News

Marele plan al Arabiei Saudite de a face dependente țările sărace de propriul petrol: “Este ca un traficant de droguri”

Țările sărace, legate cu cătușe energetice de combustibilii fosili. Planul Arabiei saudite de a face statele dependente de propriul petrol
28.11.2023 | 14:48
Marele plan al Arabiei Saudite de a face dependente tarile sarace de propriul petrol Este ca un traficant de droguri
Planul este supervizat de prințul moștenitor Mohammed bin Salman, conducătorul de facto al regatului saudit / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Oamenii de știință din domeniul climei spun că utilizarea combustibililor fosili trebuie să scadă rapid – dar Arabia Saudită, regat bogat în petrol face eforturi pentru a crește cererea aurului negru. Pentru că Arabia Saudită conduce un uriaș plan global de investiții pentru a crea cerere pentru petrolul și gazele sale în țările în curs de dezvoltare, a dezvăluit o investigație sub acoperire. Criticii au declarat că planul a fost conceput pentru a face țările respective „dependente de produsele sale nocive”.

Durabilitatea cererii de petrol

Se știu puține lucruri despre programul saudit de sustenabilitate a cererii de petrol (ODSP), dar ancheta a obținut informații detaliate despre planurile de creștere a utilizării automobilelor, autobuzelor și avioanelor alimentate cu combustibili fosili în Africa și în alte state, pe măsură ce țările bogate trec din ce în ce mai mult la energie curată.

ADVERTISEMENT

ODSP plănuiește să accelereze dezvoltarea transportului aerian supersonic, care, conform observațiilor sale, utilizează de trei ori mai mult kerosen decât avioanele convenționale, și să se asocieze cu un constructor auto pentru a produce în masă un vehicul cu motor cu combustie ieftin. Alte planuri încurajează navele cu motoare clasice (diesel, păcură, gaz), poluante, pentru a furniza energie electrică comunităților de coastă.

ODSP este supervizat de conducătorul de facto al Arabiei Saudite, prințul moștenitor Mohammed bin Salman, și implică cele mai mari organizații ale sale, cum ar fi Fondul de Investiții Publice, în valoare de 700 de miliarde de dolari, cea mai mare companie petrolieră din lume, Aramco, compania petrochimică Sabic, și cele mai importante ministere ale guvernului, scrie The Guardian.

ADVERTISEMENT

În informațiile publice disponibile, programul este prezentat în mare parte ca fiind „eliminarea barierelor” din calea energiei și a transportului în țările mai sărace și „creșterea sustenabilității”, de exemplu prin furnizarea de sobe de gătit pe gaz pentru a înlocui arderea lemnului.

Creșterea utilizării de hidrocarburi

Cu toate acestea, toate proiectele planificate, dezvăluite în cadrul anchetei realizate de Centre for Climate Reporting și Channel 4 News, implică creșterea utilizării petrolului și a gazelor. Un oficial a declarat că acesta a fost „unul dintre obiectivele principale”.

ADVERTISEMENT

Ajay Banga, președintele Băncii Mondiale, a declarat recent că țările bogate și companiile trebuie să ajute țările în curs de dezvoltare să depășească creșterea economică din trecut, bazată pe combustibili fosili, și să introducă energia regenerabilă. În caz contrar, a declarat el, nu mai există nici o speranță de a elimina emisiile de carbon până în 2050, așa cum oamenii de știință din întreaga lume au precizat în repetate rânduri că este necesar pentru a evita o catastrofă climatică.

Arabia Saudită a declarat că se angajează să respecte obiectivele climatice ale Acordului de la Paris, care vizează limitarea încălzirii globale la mult sub 2C, urmărind o creștere de cel mult 1,5C. Pentru a atinge acest obiectiv, emisiile de combustibili fosili trebuie să scadă rapid, iar majoritatea rezervelor de petrol și gaze trebuie să rămână în sol, ceea ce înseamnă că politicile climatice, cum ar fi sprijinul pentru mașinile electrice, reprezintă o amenințare semnificativă pentru veniturile regatului saudit.

ADVERTISEMENT

O problemă importantă la summitul Cop28 al ONU pe tema climei, care va începe joi, este dacă țările pot respecta angajamentul de a reduce sau elimina treptat combustibilii fosili. În acest an, criza climatică a doborât recordurile de temperatură, iar fenomenele meteorologice extreme au secerat vieți și mijloace de trai în întreaga lume.

„Guvernul saudit este ca un traficant de droguri”

Mohamed Adow, director al grupului de reflecție Power Shift Africa, a declarat: „Guvernul saudit este ca un traficant de droguri care încearcă să facă Africa dependentă de produsul său nociv. Restul lumii este pe cale să renunțe la combustibilii fosili, murdari și poluanți, iar Arabia Saudită este disperată după mai mulți clienți și își îndreaptă privirea spre Africa. Este dezgustător”.

„Africa nu poate recupera decalajul față de restul lumii mergând pe urmele națiunilor poluante. Ar însemna să pierdem beneficiile soluțiilor energetice moderne de care Africa poate profita datorită potențialului său masiv de energie regenerabilă. Avem avantajul de a fi întârziați, ceea ce înseamnă că putem face saltul spre o tranziție energetică autentică”.

António Guterres, secretarul general al ONU, a declarat în 2021: „Avem nevoie de un sprijin internațional adecvat pentru ca economiile țărilor africane și ale altor țări în curs de dezvoltare să poată sări peste dezvoltarea poluantă și să facă tranziția către o cale energetică curată și durabilă”.

Una în engleză, alta în arabă

Ministerul Energiei din Arabia Saudită nu a răspuns la o solicitare de comentarii. Informațiile succinte de pe site-ul în limba engleză al programului îl numesc programul de sustenabilitate a petrolului, în timp ce în versiunea arabă este descris ca fiind programul de sustenabilitate a cererii de petrol. Obiectivul declarat al acestuia, conform site-ului în limba arabă, este de a „susține și dezvolta cererea de hidrocarburi ca sursă de energie competitivă, prin creșterea eficienței economice și de mediu, asigurând în același timp că tranziția în mixul energetic este durabilă pentru regatul Arabiei Saudite”.

Un anunț făcut în iunie la bursa saudită despre un memorandum de înțelegere semnat de ODSP și Saudi Industrial Export Company a informat inițial că acesta va permite „activități în domeniile de susținere a cererii de petrol”. O corecție în ziua următoare a înlocuit această frază cu „activități de facilitare a creșterii accesului la energie”. Detaliile proiectelor ODSP au fost dezvăluite după ce reporteri sub acoperire s-au dat drept potențiali investitori și s-au întâlnit cu oficiali ai guvernului saudit. Acest lucru a scos la iveală faptul că creșterea cererii de petrol și gaze în țările în curs de dezvoltare a fost un fir conducător al proiectelor planificate.

Țările sărace nu pot lăsa combustibilii fosili

În prezentarea folosită de oficiali se spunea că strategia este de a „debloca cererea pe piețele emergente prin eliminarea barierelor în calea accesului la energie prin investiții în infrastructură”. Întrebat de reporteri dacă scopul era de a stimula în mod artificial cererea pe unele piețe cheie, un oficial a declarat: „Da, este unul dintre principalele obiective pe care încercăm să le îndeplinim. Nu credem că este posibil ca țările în curs de dezvoltare să poată sări peste această fază (a combustibililor fosili), deoarece, pentru a implementa vehiculele electrice pe deplin, este nevoie de o infrastructură pregătită”.

„În prezent, multe țări africane nu dispun de o rețea de electricitată suficientă pentru a-și susține nevoile de zi de zi. Credem că acestea merită șansa de a obține acum energia necesară pentru dezvoltarea lor. Apoi, în viitor, ele pot lucra pentru a îmbunătăți sau pentru a tranzita către surse de energie mai eficiente”.

Unul dintre criteriile de selecție a celor 46 de proiecte din cadrul ODSP a fost „potențialul de creștere a cererii”, au declarat oficialii, programul facilitând finanțarea necesară pentru proiecte. Proiectele sunt împărțite în trei categorii: transporturi, servicii publice și materiale, cea de-a treia promovând înlocuirea unor tipuri de ciment, oțel și lemn folosite în construcții cu materiale plastice derivate din petrol.

Motoare termice, mașini low-cost

„Obiectivul sectorului transporturilor este de a spori sustenabilitatea pe termen lung a combustibilului pentru transport. Vorbim despre motorină, benzină și combustibil pentru avioane”, a declarat un oficial, finanțarea drumurilor făcând parte din plan. „Ne propunem să accelerăm și să sporim impactul și adoptarea tehnologiei și optimizării motoarelor cu ardere internă” (ICE). „Avem, de asemenea, o oportunitate de creștere a disponibilității și adoptării de mașini low-cost, în special pe piețele emergente. În Africa, doar 3% din populație deține o mașină”.

Potrivit prezentării, planul este de a „încheia un parteneriat cu un producător de automobile pentru dezvoltarea și producția unei mașini low-cost extrem de competitive”, care va aduce „o creștere a petrolului pentru regat”. Conform prezentării, ODSP vizează, în plus, serviciile de autobuz, de ride-sharing și de livrare: „Scopul este de a sprijini desfășurarea flotelor ICE în țările în curs de dezvoltare pentru a răspunde la cererea crescută de benzină/diesel”.

Zboruri comerciale supersonice

În domeniul aviației, ODSP intenționează să crească numărul de zboruri prin facilitarea investițiilor pentru „achiziționarea sau lansarea” unei companii aeriene low-cost. Oficialii au declarat că au început lucrările pentru „dezvoltarea rapidă a aviației comerciale supersonice”, care „consumă mai multă energie, de trei ori mai mult decât aeronavele comerciale subsonice”.

Planurile pentru producția de electricitate includ „mini-rețele alimentate cu petrol”, care ar arde motorină sau păcură grea, a declarat un oficial. De asemenea, ar fi facilitate investițiile în nave care să furnizeze „centrale electrice plutitoare” acționate de păcură grea sau gaz. Arabia Saudită a semnat în noiembrie acorduri cu Rwanda pentru „dezvoltarea cererii de resurse de hidrocarburi”, cu Nigeria privind „promovarea colaborării și consolidarea parteneriatului nostru în sectorul petrolului și al gazelor” și cu Etiopia pentru „cooperarea în domeniul aprovizionării cu petrol”.

„Faptul că țările africane sunt atât de disperate încât să cadă în plasa saudită se bazează pe eșecul națiunilor poluatoare istorice de a-și onora angajamentele de finanțare pentru climă”, a declarat Adow. „Dar avem nevoie de investiții din partea țărilor bogate care pretind că sunt lideri în domeniul climei. În caz contrar, ne putem aștepta la mai multe înțelegeri dubioase ca aceasta, care pune în pericol nu doar pe africani, ci și efortul global de a asigura o climă sigură și prosperă pentru toți”.

ADVERTISEMENT