News

Israel deschide frontul online împotriva Hamas. Social-media, asaltată cu materiale tulburătoare pentru a câștiga opinia publică de partea statului evreu

Israel publică pe rețelele de socializare ororile războiului pentru a-și face PR, scrie Politico. Giganții tehnologici devin noul teatru al conflictului
18.10.2023 | 14:17
Israel deschide frontul online impotriva Hamas Socialmedia asaltata cu materiale tulburatoare pentru a castiga opinia publica de partea statului evreu
Continuă spirala violenței între Israel și Hamas / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Israelul inundă rețelele de socializare cu imagini și materiale video ale ororii războiului declanșat de mișcarea islamistă Hamas pentru a modela opinia publică în sprijinul acțiunilor sale și ale armatei israeliene, scrie Politico. O fotografie cu un bebeluș mort și însângerat, al cărui chip este estompat, circulă pe X de patru zile. „Aceasta este cea mai dificilă imagine pe care am postat-o vreodată. În timp ce scriem asta, tremurăm”, se arată în mesajul care însoțește fotografia. Imaginile nu provin de la un reporter care acoperă conflictul din Israel și Fâșia Gaza sau de la unul dintre nenumăratele conturi care partajează videoclipuri îngrozitoare ale atrocităților. Este vorba de un mesaj plătit de Ministerul israelian al Afacerilor Externe.

Război informațional pe social-media

De când teroriștii Hamas au atacat mii de cetățeni israelieni, săptămâna trecută, guvernul lui Benjamin Netanyahu a demarat o amplă campanie pe rețelele de socializare în principalele țări occidentale pentru a obține sprijin pentru răspunsul său militar împotriva organizației teroriste palestiniene islamiste. O parte a strategiei sale constă în promovarea a zeci de materiale publicitare care conțin imagini brutale și emoționale ale violențelor din aceste zile din Israel pe platforme precum X și YouTube, potrivit datelor analizate de Politico.

ADVERTISEMENT

Încercarea Israelului de a câștiga războiul informațional online face parte dintr-o tendință din ce în ce mai mare a guvernelor din întreaga lume de a acționa agresiv online pentru a-și modela imaginea, în special în perioade de criză. Campaniile de PR în timpul și în jurul războaielor nu sunt o noutate. Dar plata pentru publicitate online orientată către anumite țări și grupuri demografice este în prezent unul dintre principalele instrumente ale guvernelor pentru ca mesajele lor să ajungă în fața unui număr cât mai mare de persoane.

Hamas și-a distribuit propria propagandă

Eforturile guvernului israelian vin în contextul în care Hamas și-a distribuit propria propagandă pe platforme precum Telegram și X. Gruparea – care este desemnată drept organizație teroristă de către Uniunea Europeană, Statele Unite și Marea Britanie – a publicat luni online un prim videoclip cu o tânără franco-israeliană ostatică.

ADVERTISEMENT

Campaniile pe rețelele de socializare au început la scurt timp după ce militanții Hamas au ucis peste 1.200 de persoane și au răpit aproape 200 într-un atac surpriză. Armata israeliană a răspuns prin lovituri de represalii și prin asediul Fâșiei Gaza, ucigând peste 2.330 de palestinieni până în prezent.

Peste două milioane de palestinieni blocați în Gaza sunt supuși unor condiții din ce în ce mai grele înaintea unei viitoare ofensive a Tzahal (armata israeliană), iar liderii occidentali solicită din ce în ce mai mult guvernului israelian să dea dovadă de reținere și să respecte dreptul umanitar, în timp ce OMS atrage atenția asupra unei iminente catastrofe umanitare.

ADVERTISEMENT

Un baraj de materiale publicitare

În puțin mai mult de o săptămână, Ministerul israelian de Externe a difuzat 30 de materiale publicitare care au fost văzute de peste patru milioane de ori pe X (fostul Twitter), potrivit datelor platformei. Videoclipurile și fotografiile plătite, care au început să apară la 12 octombrie, erau destinate adulților de peste 25 de ani din Bruxelles, Paris, Munchen și Haga, potrivit acelorași date.

Anunțurile prezentau Hamas drept un „grup terorist vicios”, similar cu Statul Islamic (ISIS), și arătau amploarea și tipurile de abuzuri la care s-a dedat, inclusiv imagini macabre precum cea a unei femei goale și fără viață într-o camionetă. Un alt videoclip plătit postat pe X, cu text care alternează între „ISIS” și „Hamas”, prezintă imagini tulburătoare care se accelerează treptat până când numele celor două organizații teroriste se amestecă într-unul singur.

ADVERTISEMENT

„Lumea a învins ISIS. Lumea va învinge Hamas”, se încheie anunțul. Pe YouTube, Ministerul israelian al Afacerilor Externe a publicat peste 75 de reclame diferite, inclusiv unele care au conținut grafic și tulburător. Acestea au fost direcționate către telespectatorii din țările occidentale – în special în Franța, Germania, SUA și Marea Britanie – și au fost difuzate între atacul inițial al Hamas din 7 octombrie și luni, potrivit bazei de date de transparență a Google.

„Conflictul nu se limitează doar pe teren”

„Nu am fi postat niciodată lucruri atât de tulburătoare grafic înainte”, a declarat un purtător de cuvânt al Misiunii Israelului pe lângă UE, căruia i s-a acordat anonimatul din motive de Sscuritate. „Este ceva care nu face parte din cultura noastră. Avem mult respect pentru cei decedați”, a declarat acesta, adăugând că „războiul nu se limitează doar pe teren”.

Într-unul dintre anunțuri, intitulat „Bebelușii nu pot citi textul din acest videoclip, dar părinții lor pot”, un cântec de leagăn este difuzat pe fundalul unui curcubeu, iar un unicorn zboară pe ecran. Anunțul spune: „Știm că copilul dumneavoastră nu poate citi acest lucru”, dar îi roagă pe părinți să simpatizeze cu cei ai căror copii au fost uciși în timpul atacului asupra Israelului.

Un alt anunț menționează că „Israelul va lua toate măsurile necesare pentru a-și proteja cetățenii împotriva acestor teroriști barbari”. Un altul arată imagini cu ostatici însângerați, cu fețele lor estompate. Israelul a vizat în mare parte Europa cu narațiunea sa pentru a câștiga sprijin. Aproape 50 de materiale publicitare video în limba engleză au fost direcționate către țările UE, în timp ce telespectatorii din SUA și Marea Britanie au putut vedea 10 și, respectiv, 13 reclame. Unul dintre videoclipuri a fost văzut de peste trei milioane de ori până marți după-amiază, ora Europei.

Provocarea continuă a conținutului platformelor

Campania publicitară israeliană a reprezentat o provocare pentru companiile social-media, care au stabilit standarde pentru ce tip de conținut poate fi postat pe fluxurile lor. Google, de exemplu, a eliminat aproximativ 30 de reclame care conțineau imagini violente din biblioteca sa publică după ce Politico a solicitat, luni, un comentariu – ceea ce înseamnă că nu există nici o urmă publică a faptului că astfel de reclame au rulat timp de câteva zile pe YouTube.

Compania a precizat că nu a permis materiale care conțin limbaj violent, imagini macabre sau dezgustătoare, imagini grafice sau relatări despre traume fizice. (Unele dintre videoclipurile cu conținut tulburător sunt încă disponibile pe canalul YouTube al Ministerului israelian al Afacerilor Externe, cu unele avertismente).

X nu a răspuns la o solicitare de comentarii. Compania este în prezent investigată de Comisia Europeană pentru a stabili dacă modul în care a gestionat conținutul ilegal și dezinformarea legată de atacul Hamas a respectat legea UE privind moderarea conținutului, Digital Services Act (DSA).

„Israel îmi bagă pe gât propaganda lor”

În conformitate cu DSA, companiile trebuie să elimine rapid conținutul ilegal, inclusiv propaganda teroristă, și să limiteze răspândirea de informații false, în caz contrar riscând amenzi drastice de până la 6 % din cifra de afaceri anuală la nivel mondial. Unele dintre materialele publicitare online au fost întâmpinate cu o oarecare reticență din partea telespectatorilor care au căutat modalități de a împiedica publicitatea pro-israeliană să-i vizeze.

„M-am săturat de canalul sponsorizat de Ministerul israelian de Externe sau de @israelMFA care îmi bagă pe gât propaganda lor. Nu-mi pasă de acest conflict și chiar nu am nevoie să mi se spună ce simt în legătură cu el. Știe cineva cum să oprească agenții de publicitate să nu vă mai vizeze? Am nevoie de o modalitate de a bloca acest canal sau de a găsi o modalitate prin care Google să nu-mi direcționeze propaganda acestei țări”, a postat cineva.

Campanii publicitare în jurul conflictelor

Dar experții în domeniu spun că aceasta este pur și simplu noua realitate a campaniilor de PR construite în jurul războaielor. „Această tactică este aproape la fel de veche ca și războiul. Stârnirea indignării morale pentru a obține sprijin pentru război este o practică foarte veche”, a declarat Emerson Brooking, membru senior la Atlantic Council. „Dar nu cred că a mai avut un impact atât de mare asupra rețelelor sociale până acum”.

Cu toate acestea, pe fondul unui val de de dezinformare și de conținut ilegal legat de atacurile Hamas, campania online a Israelului s-ar putea dovedi mai complicată. Comisarul european însărcinat cu aplicarea DSA, Thierry Breton, a avertizat unele platforme online să își intensifice eforturile pentru a-i proteja pe tinerii telespectatori de conținuturi dăunătoare. De asemenea, săptămâna trecută, UE i-a reamintit directorului general al Google, Sundar Pichai, să fie „foarte vigilent” pentru a se asigura că YouTube respectă DSA.

În timp ce Israelul își intensifică războiul online, loviturile aeriene ale armatei sale au avariat infrastructura de telecomunicații din Gaza, lăsând milioane de oameni în pragul unei pene totale de curent. „Este dificil de imaginat un efort solid de contramăsuri din partea grupurilor pro-palestiniene care ar putea folosi același suport publicitar”, a declarat Brooking. „Este un aspect al câmpului de luptă din social media în care Israelul are un avantaj real”, a adăugat el.

ADVERTISEMENT
Tags: