Fermierii și transportatorii vor continua protestele și luni, ca urmare a eșuării negocierilor de la Ministerul Finanțelor Publice. Marcel Boloș a declarat că revendicările trebuie discutate cu Comisia Europeană și că ”nu sunt de joacă” pentru că vizează interesele strategice ale României.
Duminică seara, la intrarea în București dinspre Afumați se aflau staționate mai multe autocamioane și tractoare. De asemenea, circulația pe șoselele de centură ale marilor orașe era blocată, la fel și în Vama Siret.
În Constanța, sute de transportatori au protestat duminică seara, pe mai multe bulevarde.
Reprezentanții au avut sâmbătă întâlniri cu șefii de la Transporturi și Agricultură. Deși au semnat acorduri cu ambii miniștri, transportatorii și fermierii au anunțat că protestul continuă.
Ca rezultat al discuțiilor de sâmbătă seara dintre reprezentanții Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și cei ai transportatorilor și fermierilor, părțile au căzut de acord asupra a șase puncte care ar putea fi implementate în termen de 30 de zile.
”1. Stabilirea unor culoare dedicate la frontiere și în Portul Constanța care să permită doar tranzitarea autocamioanelor din statele membre ale Uniunii Europene (cele din afara UE vor trece pe un flux separat);
2. Reglementarea aplicării amenzii pentru lipsa rovinietei, în cazul în care timpii petrecuți în așteptare pentru trecerea frontierei depășesc valabilitatea rovinietei pentru ziua respectivă;
3. Stabilirea unor limite, în conformitate cu legislația europeană și din alte state membre ale UE, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor la maximum 5%;
4. Stabilirea unor limite, în perioada campaniilor agricole, pentru autocamioanele care transportă cereale colectate din câmp către zonele de depozitare (distanțele se mențin în limita de 70 km, conform legii, iar tonajele pot fi depășite cu maximum 10% – raportat la tonajele legal premise);
5. Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licențiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanție bancară, în limita căreia se poate încheia tranzacția;
6. Identificarea unei soluții privind sancționarea doar a furnizor și a destinatarului în cazul depășirii încărcării camioanelor”, a anunțat Ministerul Transporturilor.
Negocieri au avut loc și la Ministerul Agriculturii. În urma acestora, reprezentanții protestatarilor și ministrul Florin Barbu au semnat un acord care include mai multe probleme pe care ministrul a promis că le va rezolva.
Documentul structurat în șapte puncte în care sunt incluse și termenele de rezolvare a problemelor cu care se confruntă fermierii și transportatorii.
”1.Echivalarea categoriei permis categoria B cu TR și a celei B1 cu TR1 precum și înmatricularea utilajelor se vor realiza numai prin supunerea înregistrării acestora la primărie, fără obligativitatea CIV și respectiv a ITP-ului, cu exonerarea aplicării dispozițiilor în materie în anul 2024, concomitent cu modificarea corespunzătoare a proiectului de lege aflat în dezbatere în Senatul României. Termen: proxima ședință de guvern.
2.Ordonanța de urgență privind amânarea ratelor se află în avizare la Consiliul Concurenței. Termen: proxima ședință de guvern.
3.Măsura compensării în cuantum de 100 Euro/ha pentru culturile din toamna anului 2022. Termen: adoptare act normativ până la data de 15 februarie 2024, plata urmând a se efectua până la data de 31 mai 2024. Măsura acordării a 100 Euro pe UVM – vaca de carne. Măsura acordării a 100 Euro pe UVM – porc. Măsura acordării a 100 Euro pe UVM – pasăre.
4.Discuțiile privind sistemul zootehnic vor avea loc în data de luni, 15 ianuarie 2024, și în prezența reprezentanților sectorului zootehnic.
5.În ce privește condiționalitățile GAEC 7 și GAEC 8 amendamentul este trecut prin vot, la propunerea României, în Consiliul de Miniștri, de către 15 state, și a fost trimis către Comisie pentru a aproba derogarea.
6.A fost creat fondul de risc din care s-a reținut un cuantum de 3%, ceea ce reprezintă suma de 100 milioane Euro, după cum urmează: a) 40 milioane Euro din subvenții; b) 30 milioane Euro de la UE, sumă solicitată și aprobată; c) 30 milioane Euro de la bugetul național. Până la data de 31 ianuarie a.c. se așteaptă procesele verbale de calamități aferente anului 2023, și va fi elaborat actul normativ pentru plata despăgubirilor fermierilor afectați de secetă.
7.Completarea regulamentelor de organizare și funcționare a agențiilor/subordonatelor MADR urmare a reorganizării precum și întărirea codurilor de etică aplicabile, conform legii.”
Potrivit reprezentanților protestatarilor, celelalte revendicări vor fi supuse analizei instituțiilor și autorităților naționale și europene, urmând a fi soluționate, cu sprijinul MADR.
Fermierii și transportatorii au mai avut discuții la Autoritatea pentru Supraveghere Financiară. Duminică, de la 11.00, delegația protestatarilor ar trebui să se meargă la Ministerul Finanțelor.