Un proiect asumat de România în PNRR prin care se finanțează șantierele de autostradă din țară vine la pachet cu noi taxe pentru șoferi.
În curând, legislația îi va obliga pe șoferi să plătească roviniete mai scumpe care includ taxe pentru poluare și în funcție de vechimea mașinii.
În plus, transportatorii de mărfuri ori de persoane care conduc vehicule ce depășesc 3,5 tone vor plăti taxă pentru fiecare kilometru de șosea parcurs. Acest aspect apare în proiectul asumat de PNRR.
Obligația din PNRR: ”Pachetul legislativ pentru punerea în aplicare a unui nou sistem de taxare bazat pe distanța parcursă pentru vehiculele grele de marfă (camioane) și a unor taxe mai mari de proprietate pentru cele mai poluante vehicule de pasageri (autoturisme/autobuze/autocare), pe baza principiului poluatorul plătește și a principiului impozitării ecologice”.
Viitorul sistem de taxare unic la nivelul Uniunii Europene trebuie introdus până la jumătatea anului viitor, scrie Digi24.
Taxarea poluării din trafic este prevăzută în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Autoritățile se angajează să introducă un nou sistem de taxare a traficului greu bazat pe distanța parcursă de vehiculele de marfă poluante.
În urma acestui demers, Guvernul țintește să descurajeze achiziționarea de mașini diesel sau mai vechi de 15 ani.
În paralel, se dorește creșterea numărului vehiculelor electrice/hibride pe șoselele din țară.
Planul Național de Redresare și Reziliență presupune ca mașinile poluante să fie înlocuite cu unele cu emisii reduse sau electrice. În viitoare, cei care vor aduce mașini mai vechi de 15 ani vor risca să nu le mai poată înmatricula.
Încă de la aflarea acestui plan al autorităților, transportatorii s-au revoltat. Aceștia spun că, înainte de a vorbi despre taxare, statul trebuie mai întâi să şi ofere infrastructura de transport promisă.
”Dacă se vorbeşte de taxare, în principiu trebuie să ai ce să taxezi, adică să oferi o infrastructură. Cât de repede, rămâne de văzut. Avem promisiuni pentru 400 de kilometri în următorii cinci ani, lucru care e greu de crezut, în condiţiile istorice din România.
Adică nu am reuşit să construim 1.000 de kilometri de autostradă în 30 de ani şi în 5 ani vrem să construim 400 de kilometri. Aşa să fie. Nu se poate taxa ce nu există.
După ce România va avea minimum 1.500 de kilometri, ca să nu zic 2.000 de kilometri, putem vorbi. Să avem autostrăzi complete, să legăm Constanţa de Nădlac, Moldova şi Braşovul de Borş”, a spus secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Radu Dinescu, pentru Economedia.