Portul Constanța, cel mai mare port maritim din România și al patrulea ca mărime din Europa, anunță că 2023 a fost un an extrem de profitabil. Performanța istorică înregistrată.
În Portul Constanța, traficul a crescut de la an la an, în special în contextul războiului dintre Rusia și Ucraina. În primele luni ale anului trecut, traficul total înregistrat în porturile maritime românești a fost de 57,8 milioane tone, creșterea de trafic față de aceeași perioadă a anului 2022 fiind de 13,8%.
De-a lungul întregului an 2023, peste 92 de milioane de tone de mărfuri au trecut prin danele româneşti. Este o creștere de peste 20% față de 2022. Aceste date reprezintă un record absolut.
Produse precum cerealele şi seminţe uleioase ocupă primele poziţii. Podiumul este completat de articole diverse. Se includ în această categorie: mâncare, haine sau jucării.
”Portul Odessa este închis şi deservea până acum două ţări, Moldova şi Ucraina, tot ce era marfă din Moldova şi Ucraina s-a relocat pe România. Asta ne-a ajutat să avem o creştere de 15 la sută pe export”, spune Alexandru Sîntu, reprezentant linie maritimă, pentru Observator News.
”S-a poziţionat nu doar ca un hub regional extraordinar de important pentru zona Mării Negre, dar şi un port cu importanţă la nivel global”, notează și Claudiu Vuța, director comercial.
Conflictul izbucnit în Ucraina în urmă cu doi ani şi mutarea traficului din porturile vecine în zona Constanţei i-a forţat pe operatorii din portul de la Marea Neagră să facă investiţii. Ele sunt obligatorii pentru a face faţă tranzitului care a explodat din 2022 până în prezent.
”În momentul de faţă avem 200.000 tone capacitate de stocare. Pe prima etapa etapă, mărim cu 20.000 tone, a doua etapă 38.000 tone. Avem o capacitate de stocare în plus de 25%. Am dublat numărul de autocamioane care pot fi procesate într-o zi”, spune Viorel Panait, operator port.
În 2024, în zona portului se vor finaliza trei mari proiecte din fonduri europene, în valoare de peste 43 milioane de euro. ”Modernizarea infrastructurii de distribuţie a energiei electrice în Portul Constanţa, extinderea cheurilor danelor 10 şi 12 din zona Midia, inclusiv consolidări în spatele cheurilor, drum şi parcare în zona cheului fluvio-maritim al Portului Constanţa”, explică Florin Vizan, director APC.
Investițiile nu se rezumă doar la aceste 43 de milioane. Autorităţile pregătesc noi lucrări, în valoare totală de peste 750 milioane de euro, mai notează sursa citată.