News

Povestea Evelinei, eleva din Ucraina care a reușit să câștige Olimpiada de limba română, în ciuda greutăților prin care trece din cauza războiului: “Avem subsol unde ne ducem când sună alarma”

Evelina Gudan este o elevă din Cernăuți, care a reușit să câștige Olimpiada de limba română. Tânăra visează să studieze în țara noastră.
22.05.2023 | 10:07
Povestea Evelinei eleva din Ucraina care a reusit sa castige Olimpiada de limba romana in ciuda greutatilor prin care trece din cauza razboiului Avem subsol unde ne ducem cand suna alarma
Evelina Gudan planifică să urmeze o facultate în România. Foto: Facebook.
ADVERTISEMENT

Evelina Gudan, o elevă din clasa a IX-a la Liceul din Dranița, regiunea Cernăuți, a obținut premiul I la Olimpiada de limba și literatura română din Ucraina. Această reușită i-a întărit convingerea că viitorul ei va fi legat de această limbă. Tânăra planifică să urmeze o facultate în România.

O elevă din Cernăuți a câștigat Olimpiada de limba română

Pe lângă premiul I obținut la Olimpiada de limba și literatura română pentru clasa a IX-a în Ucraina, Evelina Gudan s-a clasat și pe locul al II-lea la aceeași olimpiadă pentru clasele IX-XII. Eleva a fost prezentă în Tulcea pentru a participa la un eveniment organizat de colegiul dobrogean “Spiru Haret” cu ocazia împlinirii a 140 de ani de la înființare. Evelina recunoaște că nu i-a fost ușor la acest concurs, însă a reușit să demonstreze cunoștințele sale și să obțină locul I.

ADVERTISEMENT

“E cam greu cu sunete de alarmă, însă ne dezvoltăm mai departe că nu avem ce face. Învățătura la noi e principal. Suntem puțini în școală. De exemplu, în clasa mea suntem nouă elevi și avem ore ca de obicei. Avem subsol unde ne ducem când sună alarma, dar acolo nu putem face lecții, pentru că suntem stresați și așteptăm stiri. Când alarma e gata, plecăm înapoi și facem lecțiile mai departe”, a povestit Evelina Gudan, în cadrul unui interviu pentru agerpres.

Evelina a dezvăluit că planifică să se înscrie la o facultate din România. Tânăra se gândește să aplice la o facultate de litere, pentru că vrea să transmită mai departe dragostea ei fața de țara noastră și de limba maternă, cu care are “relații deosebite”. Aceasta a îndrăgit-o de la “primul cântec al mamei”, de la “primele cuvinte rostite” şi de la “primele poveşti citite”.

ADVERTISEMENT

“Când eram mică, voiam să transmit iubirea mea tuturor şi să pun zâmbetul pe buzele tuturor. Şi acum cred că voi face acest lucru şi voi transmite iubirea mea faţă de limba mea maternă, limba română. Şi voi face ca toţi oamenii să cunoască cât de puţin din această limbă.

Nu ştiu dacă voi fi profesoară de limba română, dar mă gândesc la ceva lingvistică. Mi-aş dori să fac studiile în România, dar să mă despart de ţară e cam greu, pentru că aici am familia, am rude. Relațiile mele cu limba română sunt foarte deosebite. M-am îndrăgostit de ea încă din copilărie, de la primul cântec al mamei, de la primele cuvinte rostite şi de la primele povești citite.

ADVERTISEMENT

De la primele litere scrise deja simţeam o căldură specifică. Eram sigură că viitorul meu va fi strâns legat de această limbă. Mai profund am început a descoperi această limbă de la orele de română din satul natal. Aveam o plăcere să aflu din ce în ce mai mult din gramatică, istoria, îndeosebi din literatura limbii române”, a mărturisit Evelina Gudan.

Elevii ucraineni sunt distruși emoțional

Mama Evelinei este profesoară la Complexul Instructiv-Educativ Draniţa (Şendreni) din regiunea Cernăuți. Aceasta spune că refuză să vorbească acasă în limba ucraineană și a făcut totul ca fiica ei să îndrăgească limba maternă. Lilian Gudan a vorbit și despre desfășurarea procesului educațional în condiții de război. Profesoara regretă faptul că programa școlară nu a fost simplificată, iar copiii sunt distruși emoțional.

ADVERTISEMENT

“Aşa m-am născut, româncă, aşa sunt şi aşa o să mor. Ştiţi că întotdeauna copiii privesc desene animate, filme în limba ucraineană, rusă, şi mulţi vorbesc în familie automat limba ucraineană. Niciodată nu am vrut să răspund copilului în casă în limba ucraineană. Poate undeva a jucat un rol şi asta, că am astăzi copilul acesta lângă mine, copil cu care mă mândresc. (…)

Copiii, cu încercările acestea, psihologic, sunt distruşi. Ca profesor îţi plănuieşti una, duci câteva minute lecţia şi sună alarma. Eşti nevoit să ieşi. Foarte des se întâmpla asta. Cu părere de rău, încet, încet ne adaptăm la aceste alarme. Şi nu se simplifică absolut nimic la etapa naţională a olimpiadei, şi asta ne doare”, a explicat Liliana Gudan.

 

ADVERTISEMENT