News

Măsurile luate de Guvern pentru fermieri şi transportatori. Revendicările acceptate la negocieri au fost aprobate prin Ordonanţe de Urgenţă

Guvernul şi reprezentanţii fermierilor şi transportatorilor au căzut de acord cu privire la soluţionarea mai multor solicitări din timpul protestelor.
23.01.2024 | 19:08
Masurile luate de Guvern pentru fermieri si transportatori Revendicarile acceptate la negocieri au fost aprobate prin Ordonante de Urgenta
Ministerul Agriculturii a căzut de acord cu fermierii asupra mai multor puncte Foto: Hepta/colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Guvernul a aprobat mai multe măsuri de ajutorare a fermierilor şi transportatorilor, acestea fiind deja transpuse în legislaţie prin Ordonanţe cu aplicabilitate imediată. Astfel, fermierii vor fi despăgubiţi cu 100 euro/ha pentru culturile din toamna lui 2022 şi îşi vor putea înmatricula utilajele doar pe baza înregistrării la primărie, fără obligativitatea CIV și ITP. La rândul lor, revendicările cu rezolvare imediată ale transportatorilor au fost şi ele soluţionate.

Viteza maximă a tractoarelor şi utilajelor agricole pe drumurile publice va fi de 40 km/oră

Fermierii care deţin permis auto categoria B îşi pot conduce tractoarele agricole sau forestiere pe drumurile publice, conform unei Ordonanţe de Urgenţă aprobate de guvernul Marcel Ciolacu. Actul normativ prevede că limita maximă de viteză va fi de 40 km/oră. Ministerul Agriculturii a dat curs încă unei doleanţe a fermierilor, aprobând înscrierea echivalării categoriilor B și Tr cu categoria Tr1 în permisul de conducere pentru noile emisiuni (dar nu mai devreme de 90 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței), fără examinare de către autoritatea competentă. Cu alte cuvinte, fermierii îşi vor putea înmatricula utilajele doar pe baza înregistrării la primăria de care aparţin.

ADVERTISEMENT

Între motivele care au stat la baza adoptării acestei ordonanţe se numără acela că Planul Național Strategic pentru exercițiul financiar 2023-2027 prevede o creștere semnificativă a parcului de utilaje agricole, fapt ce generează o disproporționalitate între numărul de utilaje și personalul specializat.

În plus, “absența legislației care să permită conducerea utilajelor agricole cu permise de conducere de categorie B duce la migrația forței de muncă către țările UE”, remarcă reprezentanţii Ministerului Agriculturii în motivare. Nu în ultimul rând, neadoptarea rapidă a măsurilor legislative propuse ar afecta negativ execuția lucrărilor agricole la timp în perioadele optime, au mai arătat aceştia.

ADVERTISEMENT

“Ordonanța de Urgență este esențială pentru a evita impactul negativ asupra sectorului agricol și a se asigura că România rămâne un sector proeminent în securitatea alimentară. În acest sens, este necesar să se acționeze cu celeritate pentru a soluționa această situație de urgență și a preveni consecințele negative asupra interesului public și a dezvoltării sustenabile a sectorului agricol”, a transmis Ministerul Agriculturii, într-un comunicat.

De asemenea, a fost aprobată o Ordonanță privind instituirea unei scheme de ajutor de stat de sprijinire a întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole vegetale, ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. Astfel, pentru compensarea parțială a creșterii costurilor de producție, recoltare, transport și depozitare a recoltei agricole vegetale primare obținută la culturile înființate în toamna anului 2022.

ADVERTISEMENT

Grantul direct aprobat de guvern constă în echivalentul în lei a 100 euro/hectar şi se are în vedere un număr maxim de 162.640 beneficiari. De asemenea, valoarea maximă a grantului direct acordat pe întreprindere beneficiară nu poate depăși echivalentul în lei a 280.000 euro.

“Resursele financiare totale necesare implementării schemei sunt de 1.200.000.000 lei reprezentând echivalentul a 243.239.956 euro, care se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul 2024. Plata sumelor reprezentând ajutorul de stat menționat de prezenta schemă se efectuează până la data de 30 iunie 2024 inclusiv”, a transmis ministerul, într-un comunicat.

ADVERTISEMENT

Condițiile de eligibilitate pe care trebuie să le îndeplinească beneficiarii acestui grant sunt următoarele:

a) depunerea unei cereri de plată în anul 2023, pentru o suprafață determinată de minimum 1 ha, pentru  una sau mai multe dintre culturile prevăzute în anexa nr. 1 până la termenul limită de depunere din anul 2023;

b) beneficiarii nu sunt în dificultate, respectiv în lichidare sau în faliment, la data depunerii cererii de solicitare a ajutorului de stat, în baza evidențelor Oficiului Național al Registrului Comerțului.

A fost eliminată obligativitatea deţinerii atestatului pentru transport agabaritic

În paralel cu negocierile de la Ministerul Agriculturii, în ultimele zile au avut loc negocieri intense şi la Ministerul Transporturilor. În urma discuţiilor au fost adoptate o serie de acte normative prin cae s-au soluţionat mai multe cereri ridicate de reprezentanții Confederațiilor patronale și Federațiilor reprezentative ale transportatorilor rutieri.

Astfel, s-a convenit la stabilirea unor limite, în conformitate cu legislația europeană și din alte state membre ale UE, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor. De asemenea, Ministerul Transporturilor a fost de acord cu eliminarea diferențierii între transportul rutier național și transportul rutier internațional în privința acordării despăgubirilor.

O altă măsură importantă care a fost adoptată este eliminarea obligativității deținerii de către conducătorii auto a atestatului pentru transport agabaritic. “Solicitarea partenerilor sociali a fost transpusă prin adoptarea actului normativ prin care este modificată OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice”, se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Totodată, cu privire la măsurile care nu necesită adoptarea prin acte normative a fost inițiată, în vederea reducerii timpilor de așteptare, implementarea separării fluxurilor UE și non-UE în punctele de trecere a frontierei (care permit acest lucru) și este în derulare identificarea soluțiilor tehnice aferente. “În această perioadă, este în derulare procedura de constituire a două grupuri de lucru pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ și pentru îmbunătățirea cadrului normativ în vederea eliminării ‘pirateriei’ în transporturi”, mai arată ministerul. Aceste grupuri de lucru şi-au început activitatea de luni, 22 ianuarie.

ADVERTISEMENT