News

Mașini electrice: UE trebuie să vândă la preț de Dacia pentru a contra China. Giganții auto germani se dau peste cap să lase la preț

China își pregătește mașinile electrice pentru bătrânul continent. Europenii trebuie să vândă la preț de Dacia pentru a supraviețui concurenței
06.09.2023 | 08:03
Masini electrice UE trebuie sa vanda la pret de Dacia pentru a contra China Gigantii auto germani se dau peste cap sa lase la pret
Giganții europeni cu pot concura cu prețurile și oferta Chinei la mașini electrice / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Mașini electrice „Made in Europe” la prețuri accesibile. Este actuala durere de cap a constructorilor de pe vechiul continent în fața asaltului  de autoturisme electrificate din China. Salonul Auto de la Munchen, orașul natal al gigantului german BMW, care și-a deschis porțile, demonstrează din plin acest lucru. Modelele electrice ieftine sau de înaltă tehnologie ale constructorilor chinezi au atras multă atenția salonului, unul dintre cele mai mari din lume, ceea ce pune în dificultate industria europeană în fața acestei concurențe tot mai ambițioase.

Moartea benzinei și motorinei, dar mai va până la „zero emisii”

În luna iulie, un raport al Curții Europene de Conturi arăta că blocul comunitar ar putea eșua atingerea obiectivului „zero emisii” până în 2035. Motivele sunt accesul dificil la materiile prime, creșterea costurilor și un decalaj semnificativ în fața unei concurențe mondiale feroce. O constatare care alimentează criticile privind graba (profitabilă) către „totul electric”, mai ales că 2035 a fost desemnat anul morții motoarelor diesel și pe benzină.

ADVERTISEMENT

Grabă profitabilă pentru că boom-ul mașinilor electrice nu le-a scăzut prețul, deja mare în comparație cu cele termice. Dimpotrivă. Pe fondul apetitului unei clientele dispuse să accepte orice i se spune și i se promite despre „miracolul electric” de după 2035. O nouă dependență impusă cu forța, pe  o „piață electrică” ținută în brațe de subvenții guvernamentale, în timp ce nota de plată finală este încă ținută în sertare influente, denunță criticii. Iar mutația parcului auto la prize va reduce semnificativ emisiile de CO2 provenite de la vehiculele private doar dacă energia electrică este generată din surse de energie nepoluante.

Și în priză și ieftin?

Pro sau contra, deocamdată democratizarea mașinilor electrice mai are un drum lung de parcurs, la ora actuală mașinile electrice fiind în mare majoritate obiectul unei clientele urbane. Una cu bani, cum a observat și China, care a renunțat să mai dezvolte motoare termice și caută să-și impună propriile „electrice” la prețuri mai mici ca cele cerute de producătorii europeni. Asaltul Beijingului le-ar putea fi fatal constructorilor europeni „electrificați”. Care acum se confruntă cu o ecuație complexă: cum să facă o mașină electrică „Made in Europe” la un preț accesibil, cum deloc nu este cazul acum?

ADVERTISEMENT

O situație de care cu siguranță va beneficia o concurență chineză din ce în ce mai agresivă, pentru a detrona mărcile istorice europene. În fine, câte au mai rămas ele, nevândute cine știe cui, sau câte au mai rămas în afara conglomeratelor-lipeală, soluția la îndemână pentru a mai păcăli odată definiția „brand”.

China a pregătit deja oferta

Spre deosebire de industria textilă sau de cea a smartphone-urilor, industria auto europeană reușește încă să scape de concurența chineză ieftină. Dar nimeni nu-și face iluzii, sunt de acord observatorii. Această situație nu are șanse să dureze: o mulțime de mărci își pregătesc modelele pentru Bătrânul Continent, după cum o demonstrează prezența puternică a Chinei la Salonul Auto de la München (IAA), care are loc în această săptămână.

ADVERTISEMENT

Acești nou-veniți agresivi combină progresele tehnologice – datorită investițiilor guvernamentale chinezești în vehicule electrice din ultimii 12 – cu costurile reduse ale forței de muncă. Pe de altă parte, guvernele europene îi îndeamnă pe constructorii de pe continent să facă mobilitatea electrică accesibilă în perspectiva interzicerii în 2035 a noilor vehicule cu combustie și hibride.

În China, prețurile de catalog pentru mașinile electrice sunt „cu până la 60% mai mici decât în Germania”, spune expertul în industria auto Ferdinand Dudenhöffer. La sfârșitul lunii iulie, Carlos Tavares, directorul general al companiei franceze Stellantis, a vorbit despre o „invazie” a producătorilor cu „un avantaj de cost de 25%”, scrie Euractiv.

ADVERTISEMENT

Beijingul va inunda piața europeană

Cea mai bine vândută marcă chineză pe Bătrânul Continent, MG (altădată prestigioasă marcă britanică, acum în sacoșa Chinei) oferă prețuri de aproximativ 30.000 de euro fără bonusuri de mediu, în funcție de modele entry level. Fondată în Marea Britanie în 1924, dar relansată după falimentul său în 2005 de către gigantul auto chinez SAIC, MG „beneficiază de reputația sa de veche marcă occidentală, precum și de competitivitatea pieței chineze”, subliniază Felipe Munoz, de la compania de analiză auto JATO Dynamics.

În prima jumătate a acestui an, mărcile chinezești au acaparat 8% din piața vehiculelor electrice din Europa Occidentală, în timp ce cota lor a fost practic nulă în 2019, potrivit calculelor analistului Matthias Schmidt. Principalul producător chinez de automobile electrice, BYD, ar trebui să înceapă să inunde piața europeană din a doua jumătate a anului 2023, potrivit acestuia. Modelul său Atto 3 a ocupat deja primul loc în topul vânzărilor de mașini electrice în Suedia în luna iulie, unde mai mult de un sfert din totalul înmatriculărilor sunt electrice.

O electrică la preț de Dacia?

Pe de altă parte, producătorii europeni fac tot posibilul (chiar totul?) să reducă costurile de producție și să ofere modele mai ieftine. Chiar și Mercedes, care și-a reorientat strategia sa către lux, a promis duminică un model menit să facă „accesibile” mașinile electrice, a declarat CEO-ul Ola Kallenius, fără a da detalii. „Accesibile” pentru clientela Mercedes sau pentru clientela în general?

În martie, gigantul german Volkswagen a prezentat viitorul ID.2 la mai puțin de 25.000 de euro, așteptat în 2025. O mașină însă de dimensiunile unui VW Polo,  care nu ar satisface anumite segmente ale clientelei. De asemenea, VW intenționează să dezvolte un model care să coste mai puțin de 20.000 de euro, un preț de Dacie, un preț pe care puțini producători l-au atins pentru mașinile electrice.

Stellantis mizează în principal pe Citroen C3 electric, care va fi prezentat la jumătatea lunii octombrie, iar Renault va lansa mașina de oraș R5, promisă să coste sub 30.000 de euro. Iarăși, mașini de mici dimensiuni. De asemenea, marca Opel a grupului intenționează să ofere un model „în jurul a 25.000 de euro” la scurt timp după 2025, potrivit declarațiilor făcute luni de CEO-ul, Florian Huettl.

„Cu cât vom avea mai multe modele electrice, cu atât vom beneficia de economii de scară”, a explicat duminică seară, la Munchen, șeful Volkswagen, Oliver Blume, mizând pe volume mai mari pentru a reduce prețurile. Între timp, pe fondul încetinirii economice, cota de piață a mașinilor electrice, care sunt încă prea scumpe, ar urma să scadă cu 12% în septembrie, potrivit lui Dudenhöffer.

Pomenile guvernamentale, acum „nesustenabile”

În Franța, guvernul a promis o ofertă de leasing pentru mașini electrice „la prețuri accesibile”, președintele Emmanuel Macron menționând suma de 100 de euro pe lună pentru un astfel de leasing, sub rezerva verificării resurselor. De asemenea, Franța ia în considerare posibilitatea de a condiționa subvențiile pentru mașinile electrice de un „scor de mediu” care ar putea limita importurile din China.

În Germania, țara de origine a Volkswagen, BMW și Mercedes, stimulentele la cumpărare nu sunt considerate o soluție sustenabilă: pentru a încuraja producătorii să comercializeze mai multe vehicule electrice la prețuri accesibile, guvernul a redus bonusul ecologic în acest an și intenționează să îl elimine treptat până în 2025. De unde până acum ploua cu oferte de la stat…Această situație ar putea pune în dificultate marjele confortabile de venit pe care grupurile europene și le-au construit profitând de inflație pentru a crește prețurile.

Și „zero emisii” se taxează, dacă-s prea multe

Ironie a sorții sau nu, Norvegia, țară campion a modelelor electrice, a anunțat la începutul acestui an că „electricele” vor fi taxate în același mod ca și cele cu motoare termice, începând de la un preț de pornire de 500.000 de coroane (aproximativ 47.000 de euro). 80% din vehiculele noi înmatriculate în Norvegia în 2022 au fost modele electrice cu emisii zero. La fel ca în alte țări europene, cifrele excelente de vânzări de mașini electrice din Norvegia se datorează și stimulentelor oferite pentru a încuraja achiziționarea lor.

După ce a cheltuit timp îndelungat aproximativ patru miliarde de euro pentru a promova dezvoltarea mașinilor electrice, guvernul norvegian a considerat că aceste mașini nu mai au nevoie de stimulente. Vehiculele electrice care costă mai puțin de 500.000 de coroane au în continuare dreptul la o impozitare mai favorabilă, dar există acum o nouă taxă pe greutate care se aplică și modelelor cu emisii zero.

Recul de 76% a vânzărilor într-o lună

Cum a reacționat piața norvegiană la această reducere bruscă a beneficiilor fiscale pentru mașinile electrice? Nu prea bine, dacă e să dăm crezare cifrelor de vânzări pentru ianuarie 2023, care arată o scădere spectaculoasă a numărului de mașini noi înmatriculate în țară: -76,6% față de ianuarie 2022, cu doar 1.860 de mașini noi înmatriculate, notează Caradisiac. Acesta a fost cel mai prost rezultat pe o singură lună pentru vânzările de mașini în Norvegia din ultimii 60 de ani.  În mod logic, cumpărătorii s-au îndreptat în masă către mașinile electrice la sfârșitul anului trecut, în așteptarea reducerii drastice a acestor subvenții la achiziție în 2023.

ADVERTISEMENT
Tags: