News

Incidente grave la metrou. Cum a ajuns circulaţia să fie blocată timp de 5 zile: “Se văd şi acum dârele de pe pereţi”

12.05.2021 | 14:21
Incidente grave la metrou Cum a ajuns circulatia sa fie blocata timp de 5 zile Se vad si acum darele de pe pereti
Gravele incidente de la Metrorex. Cum s-a inundat Piața Unirii timp de 5 zile și cum a zburat un metrou în Depoul Berceni. Sursa foto: colaj Fanatik/ Octav Ganea - Inquam Photos / YouTube.
ADVERTISEMENT

FANATIK îți prezintă cele mai grave incidente din istoricul Metrorex, între care inundația de cinci zile de la Piața Unirii, dar și evenimentul ”metroului zburător” din Depoul Berceni.

Ocazional, în presa națională ajung subiecte legate de incidente la metrou, iar ziua de 12 mai nu face excepție. În dimineața zilei de miercuri, o bucată de tablă a căzut din plafonul tavanului direct pe șine, în stația 1 Mai de pe Magistrala 4. Incidentul s-a rezolvat în aproximativ o oră, timp în care circulația s-a desfășurat cu oarecare dificultate.

ADVERTISEMENT

Siguranța din subteranele Metrorex

Cât de sigur este, însă, metroul bucureștean? Apariția unor astfel de incidente trădează un oarecare aer de neîncredere în sistemele din subteranul Bucureștiului, însă frecvența unor astfel de întâmplări sugerează că situația este mai degrabă sub control.

De remarcat în istoricul incidentelor este că cea mai mare parte a acestora o reprezintă incidente apărute din prisma călătorilor, fie voit sau nu. Astfel, cea mai mare parte a evenimentelor neplăcute din subteran o reprezintă tentativele de suicid la metrou, din păcate, unele fiind și reușite. Mai șocantă pentru publicul larg a fost însă crima de la metrou, din iarna lui 2017. La acea vreme, o femeie de 36 de ani o împingea pe șine pe o tânără de 25 de ani, în stația Dristor 1, chiar înainte ca metroul să ajungă la peron. Incidentul a scandalizat opinia publică, iar agresoarea a primit închisoare pe viață.

ADVERTISEMENT

În afara acestor incidente de natură umană, există însă și incidente de natură tehnică, din fericire foarte rare și nu foarte însemnate din punct de vedere al pagubelor.

Piața Unirii, sub ape timp de 5 zile

Cel mai grav incident de la metrou a avut loc acum mai bine de trei decenii și este un eveniment puțin cunoscut călătorilor din prezent. Zecile de mii de oameni ce tranzitează zilnic stațiile Piața Unirii 1 și 2 probabil nu știu faptul că acestea au fost inundate pentru o perioadă de 5 zile, în anul 1987, în urma unor ploi foarte puternice din Capitală și a unor evenimente desfășurate ulterior în cascadă.

ADVERTISEMENT

Octavian Udriște, fost director tehnic al metroului și fost director general al Metrorex, dezvăluie curioșilor faptul că urmele inundației încă pot fi zărite, chiar dacă incidentul a avut loc acum 35 de ani. Acesta spune că este suficient ca un călător să privească pereții stației pentru a observa dârele de apă rămase la o înălțime de 2,5 metri deasupra solului. Atât de puternică a fost ploaia care a lovit orașul într-o vineri seară. Conductele de evacuare din zonă n-au mai făcut față, iar apa s-a revărsat. N-a ajutat nici faptul că a fost atins și avariat canalul colector B0 (aflat pe stânga Dâmboviței) cu o cupă de excavator. 2 metri cubi de apă pe secundă a fost debitul de intrare a apei în stații. 

În total, apa a curs timp de 10 ore în metrou, peroanele fiind complet inundate, iar ulterior a început evacuarea apei.

ADVERTISEMENT

“Un eveniment major s-a întâmplat în 1987, când se lucra la pasajul Unirii, iar o ploaie torențială a inundat metroul. Cine se uită cu atenție, va observa și acum dârele de pe pereții de la stația Piața Unirii, aflate la doi metri și jumătate în sus de șină. Se întâmpla într-o sâmbătă, pe la ora 21.00, capacitatea conductelor de evacuare a apei era insuficientă, iar apa s-a revărsat în piață. Apoi, a ajuns în metrou, a fost groaznic. După ce a stat ploaia, am început să scoatem apa cu pompele”,  povesteşte Udrişte.

Marea problemă a fost însă una de imagine, deoarece Nicolae Ceaușescu avea de vizitat metroul chiar a doua zi, pe 2 mai 1987, în pregătire pentru o invitație pe care i-o făcuse lui Mihail Gorbaciov de a vedea rețeaua subterană de metrou. Apa a fost extrasă de-a lungul a cinci zile cu ajutorul unor eforturi susținute din partea mai multor instituții de stat.

Inundații la metrou au mai existat și din păcate, au loc ocazional atunci când Bucureștiul este afectat de ploi puternice. Capacitatea canalizării este insuficientă pentru a face față, iar apa se revarsă. Nu ajută nici faptul că cea mai mare parte a stațiilor nu au trecut prin procese de reabilitare după darea în folosință, iar pentru unele asta înseamnă chiar și 30-40 de ani. Hidroizolația stațiilor este defectuoasă pe alocuri, iar asta duce la inundații periodice, însă relativ restrânse.

Trenul zburător care a rămas blocat în tavan

Cel mai însemnat incident de la Metrorex din istoria post-decembristă a metroului a avut loc în data de 26 ianuarie 2019. La momentul respectiv, un tren de producție spaniolă, CAF, a făcut praf o parte importantă din Depoul Berceni, în timpul unor manevre ce trebuiau efectuate la viteză mică.

Raportul complet despre incident a apărut la aproximativ un an și jumătate după eveniment. Vina a fost atribuită softului instalat pe trenul de metrou, din cauza căruia garnitura a accelerat nejustificat de mult și a făcut imposibilă frânarea, cu toate că mecanicul, rănit în timpul accidentului, a încercat să oprească trenul. Garnitura a distrus parapetul de la capătul liniei 8 din depou, dar nu s-a oprit acolo.

A părăsit calea de rulare, a trecut prin peretele camerei standului de probă al amortizoarelor CAF, prin stația de epurare a apei și prin peretele stației de ventilație. Metroul s-a oprit, într-un final, rămânând de-a dreptul atârnat pe structura de rezistență a clădirii. Imaginile cu accidentul sugerează și renumele de ”tren zburător” pe care l-a căpătat garnitura.

Incidentul a fost catalogat drept unul de severitate ridicată, iar experții care au întocmit raportul au arătat că, dacă acesta s-ar fi produs în timpul exploatării normale a trenului, acesta s-ar fi putut solda cu un număr mare de victime în rândul călătorilor.

”Metroul păianjen” încă nu a fost extras din depou

Problematică a fost și extragerea metroului din locul unde a ajuns suspendat. Garnitura a fost distrusă în urma incidentului, însă Metrorex încă nu știe la ce valoare se ridică pagubele rezultate din acest accident. Acum aproximativ un an, în data de 12 mai 2020, începea procedura de extragere a trenului din spațiul în care a rămas blocat. Metrorex a stipulat un termen de realizare a lucrărilor de 90 de zile de la începerea acestora în cadrul licitației organizate pentru operațiunea de extragere.

Cu toate acestea, deși se împlinește un an de zile de la începerea procedurilor, trenul încă nu a fost eliberat. În ianuarie 2021, sindicaliștii de la metrou avertizau că metroul este în continuare blocat, fiind denumit de aceștia ”trenul păianjen.”

Dincolo de aceste grave incidente, în istoria metroului s-a mai întâmplat de câteva ori ca garniturile să sară de pe șine, însă niciodată n-a fost vorba de victime. În 2006, un vagon de metrou tip IVA deraia în stația Dristor 2, În 2010, un vagon al unui tren dina același model a sărit de pe șine între stațiile Piața Unirii și Timpuri Noi.

În ultimii ani, au avut loc câteva scurtcircuite și incendii minore în cadrul infrastructurii de metrou bucureștean. Din fericire, nici în aceste cazuri nu au existat victime, dincolo de sperieturile trase de anumite persoane surprinse de incidente. Nici incendiile ce au avut loc în subteran nu au fost de amploare. Au rezultat în urma unor scurtcircuite, iar marile probleme au fost de fapt degajările de fum și panica indusă în rândul călătorilor. Metrorex consideră că astfel de evenimente reprezintă ”defecțiuni tehnice, inerente în administrarea metroului.” 

Într-adevăr, în cei peste 40 de ani de funcționare ai Metrorex, nu au existat decese survenite în urma unor astfel de defecțiuni tehnice, fie că vorbim de inundații, deraieri, scurtcircuite sau alte incidente. Din fericire, sistemul de metrou a fost ferit de incidente deosebit de grave, așa cum s-a întâmplat recent în Mexic, unde un grav accident a curmat cel puțin 20 de vieți. Putem, desigur, să sperăm la ce e mai bine, și anume lipsa unor incidente grave și în viitor. Între timp, metroul bucureștean își consolidează nivelul de siguranță și se înscrie cu succes în categoria de maximă siguranță a trenurilor urbane subterane.

ADVERTISEMENT