Ligia Deca așteaptă pentru început ca organizarea să fie făcută după un nou calendar, pentru că există mai multe modificări legislative din ”zona administrativă” și fiscal-bugetară care ar impune asta. Conform ministrului Deca, Inspectoratele Școlare vor fi transformate în așa numitele ”Direcții”, care vor avea atribuții mai puține în inspecția școlară.
”Conform Legii învăţământului preuniversitar, această reorganizare vizează transformarea în Direcţii Judeţene pentru învăţământ preuniversitar cu un rol mai mare în sprijinul şcolilor şi concentrarea inspecţiei şi a evaluării într-o singură entitate la nivel judeţean, forul judeţean ARACIP.
Această reorganizare se va realiza după un calendar reactualizat pentru că au fost o serie de modificări legislative în zona administrativă şi fiscal-bugetară care limitează tipul de instituţii publice, de exemplu ar trebui reorganizate în aşa fel încât să nu existe instituţie publică cu mai puţin de 50 de angajaţi – şi atunci întreaga reflecţie pe arhitectura sistemului trebuie făcută luând în calcul toată legislaţia aplicabilă”, a declarat ministrul Deca.
Cel mai probabil schimbarea se va produce din 2025. ”Suntem în discuţii la nivel guvernamental şi urmează ca această reorganizare să se facă cu un nou calendar, probabil ea intrând în vigoare anul viitor”, a completat Ligia Deca. Totodată, ministrul educației anunță că structura anului școlar viitor a fost aprobată și va rămâne pe structura deja consacrată de ”module”.
Elevii și părinții trebuie să se obișnuiască, așadar, cu această structură pe module care alternează perioade scurte de vacanță. Mai mult, Ligia Deca spune că nu s-a discutat despre reintroducerea tezelor, un subiect oarecum sensibil pentru copiii din România, care oricum se simt copleșiți de tot ceea ce înseamnă învățământ în țara noastră.
”Nu a fost observată o legătură între structura anului şcolar şi rezultate. Mai mult, a fost realizată o evaluare a percepţiei profesorilor, elevilor, părinţilor cu privire la structura anului şcolar, studiu care a arătat că există o percepţie pozitivă a alternării de perioade de efort academic cu perioade mai scurte de vacanţă. Aşadar. Structura anului şcolar viitor rămâne pe această structură de module”, a declarat Ligia Deca.
Ministrul educației nu crede că ar fi oportună revenirea la o structură a anului școlar cu trimestre, precum nici reintroducerea tezelor ca și ”metode de evaluare la clasă”. Asta, în ciuda faptului că rezultatele obține de elevii din România în ultimii ani sunt din ce în ce mai slabe, indiferent că vorbim despre Bacalaureat sau Evaluare Națională.
”Nu am avut o discuţie cu privire la reintroducerea tezelor, însă simulările în acest an au fost organizate mai devreme ca evaluări sumative tocmai în ideea de a putea utiliza rezultatele în recapitulări şi consolidări în vederea examenelor naţionale”, a concluzionat ministrul educației Ligia Deca, conform News.ro.
România e la coada clasamentului când vine vorba de testarea PISA, modul în care elevii sunt testați pentru a vedea cât de performant este sistemul de învățământ dintr-o țară. România ”se laudă” cu o cotă de 44% a analfabetismului funcțional în rândul elevilor din țara noastră, pe lângă faptul că aproape niciodată țara noastră nu reușește să se claseze în primele 45 țări când vine vorba de performanțele sistemului de învățământ.