A trăit însă și perioada mai puțin fastă de după plecarea germanului. Și epoca în care Red Bull Racing a fost obligată să își reconstruiască team-ul.

Fără îndoială, primul moment în care Hannah Schmitz a ajuns în atenția publicului a fost Marele Premiu al Braziliei din 2019. Atunci a decis să-l cheme pentru a treia oară la boxe pe Max Verstappen. Chiar cu riscul de a pierde, temporar, prima poziție în cursă.

S-a dovedit o mutare câștigătoare. Cu pneuri proaspete, Max a izbutit să revină la conducerea cursei și să se impună. Iar conducerea echipei a decis să o ”premieze” oferindu-i șansa de a primi, din partea organizatorilor, trofeul rezervat constructorilor.

”A fost un moment incredibil. Poate chiar apogeul carierei mele”, dezvăluie ea.

”Tocmai revenisem la echipă după ce am născut primul meu copil. Și a fost important că am putut să demonstrez că nu mi-am pierdut determinarea și concentrarea și că-mi pot face treaba bine.

A fost o experiență incredibilă”, rememorează ea.

Ce presupune activitatea sa

Hannah lucrează îndeaproape cu Verstappen și Perez. Și consideră această colaborare benefică. ”Cu piloții discutăm totul în prealabil. Perez vrea să știe multe despre ritmul și starea anvelopelor celorlalți.

Max, în schimb, îți oferă informații esențiale și este capabil să se plieze pe scenariile pe care le gândim pentru a obține maximum de rezultate”, dezvăluie Schmitz.

Și, într-adevăr, pe baza datelor oferite de inginerii, potențate cu informațiile venite de la piloți, se generează strategia câștigătoare pentru o cursă.

”Este vorba despre un lucru în echipă. Colaborăm pe tot parcursul weekendului, ascultând opiniile și punctele de vedere diferite ale fiecăruia.

Deoarece nu este întotdeauna vorba doar de cifre și date. Piloții sunt cei care trăiesc senzațiile în mașină. Și luăm în calcul tot ceea ce ne spun. Apoi sunt informațiile oferite de inginerii de curse. Sau cerințele speciale ale acestora.

Iar la final, trebuie să folosim cât mai multe dintre aceste lucruri pentru a lua decizia finală”, explică Hannah.

Calm în mijlocul furtunii

Adaptabilitatea și necesitatea de a reacționa instantaneu la scenarii live este partea din munca lui Schmitz care, fără îndoială, îi aduce cea mai mare presiune, dar și cea mai mare adrenalină.

”Cred că este incredibil de interesant. Ai luat o decizie într-o fracțiune de secundă. Te așezi pe marginea scaunului. Și nu ai stare.

Sunt poate doar 20 de secunde. Nu pare mult. Dar într-o cursă, atunci când stai acolo, așteptând să vezi dacă decizia ta a dat roade, poate părea o viață.

Și trebuie să rămâi calm. Acesta este, probabil unul dintre cele mai importante atribute ale unui strateg. Încerc să o fac. În modul meu.

Cineva mi-a spus cândva că dacă întorci mâinile, astfel încât palmele tale să fie cu fața în jos, pe birou, te ajută să fii mai clar și să dai mai multă forță cuvintelor”, dezvăluie Schmitz.

Hannah Schmitz poziție
Când Hannah Schmitz stă cu mâinile lipite pe masă înseamnă că a luat o decizie importantă. Foto: Getty Images/Red Bull Racing

Așa că, dacă în imaginile de la boxe o să o vedeți în această poziție, este clar. A luat o decizie care poate schimba istoria cursei.

Cine este Hannah?

Dar cine este Hannah Schmitz? Ei bine, are 37 de ani. A fost interesată în că de mică de mașini și de modul în care acestea funcționează, în cele mai mici detalii.

Este și motivul pentru care și-a dorit o carieră în domeniu. Și a obținut, în 2009, un master în Inginerie Mecanică la Universitatea Cambridge. Care i-a permis să obțină un post de stagiar la Red Bull Racing. Inițial ca manager de modelare și simulare.

După numai 18 luni era promovată în funcția de inginer senior de strategie. Un pas important mai cu seamă într-o lume, precum cea a Formulei 1, dominată de bărbați.

”Există o mulțime de oameni care inițial nu au încredere în tine că îți poți duce la bun sfârșit misiunea. Ca strateg, trebuie să spui multor oameni ce să facă, iar și ei trebuie să te asculte.

Această încredere se câștigă oricum în timp. Și cred că, fiind femeie, din păcate, a fost mai greu decât în cazul unui bărbat.

Dar acum am acest respect și am sperăm că alte tinere care vor să se implice în acest sport vor vedea că se poate, și vom vedea mai multă diversitate”, spune Hannah Schmitz.

Iar lucrurile chiar se mișcă în această direcție, la o mulțime de echipe din Formula 1. Și, probabil, fiecare dintre cele care au pășit pe acest drum speră să ajungă la nivelul de expertiză al lui Hannah.

ADVERTISEMENT
Tags: