O firmă de asigurări din Ucraina a fost obligată de o instanță din România să plătească despăgubiri unei familii de români, ai căror membri au avut nevoie de spitalizare după un accident auto provocat cu trei ani în urmă. Șoferița vinovată se afla la bordul unui autoturism înmatriculat în Ucraina.
Accidentul s-a produs în februarie 2020, pe bulevardul Republicii din Bistrița, atunci când un autoturism marca Mercedes Benz, înmatriculat în Ucraina, a lovit puternic un Ford Fiesta, pe fondul neacordării de prioritate. Șoferul cu număr de România a ajuns la spital, iar soția, mama, tatăl și fiul minor au suferit leziuni, având nevoie de îngrijiri medicale. Conducătoarea auto care a provocat accidentul are cetățenie română.
Dosarul de daună întocmit în urma accidentului a fost unul cu un parcurs extrem de complicat. Proprietarul mașinii accidentate s-a adresat Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România, care l-a informat că societatea la care șoferița vinovată a încheiat asigurarea este IC UIG PJSC din Ucraina.
În același timp, șoferul a aflat că nu poate fi despăgubit pentru că la data producerii accidentului, BAAR nu avea calitatea de reprezentant al societății din Ucraina. Mai mult, IC UIG PJSC nu avea un corespondent desemnat pe teritoriul României, așa că nu avea cine să să acopere prejudiciul.
Drept urmare, A.C.O., proprietarul mașinii înmatriculate în România a dat în judecată Biroul Național al Asiguratorilor de Autovehicule din România, Biroul Național de Carte Verde din Ucraina, societatea de asigurări din țara vecină dar și pe șoferița care a provocat accidentul.
Judecătorii au dat dreptate victimei și au obligat BAAR, în numele asiguratorului IC UIG PJSC din Ucraina, la plata unor despăgubiri de 20.308,87 lei (contravaloarea reparațiilor mașinii lovite), la care se adaugă dobânzi legale asupra debitului principal. Decizia nu este definitivă și a fost deja atacată cu apel de BAAR.
La începutul acestui an, șoferul mașinii cu număr de România și soția lui au deschis, separat, alte două acțiuni în instanță prin care au solicitat și daune morale. Amândoi au câștigat procesele pe fond. Astfel, Tribunalul Bistrița a decis ca firma de asigurări să-i plătească bărbatului suma de 100.000 de lei, drept prejudiciu moral suferit în urma accidentului produs din culpa intervenientului.
Tot 100.000 de lei a cerut daune și soția șoferului, G.M.O., care a avut nevoie de 12 zile de îngrijiri medicale, după accident.
Femeia le-a povestit judecătorilor că ”a avut o reală perioadă de depresie, pe lângă suferințele fizice pe care le-a suportat, întrucât soțul a fost grav accidentat, iar socrul a rămas cu grave și iremediabile probleme de sănătate, în urma acestui accident rutier”.
De asemenea, ea a povestit că a avut nevoie de exerciții de fizioterapie și că a fost pusă în imposibilitatea de a-și desfășura activitatea profesională. În întâmpinare, societatea ucraineană, prin intermediul BAAR, a fost de acord să achite suma de 500 de lei pe zi de spitalizare, ceea ce ar fi însemnat un total de circa 6.000 de lei.
Judecătorii au stabilit că o despăgubire justă pentru acest caz se ridică la 18.000 de lei, bani care urmează să fie plătiți de compania IC UIG PJSC Ucraina.
În ultimii ani, pe măsură ce numărul autoturismelor înmatriculate în Ucraina a crescut, pe teritoriul țării noastre s-a înmulțit și numărul de accidente în care sunt implicate aceste mașini.
În principiu, pentru a putea circula pe drumurile publice din România, mașinile ”de Ucraina” au nevoie de o asigurare Carte Verde (atașată la polița RCA) sau de o asigurare de frontieră.
În cazul producerii unui accident de circulație, în care șoferul vinovat este asigurat în Ucraina, persoana păgubită se poate adresa reprezentantului Carte Verde al asiguratorului din Ucraina, pe teritoriul României.
Dacă acesta nu poate fi identificat, păgubiții se pot adresa Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR) pentru asistență.
În cazul în care șoferul vinovat prezintă o asigurare de frontieră, soluționarea daunei se face direct societății românești emitente. BAAR gestionează și dosarele de daună în care mașina ucraineană nu are niciun fel de asigurare.