Life

Legenda epavei de la Costinești. Milioane de români au admirat-o, dar puțini știu ce s-a întâmplat în realitate

Tu știi legenda epavei de la Costinești? Milioane de oameni au admirat-o și continuă să facă asta, dar puțini știu ce s-a întâmplat cu ea.
04.06.2023 | 10:31
Legenda epavei de la Costinesti Milioane de romani au admirato dar putini stiu ce sa intamplat in realitate
Legenda epavei de la Costinești. Sursă foto: Facebook / colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Mulți români au ajuns măcar odată în jurul epavei de la Costinești. Aceasta continuă și acum să atragă numeroși turiști. Câți oamenii cunosc însă povestea navei, dar și modul în care a ajuns pe fundul mării atât de aproape de țărm?

Legenda epavei de la Costinești

Legenda epavei de la Costinești este una destul de veche. Deși urma să fie o ”afacere” de mare succes, în final s-a dovedit a fi un eșec. Povestea ei începe într-o seară de 14 octombrie 1896. Atunci, Grupul de Intervenții și Salvare al portului Constanța a primit un SOS.

ADVERTISEMENT

Se pare că o ambarcațiune anunța că se află în dificultate. Marea era destul de calmă atunci, nu bătea nici votul cu putere, iar la momentul acela, nava se afla între Gura Portiței și brațul Sfântu Gheorghe, sau cel puțin așa spuneau grecii care erau pe ea.

Nava salvator Voinicul a fost condusă chiar de Mircea Ionescu, care era comandantul grupului de salvare. El a părăsit rapid Portul Constanța și a mers să caute nava eșuată. În ciuda coordonatelor transmis de greci însă, nava era de negăsit.

ADVERTISEMENT

A urmat apoi un alt contact radio, iar grecii au indicat o cu totul altă poziție, în zona Vadu. Nici acolo însă, nava nu a fost găsită. Mircea Ionescu a fost cel care a cerut sprijinul navei salvator Albastros.

Ce s-a întâmplat cu cei de la bordul epavei de la Costinești

Aceasta avea pescajul mai mic decât Voinicul, drept urmare, putea naviga mai aproape de țărm. Căutările au continuat, iar pe 15 octombrie, avea să fie făcută și mare descoperire. Cum a fost găsită în final nava grecilor?

ADVERTISEMENT

Comandantul Mircea Ionescu a avut o idee inedită. Acesta a solicitat grupul să caute nava într-o direcție opusă coordonatelor transmise de greci. Și iată că așa, nava Evanghelia avea să fie găsită în dreptul stațiunii Costinești, pe 15 octombrie 1968 dimineața.

De aici începe adevărata povestea a epavei de la Costinești. La acel moment, nava era eșuată pe un pântec de nisip, singurul din acea zonă. Pentru că nava nu prezenta mari probleme, șeful grupului de salvare a decis să înceapă operațiunile de dezeșuare.

ADVERTISEMENT

Nava salvator Voinicul s-a ancorat în larg și a dat parâmă de remorcă navei Evanghelia. Și iată că după câteva ore, Evanghelia plutea din nou, iar salvarea părea că a reușit. Atât navele Albatros cât și Voinicul s-au întors în Portul Constanța, astfel încât să realimenteze motorul cu combustibil.

A doua zi urma o vizită a unor oficiali români, în cadrul căreia urma să fie arătat locul eșuării. Nimeni nu avea să știe că în timpul nopții, grecii aveau să ”eșueze din nou”. S-a încercat din nou salvarea ei, însă fără folos.

Planul grecilor a eșuat

Mircea Ionescu nu a vrut să renunțe, așa că a trimis rapid un scafandru să verifice pupa navei Evangelia. Scafandrul a raportat că elicea era avariată, semn că motorul a fost pus pe “toată viteza înainte”. Drept rezultat, elicea a fost distrusă de fundul apei. În acel moment salvarea a fost stopată.

Au urmat apoi numeroase discuții aprinse. Grecii au vrut să-i mituiască pe salvatorii români, oferindu-le chiar și o geantă cu bani. Comandatul Mircea Ionescu s-a întors însă în portul Constanța și a explicat totul. S-ar părea că grecii ar fi eșuat intenționat nava Evanghelia pentru a încasa prima de asigurare.

Ce s-a întâmplat și care este finalul poveștii? În nici măcar 24 de ore, grecii au părăsit nava, dar și România. Drept urmare, Evanghelia a fost abandonată la Costinești, iar statul român nu a reușit să recupereze prea multe lucruri de pe ea.

De asemenea, planul grecilor avea să eșueze și el. Asta în condițiile în care Aristotle Onassis a rămas și fără navă și fără prima de asigurare, având în vedere că autoritățile române au dat planurile lor peste cap.

Aceasta este legenda epavei de la Costinești. Deși ani în șir s-a tot încercat revendicarea navei, inclusiv în 2005, nimic nu s-a întâmplat nici până acum. Au trecut zeci de ani de atunci, iar acum, nava s-a rupt și în două. Chiar și așa, nu puțini sunt cei care aleg să se plimbe în jurul ei și să se bucure de priveliște. 

ADVERTISEMENT