News

Motivul pentru care metroul din București ar putea să nu mai funcționeze din 15 mai. Sute de mii de oameni vor fi afectați

Metroul din București se află din nou în mare dificultate, astfel că sindicaliștii anunță că începând cu 15 mai sunt șanse mari ca bucureștenii să nu mai circule cu metroul.
13.03.2024 | 20:26
Motivul pentru care metroul din Bucuresti ar putea sa nu mai functioneze din 15 mai Sute de mii de oameni vor fi afectati
Motivul pentru care metroul din București ar putea să nu mai funcționeze din 15 mai. Sute de mii de oameni vor fi afectați
ADVERTISEMENT

Cea mai mare problemă este lipsa subvenției și a aprobării bugetului, așadar o chestiune mai veche ce revine an de an asemeni unui bumerang. În consecință, conducerea Metrorex anunță că nu își mai poate plăti datoriile față de angajați și terți. O spune chiar Marian Artimon, președintele Unităţii Sindicatul Liber Metrou (USLM).

Motivul pentru care metroul din București ar putea să nu mai funcționeze din 15 mai

“În conformitate cu Legea bugetului există un articol 73, alineatul 8, care nu-ţi dă voie să faci un buget dacă pierderile nu sunt mai mici cu dublul sumei cu care creşti salariile. Mai există această Ordonanţă potrivit căreia, dacă în 120 de zile de la aprobarea legii bugetului nu se aprobă bugetul societăţii comerciale, acea societate nu mai are dreptul la subvenţie. Este în mâna Guvernului să schimbe această Hotărâre de Guvern.

ADVERTISEMENT

Dacă nu ai buget aprobat, nu mai dă subvenţie. Fără subvenţie, cum să funcţionezi? Trebuie scoasă această prevedere din Hotărârea Guvernului”, a declarat Marian Artimon, conform Știrile PRO TV. USLM va face, așadar, tot ce îi va sta în putință pentru a remedia această situație. Există riscul real ca bucureștenii să nu mai aibă cu ce merge la lucru începând cu 15 mai 2024.

”Să atragă atenţia opiniei publice că este cel mai mare risc, ca de la 15 mai metroul să nu mai circule, CFR Călători să nu mai circule, pentru că nu vor plăti datoriile”, a explicat liderul de sindicat. Cea mai mare problemă a Metrorex ar fi subfinanțarea ”cronică” și deficitul de personal”. Statistic, rețeaua de metrou din București deține doar 4% din lungimea de transport public a orașului București, așadar aproximativ 20% din volumul total al călătorilor.

ADVERTISEMENT

În 2019, de exemplu, metroul din București a transportat în medie 800.000 de călători. Compania Metrorex are momentan 5050 de salariați, iar deficitul de personal este de peste 800 de angajați. Compania Metrorex a devenit abonată și dependentă de banii publici, lucru care l-a scos din sărite inclusiv pe ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu.

Acesta declara în 2022 că ”s-a săturat ca ministerul şi Guvernul să aloce mereu bani Metrorex. Nu trebuie să plătească un moldovean pentru transportul bucureştean”. Asta, în condițiile în care Metrorex solicită în fiecare an tot mai mulți bani, din cauza unui management cel puțin discutabil. Între timp, bucureștenii sunt oricum nemulțumiți de întregul sistem de metrouri.

ADVERTISEMENT

Metrorex are din nou probleme financiară și apelează la Guvern pentru ajutor

Ne aflăm într-o situaţie în care de fiecare când avem un anumit disconfort pe care îl vedem cu toţii, al bucureştenilor, faptul că avem această frecvenţă mai scăzută la metrou. Acest disconfort al bucureştenilor, din cauza acelui contract de mentenanţă care nu a fost plătit, fiindcă una din cauze ar fi că anul trecut de exemplu Metrorex nu a avut buget.

E singura companie din coordonarea Ministerului Transporturilor care nu a avut buget. Eu cred că efectele se văd şi anul acesta. Un contract aşa de prost din punctul de vedere al celui cu care s-a semnat, o anumită companie, a fost reînnoit la sfârşitul anului trecut, nu? Pe o durată de încă 15 ani, în condiţiile în care nu au apărut peste noapte la Metrorex.

ADVERTISEMENT

Tot timpul au fost anumite întârzieri la plată. Asta nu înseamnă şi nu vreau să fiu înţeles greşit că Metrorexul, dacă a semnat un contract, nu trebuie să se ţină de termenii acelui contract. Trebuie să se ţină de termenii acelui contract”, s-a plâns Sorin Grindeanu. Mai mult, ministrul a scos în evidență ”elefantul din încăpere” și a vorbit despre faptul că Metrorex are un management care e departe de a fi performant.

M-am săturat şi eu şi alţii, sunt convins că şi dvs, ca acest disconfort pe care îl au bucureştenii să fie folosit ca un fel de mijloc de presiune asupra Ministerului, Guvernlui, în a veni de fiecare dată cu bani ca să astupăm anumite găuri de la Metrorex. Nu asta este soluţia. Soluţia este ca totuşi, într-un final, şi lucrul acesta se va întâmpla în acest semestru, până la sfârşitul anului, ca acolo să existe un plan foarte bine pus la punct legat de management, de cum vor arăta toţi indicatorii economici, fiindcă bugetul statului nu poate să vină de fiecare dată să acopere minusul pe care Metrorexul în are.

Am mai spus acest lucru, de ce nu se plăteşte de la bugetul statului transportul în comun la Cluj, la Iaşi, la Craiova, la Timişoara? Dar de ce să plătească un moldovean pentru transport? Ştiu că supăr bucureştenii acum, dar nu e corect”, a adăugat ministrul Sorin Grindeanu.

ADVERTISEMENT
Tags: