News

IPJ Constanța face angajări pe motiv de schimbări climatice. Violența domestică și încălzirea globală merg mână-n mână

Ministerul de Interne va include județul Constanța în programul de monitorizare electronică a cazurilor de violență domestică, motivația menționând inclusiv încălzirea globală.
04.11.2023 | 20:40
IPJ Constanta face angajari pe motiv de schimbari climatice Violenta domestica si incalzirea globala merg manan mana
MAI vrea să suplimenteze numărul polițiștilor de pe litoral/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Ministerul de Interne a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre de guvern prin care se propune ca județul Constanța să fie inclus în a doua etapă a programului de implementare a monitorizării cu brățări electronice a cazurilor de violență domestică, motivația menționând afluxul mare de turiști în perioada sezonului estival. Astfel, IPJ Constanța va face și angajări în plus în acest scop, fiind invocat faptul că sezonul estival are o durată mai mare din cauza schimbărilor climatice.

IPJ Constanța își mărește efectivele de polițiști

Din toamna anului 2022 este implementat un proiect pilot prin care persoanelor vinovate de violență domestică li se impune să poarte brățări electronice în vederea monitorizării modului în care respectă ordinul de protecție prin care li se cere să păstreze o distanță minimă față de victimele lor. În momentul de față, brățările electronice sunt utilizate în București și în județele Iași, Mureș și Vrancea.

ADVERTISEMENT

A doua etapă a proiectului va începe de anul viitor când monitorizarea prin brățări electronice va fi există și în județele Bacău, Brașov, Caraș-Severin, Călărași, Cluj, Covasna, Galați, Giurgiu, Harghita, Ilfov, Mehedinți, Neamț, Prahova, Sibiu, Satu-Mare, Sălaj, Teleorman, Vaslui și Vâlcea pentru ca din anul 2025 folosirea acestor brățări să fie generalizată în toată țara.

În luna septembrie, la nivelul MAI s-a făcut o evaluare a situației operative în ce privește prevenirea și combaterea violenței domestice, inclusiv pe baza informațiilor obținute în urma implementării primei etape a proiectului. „Se relevă ca elemente de vulnerabilitate din punct de vedere al operativității în transmiterea sesizărilor victimelor ori semnalărilor sistemului de monitorizare electronică și realizării cu întârziere a intervenției la fața locului din cauza prelungirii timpilor de preluare și procesare a semnalărilor, zonele cu aflux temporar, periodic, sezonier ori permanent de persoane, în general în scop recreațional sau turistic”, se spune în nota de fundamentare a proiectului de act normativ elaborat de MAI.

ADVERTISEMENT

În baza acestei evaluări, se propune trecerea județului Constanța din etapa III în etapa II, ceea ce înseamnă devansarea cu un an a folosirii brățărilor electronice în județ, inclusiv prin angajarea personalului necesar pentru monitorizarea semnalelor emise de către brățări. Astfel, IPJ Constanța își va suplimenta schema de personal cu 157 de posturi, dintre care 14 de posturi de ofițeri de poliție și 143 posturi de agenți de poliție.

Schimbările climatice, scoase vinovate și pentru violența domestică

Includerea județului Constanța în faza a doua a proiectului este justificată prin faptul că sezonul estival duce la aglomerații în zona litoralului care afectează limitează viteza cu care oamenii legii intervin în cazurile în care un agresor încalcă ordinul de protecție și se apropie de victima sa. În plus, sunt invocate schimbările climatice ca factor care ar fi contribuit la prelungirea pe o durată mai mare a sezonului estival și, în consecință, a aglomerărilor în zona litorală.

ADVERTISEMENT

Caracterul pronunțat eterogen al grupurilor mari de persoane care frecventează aceste zone turistice creează deopotrivă vulnerabilități în asigurarea protecției pentru victimele violenței domestice, în sistem clasic, și în asigurarea intervenției rapide a poliției, într-o zonă foarte aglomerată din punct de vedere al densității populației și cu o fluență/mișcare permanentă a maselor (…) În contextul menționat, principala zonă de vulnerabilitate rămâne cea a Mării Negre, cu atât mai mult cu cât, schimbările climatice au condus la o prelungire a sezonul estival, care ține în fapt din luna mai până în octombrie, iar programele guvernamentale de sprijinire a turismului au creat majorări semnificative ale afluxului de turiști din toată țara”, precizează sursa citată.

Primejdia reprezentată de coliziunea dintre violența domestică și schimbările climatice este justificată de minister și printr-o statistică legată de violența domestică în județ pe primele nouă luni ale anului:
– 1.231 de infracțiuni sesizate la regimul violenței domestice;
– 254 de ordine de protecție provizorii emise și gestionate;
– 246 de ordine de protecție emise și gestionate;
– 1.016 intervenții la evenimente ale patrulelor de poliție.

ADVERTISEMENT

Sistemul Informatic de Monitorizare Electronică (SIME) trebuia implementat începând cu 1 martie 2022, însă MAI a amânat aplicarea proiectului cu șase luni, până la 1 octombrie, și atunci doar pentru București și trei județe. Motivul amânării era legat de lipsa de personal și a kiturilor de supraveghere. Necesarul de personal pentru acest proiect este estimat la 497 de ofițeri de poliție și 5.637 de agenți de poliție, la un număr maxim de 16.000 de persoane, adică 8.000 de persoane supravegheate și 8.000 de persoane protejate, deoarece un dispozitiv de detectare a locației trebuie purtat și de către persoanele agresate, nu doar de către agresor. Graficul inițial de achiziție a kiturilor de supraveghere era următorul: 964 în 2022, 2.401 în 2023, 1.901 în 2024 și 2.734 în 2025.

ADVERTISEMENT