News

Meta ar putea introduce abonamente cu plată pentru Facebook și Instagram în Europa

Meta, compania-mamă a Facebook și Instagram, ar putea introduce versiuni cu plată pentru cele două servicii pentru utilizatorii din Europa
02.09.2023 | 10:43
Meta ar putea introduce abonamente cu plata pentru Facebook si Instagram in Europa
Facebook și Instagram, cu abonament în Europa. Sursa foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Potrivit The New York Times, care citează trei persoane care au cunoștință de planurile companiei, măsura ar reprezenta răspunsul Meta la reglementările privind utilizarea datelor utilizatorilor din Uniunea Europeană.

Facebook și Instagram, cu plată în Europa

Meta ar putea adăuga o opțiune de abonament plătit la Instagram și Facebook în Europa, potrivit The New York Times. Opțiunea fără reclame este menită să răspundă reglementărilor Uniunii Europene (UE) care au diminuat unele dintre cele mai profitabile metode de colectare de date ale Meta. Compania a declarat în aprilie că publicitatea în UE a reprezentat 10% din veniturile totale ale companiei.

ADVERTISEMENT

Mișcarea ar fi prima dată când Meta se abate de la modelul său standard de platformă unică gratuită susținută de publicitate (și de colectarea de date asociată). NYT precizează că societatea va continua să ofere în UE versiuni gratuite ale Facebook și Instagram, susținute de publicitate. Nu se știe cu exactitate când va lansa compania nivelurile fără publicitate sau cât ar costa acestea.

“Persoane din interiorul companiei” citate de NYT consideră că oferirea unei variante plătite fără reclame ar putea contribui la “atenuarea îngrijorărilor unor autorități de reglementare europene”, chiar dacă puțini oameni o folosesc. Nivelul opțional “ar putea servi intereselor Meta în regiune”, au adăugat aceștia.

ADVERTISEMENT

O opțiune fără reclame pentru utilizatorii europeni ar marca una dintre cele mai semnificative diviziuni între tehnologia de consum din UE și SUA. Meta și alte platforme sociale au fost forțate să se adapteze pe măsură ce GDPR și alte reglementări similare au fost impuse de autoritățile europene.

Probleme cu legislația din UE

În luna mai, UE a amendat Meta cu 1,2 miliarde de euro pentru că a mutat datele cetățenilor UE pe serverele din SUA. În plus, compania a fost amendată cu 265 de milioane de euro în 2022 pentru că nu a reușit să împiedice ca numerele de telefon mobil ale milioanelor de utilizatori Facebook (și alte date) să fie răzuite și postate online.

ADVERTISEMENT

Gigantul social media a fost în vizorul autorităților de reglementare antitrust din UE și a pierdut în iulie o luptă împotriva unui ordin german din 2019 care îi interzicea să colecteze datele utilizatorilor fără consimțământ.

“Acest lucru arată că firmele de tehnologie respectă reglementările digitale ale UE, sugerând că acestea rămân în continuare îndatorate guvernelor și nu invers”, a declarat Anu Bradford, profesor de drept la Universitatea Columbia, pentru The New York Times.

ADVERTISEMENT

Nu este clar cât ar costa versiunile cu plată ale aplicației, mai scriu cei de la NYT.

Meta a început deja să ofere posibilitatea de a renunța la publicitatea targetată în UE și, potrivit rapoartelor, a propus să meargă mai departe și să treacă la o opțiune de acceptare pentru toată lumea din regiune.

Meta a amânat, de asemenea, lansarea în Europa a noii sale platforme sociale, Threads, din cauza unor probleme de reglementare. Meta pare să fie îngrijorată de viitoarea lege privind piețele digitale, care împiedică companiile să reutilizeze datele personale ale utilizatorilor, inclusiv numele și locația acestora.

ADVERTISEMENT