Life

Peștele deosebit de rar care trăiește în România: “Este singurul loc de pe planetă în care mai supraviețuiește această specie”

Peștele rar care a atras atenția activiștilor de mediu. A fost descoperit în apele din Munții Făgăraș și face parte dintr-o specie pe cale de dispariție.
05.04.2024 | 07:40
Pestele deosebit de rar care traieste in Romania Este singurul loc de pe planeta in care mai supravietuieste aceasta specie
Specia rară de pește descoperită în România este pe cale de dispariție. Sursa foto: Pixabay

Apele din România adăpostesc multe exemplare de pești. Majoritatea dintre aceste viețuitoare sunt cunoscute de către omul de rând și, mai ales, de către pasionații de pescuit. Însă, surprizele există la tot pasul, iar una dintre cele mai rare specii de pește a fost descoperită, de curând, în apele din țara noastră.

Cea mai rară specie de pește din Europa se află în România

Apele din România sunt pline de pește, iar una dintre cele mai recente acțiuni de inventariere a acestor viețuitoare a fost o adevărată surpriză pentru toată lumea. Una dintre cele mai rare specii de pește s-a găsit în râurile de la noi din țară.

În 2022, a fost organizată o astfel de acțiune de inventariere a peștilor. În urma ei, s-a descoperit că specia asprete încă mai trăiește în România.

Pentru prima dată, această specie a fost descoperită în 1956. De atunci și până în prezent, această rasă a fluctuat considerabil, dar se pare că râurile de la noi din țară continuă să îi fie casă.

Nu doar faptul că este o specie rară este un aspect special. În prezent, România este singurul loc din lume unde se mai poate găsi specia asprete. Potrivit lui Alex Găvan, fondatorul proiectului ”Aspretele Trăiește”, acest pește este cu adevărat unul legendar.

”Moment istoric pentru legendarul și enigmaticul asprete (Romanichthys valsanicola), cel mai rar pește din Europa și poate chiar din lume dar și pentru conservarea din România și nu numai”, a scris pe Facebook Alex Găvan, fondatorul proiectului ”Aspretele Trăiește”, potrivit click.ro.

Aspretele este pe cale de dispariție

Din păcate, aspretele este pe cale de dispariție. Populația acestei specii de pește scade la o zi la alta. Alex Găvan este de părere că unele acțiuni ale oamenilor au făcut ca aspretele să fie un pas de dispariție din apele din România.

”Este singurul loc de pe planetă unde încă mai supraviețuiește. Această specie este considerată fosilă vie și, după unele estimări, contemporană chiar cu ultimii dinozauri. Iar noi, oamenii, suntem cei ce am adus-o în pragul dispariției.”, a mai spus Alex Găvan.

În 2022, atunci când a avut loc acțiunea de inventariere condusă de Alex Găvan, în apele din râul Vâlsan, din Munții Făgărașului au fost găsite 58 de astfel de exemplare. A fost un adevărat record numeric, având în vedere că, până la acel moment, în apele din România au fost identificate doar 12 exemplare.

O bună perioadă de timp, activiștii de mediu au crezut că această specie de pește este complet dispărută. Însă, acțiunile din 2022 au demonstrat exact contrariul.

În continuare, aspretele este pus în pericol și este o specie amenințată. Pentru a nu se ajunge la dispariția sa completă, Alex Găvan a declarat, în urmă cu doi ani, că a reușit să descopere anumite locuri în care aspretele ar putea fi repopulat.