News

Mașinile electrice s-au “prăjit” în Moscova. De ce a făcut scurtcircuit planul verde al Rusiei

De ce revoluția mașinilor electrice la Moscova este sortită eșecului. Moskvici a bătut palma cu chinezii, dar sancțiunile americane le pun bețe-n roate
03.11.2023 | 17:42
Masinile electrice sau prajit in Moscova De ce a facut scurtcircuit planul verde al Rusiei
Vechea uzină Moskvici produce acum chinezării de la JAC, sub același brand / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

În cadrul forumului Săptămâna energiei în Rusia, care a avut loc în octombrie, primarul Moscovei, Serghei Sobianin, a declarat că autoritățile municipale vor depune eforturi pentru a se asigura că majoritatea mașinilor de pe străzile Moscovei vor fi electrice.  Predecesorul lui Sobianin, Iuri Lujkov, a propus o inițiativă similară în 2007, când a ordonat implementarea infrastructurii pentru vehicule electrice în toată capitala Rusiei.

Doar 3.500 de mașini electrice în Moscova

În prezent, la 16 ani de la propunerea lui Lujkov, în Moscova sunt înregistrate doar 3 500 de mașini electrice (sau 0,09% din totalul parcului de autoturisme al orașului). Cu toate acestea, în timp ce mașinile electrice erau considerate exotice pe vremea lui Lujkov, când doar oameni precum Elon Musk credeau în tranziția spre utilizarea lor pe scară largă, astăzi vânzările globale de mașini electrice bat recorduri.

ADVERTISEMENT

Țările și metropolele au planuri din ce în ce mai vaste să interzică vânzarea și înmatricularea vehiculelor cu motoare cu combustie internă în viitorul apropiat, o măsură aplaudată de ecologiști dar contestată de o parte a clienților și de unii producători.

Moscova încearcă să țină pasul cu aceste tendințe, desi mulți observatori și economiști agreează că sunt multe alte lucruri de rezolvat mai întâi în capitala Rusiei. Dar inițiativa lui Serghei Sobianin, similară cu cea a lui Lujkov, este, de asemenea, sortită eșecului. Dar din motive complet diferite, arată The Moscow Times.

ADVERTISEMENT

Vechiul tovarăș Moskvici și chinezii

Pentru a umple străzile Moscovei, un oraș cu 12 milioane de locuitori, cu mașini electrice, autoritățile moscovite se bazează în principal pe uzina de automobile Moskvici, un vechi brand auto rusesc, care a fost deținută, după destrămarea URSS, de compania franceză Renault, până în 2022.

Însă, după ce Rusia a invadat Ucraina și, ulterior, producătorii auto mondiali s-au retras de pe piața rusă, uzina a fost cumpărată de guvernul moscovit pentru doar o rublă. Instalațiile sale sunt acum folosite pentru producția în masă a unei versiuni remodelate a automobilelor chinezești JAC sub marca Moskvici.

ADVERTISEMENT

Când era deținută de Renault, uzina din Moscova nu producea, firește, mașini electrice. Mai mult, nu reușește să își atingă nici capacitatea de producție în prezent. Acest lucru este din cauza dificultăților pe scară largă în organizarea producției de automobile electrice și investițiilor semnificative de capital, precum și în vânzarea acestora pe piață, una care este încă în formare, și, în consecință, perioadelor lungi de recuperare a investițiilor.

O pălărie prea mare pentru Rusia

Dezvoltarea industriei vehiculelor electrice necesită baterii, motoare electrice, circuite integrate și așa numitele metale rare (costitisoare, cu extracție invazivă și uzinare poluantă) special concepute, precum și infrastructură de încărcare și instalații de prelucrare a bateriilor.

ADVERTISEMENT

Această complexitate tehnologică înseamnă că există puțini producători de încredere și recunoscuți de componente pentru vehicule electrice. Cei care există sunt dispersați în întreaga lume, ceea ce duce la necesitatea de a organiza logistica livrărilor din diferite țări și de a construi parteneriate pe termen lung cu actori globali din industria auto.

Această complexitate este motivul pentru care Tesla, cel mai de succes producător de automobile electrice din lume, a ajuns la prima sa rentabilitate la sfârșitul anului la 18 ani de la înființare. În mod similar, producători ca General Motors și Volkswagen sunt obligați periodic să își amâne planurile de producție și să limiteze numărul de mașini care ies de pe bandă.

În acest sens, se pune întrebarea cum va face față Moskvici acestor limitări și provocări și cum intenționează să atingă volumele de producție declarate și independența tehnologică. Această întrebare este deosebit de importantă, deoarece, în primele șapte luni ale acestui an, Moskvici a produs doar 20% din cele 10.000 de mașini pe care se aștepta să le producă în întregul an.

Electromobiles Manufacturing Rus rezolvare n-a adus

Dar autoritățile de la Moscova își pun speranțele și în alt actor, Electromobiles Manufacturing Rus. Care a anunțat că intenționează să creeze primul camion complet electric din Rusia. Compania și-a stabilit producția în centrul de afaceri Technopolis din Moscova, în sud-estul orașului.

Cu toate acestea, o privire mai atentă asupra companiei ridică îndoieli cu privire la capacitatea acesteia de a îndeplini obiectivele primarului. Electromobiles Manufacturing Rus a fost fondată în iunie 2021 cu doar 10.000 de ruble (139 de dolari la acea vreme). Fondatorul său este președintele unei alte companii care produce articole sportive.

Pe scurt, spre deosebire de Moskvici, această companie nu a mai produs niciodată mașini (cu atât mai puțin a dezvoltat o mașină electrică), nu a fost implicată în crearea și dezvoltarea unei rețele de dealeri și nu este familiarizată cu realitățile industriei. Planurile anunțate par și mai nefezabile din cauza includerii recente a Moskvici și Technopolis Moscova pe lista americană de sancțiuni SND. (specially designated persons and blocked nationals)

Această listă interzice persoanelor și companiilor din jurisdicțiile americane să încheie tranzacții cu o entitate sancționată și, de asemenea, expune companiile din țări terțe la riscul unor sancțiuni secundare și chiar la urmărire penală. Aceste riscuri privesc în primul rând companiile din China, care au început să preia nișe economice din Rusia care au fost ocupate de țări occidentale dar care au părăsit între timp țara.

Merită riscul sancțiunilor?

Constructorul auto chinez JAC, care furnizează piese de schimb pentru Moskvici, se află în vizorul sancțiunilor secundare. Prin urmare, compania trebuie să decidă dacă este pregătită să își asume riscurile sancțiunilor și să își expună activitățile globale la perspectiva unui colaps, de dragul de a produce câteva mii de mașini în Rusia.

Tehnica de asamblare a marilor unități utilizată la uzina din Moskvici lasă deschisă posibilitatea ca JAC să se retragă fără pierderi semnificative. Lucrurile stau la fel de prost și pentru Electric Vehicles Manufacturing Rus, care depinde de disponibilitatea diverșilor parteneri chinezi de a continua cooperarea.

Fiecare companie care furnizează echipamente și componente tehnice se află acum sub radarul autorităților americane pentru sancțiuni. Conștient de perspectiva sumbră a situației, primarul Moscovei a refuzat să stabilească un termen limită pentru marea tranziție a orașului la vehiculele electrice și i-a ironizat de omologii săi din Europa pentru că au făcut acest lucru.

Planurile „verzi” s-au prăjit

Dar Sobianin pare să nu fi realizat că întreprinderile trebuie să cunoască planurile pe termen lung ale statului pentru a-și stabili strategia de investiții. O astfel de abordare dă rezultate. De exemplu, Norvegia a decis în 2016 să interzică vânzările de autoturisme cu motoare cu combustie internă începând cu 2025. Până în 2022, cu trei ani înainte de acest termen, vehiculele electrice reprezentau 88% din totalul vânzărilor de mașini din această țară.

Lucrurile funcționează diferit în Rusia. După cum a demonstrat licitația atribuită companiei Electromobiles Manufacturing Rus, guvernul rareori se adresează celor mai competenți furnizori. În plus, dacă numai candidații dubioși se arată interesați de proiect, se pune întrebarea dacă este rațional să se cheltuiască timp și resurse pentru acesta în condițiile sancțiunilor actuale.

Înainte de includerea firmei Moskvici și a Technopolis Moscova pe lista SDN, exista speranța că capitala Rusiei ar putea deveni un lider în producția de vehicule electrice, precum și în utilizarea acestora. Cu toate acestea, realitățile unei industrii aflate sub sancțiuni, combinate cu provocările extrem de acute ale lanțului de aprovizionare, care limitează producția de vehicule electrice noi, au pus capăt, în esență, planurilor „verzi” ale autorităților moscovite.

ADVERTISEMENT
Tags: