News

Propunere de modificare a Codului Rutier. Depășirea pe linie continuă, permisă în anumite condiții

Modificare a Codului Rutier. Un grup de deputați PSD au semnat un proiect prin care șoferilor ar urma să li se permită, în anumite condiții, să facă depășiri pe linia continuă.
05.04.2023 | 18:44
Propunere de modificare a Codului Rutier Depasirea pe linie continua permisa in anumite conditii
Depășirile pe linia continuă, permise în anumite condiții/ Sursă foto: Hepta, Canva - Colaj: Fanatik
ADVERTISEMENT

Deputatul Mihai Weber (PSD) a redactat un proiect de lege de modificare a Codului Rutier care elimină sancționarea șoferilor care depășesc linia continuă sau chiar linia dublă continuă de pe șosele atunci când în fața lor se află o mașină staționată sau un obstacol oarecare, precum și în cazurile în care, în fața lor, se află un vehicul care nu are o viteză mai mare de 30 de kilometri pe oră.

Modificare a Codului Rutier: dezlegare pentru depășirile pe linia continuă, chiar și când este dublă

Weber, care este și președintele comisiei parlamentare de control al SIE, a depus un proiect de lege cu același conținut și în timpul legislaturii trecute, însă a fost respins de Senat și are șanse minime să supraviețuiască unui vot final în Camera Deputaților, astfel că deputatul a reluat proiectul în legislatura actuală, de data asta reușind să convingă alți 35 de deputați PSD sau independenți să semneze proiectul ca susținători ai inițiativei.

ADVERTISEMENT

Social-democratul și colegii săi susțin că actuala formă a Codului Rutier, numele sub care este cunoscută OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, generează „multiple probleme”, care ar trebuie remediate. „O astfel de situație este aceea în care conducătorul autovehiculului întâlnește pe sensul său de mers un obstacol oprit, staționat sau care se deplasează cu o viteză foarte mică, iar pentru depășirea acestui obstacol este necesară încălcarea marcajului continuu simplu sau dublu care delimitează sensul opus, autovehiculul circulând, chiar și parțial, pe sensul opus”, scrie Mihai Weber în expunerea de motive.

Acesta reclamă că șoferii care depășesc linia continuă sunt sancționați de poliția rutieră pentru încălcarea liniei continui indiferent de motivele care au determinat această sancțiune, precum prezența unui automobil avariat pe carosabil, a căruțelor, bicicliștilor sau animalelor. Prin proiectul său de modificare a Codului Rutier ar fi permisă încălcarea liniilor de delimitare a sensului de circulație, indiferent dacă este vorba de una întreruptă sau continuă, dacă șoferul unui automobil întâlnește un obstacol staționar sau un alt vehicul a cărui viteză nu depășește 30 km/h.

ADVERTISEMENT

Ca măsură de precauție din perspectiva siguranței circulației rutiere, deputatul PSD impune și două condiții suplimentare pentru efectuarea depășirii pe linia continuă: „dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanță mai mare de 20 metri, iar lățimea drumului este de cel puțin 7 metri.

Un caz de autoplagiat legislativ, în proiectul de modificare a Codului Rutier

Proiectul lui Weber de modificare a Codului Rutier a fost depus în consultare publică, după care va intra în procesul legislativ de la Senat, prima Cameră sesizată. Straniu este că inițiativa este un copy/paste, atât expunerea de motive, cât și modificarea în sine, după un proiect pe care deputatul PSD l-a depus în februarie 2018, în legislatura trecută. Atunci nu a reușit să convingă niciun coleg să-l susțină, iar proiectul a fost respins de Senat și apoi trimis la Camera Deputaților.

ADVERTISEMENT

Aici comisiile juridică, de industrie și transporturi au întocmit un raport de respingere a legii dintr-un motiv foarte simplu, anume că linia continuă nu este pusă degeaba pe drumuri, ci tocmai pentru că vizibilitatea este redusă pe acea porțiune și depășirea comportă un risc privind siguranța circulației. „Reglementarea unor situații de excepție de la interzicerea încălcării marcajului continuu, simplu sau dublu, ar însemna permiterea efectuării manevrei de depășire în condiții ce pot afecta siguranța atât a conducătorului de vehicul care efectuează manevra de depășire, cât și a celorlalți participanți la trafic”, se spune în raport.

Documentul comisiilor a fost redactat în iunie 2018, iar de atunci se află pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaților, fără însă să fie supus votului final nici până acum. Oricum, cu un raport de respingere șansele adoptării proiectului din 2018, astfel că Weber a depus din nou inițiativa la Senat, înainte de votul deputaților, cu speranța că la a doua încercare va avea mai mult noroc, mai ales că de data asta a convins alți 35 de deputați să-l susțină.

ADVERTISEMENT

Weber vrea mai multă viteză pe drumurile din România

De altfel, opreliștile de viteză din Codul Rutier sunt o problemă serioasă pentru Mihai Weber de mai multă vreme. Tot în legislatura trecută, el a depus un proiect de lege tot pentru o modificare a Codului Rutier, prin care propune creșterea limitei de viteză în localități de la 50 km/h la 60 km/h, dând totodată posibilitatea ca, pe anumite porțiuni, administratorul drumului să ridice această limită chiar până la 80 km/h. Exceptate de la această măsură erau orașele, unde creșterea nivelului maxim al vitezei se putea face doar cu acordul poliției rutiere.

Weber susținea că măsura ar veni în sprijinul transportatorilor, în timp ce șoferii, stând mai puțină vreme în trafic, ar acumula mai puțină oboseală și astfel riscul de accidente ar scădea. „Aceste modificări ale limitelor de viteză în interiorul localităților nu sunt în măsură să dăuneze siguranței traficului în condițiile în care avansul tehnologic și noile tipuri de autovehicule dotate cu sisteme mai performante de frânare sunt în măsură să gestioneze viteze superioare în limită de siguranță”, argumente Mihai Weber.

Numai că tocmai chestiunea siguranței nefericiților pietoni a determinat comisiile de specialitate din Camera Deputaților să întocmească și în acest caz un raport de respingere, care menționa „consecințele rezultate în urma producerii accidentelor de circulație în care sunt implicate autovehiculele și pietonii, constatându-se că gradul de victimizare în rândul pietonilor este cel mai redus când limita maximă de viteză este de 50 km/h.” Și acest proiect „băltește” de 5 ani la Cameră, fără ca plenul să-l adopte sau să-l respingă.

ADVERTISEMENT